chceauto.pl
x
Diesel przestał się opłacać?

Diesel przestał się opłacać?

Motonowości
Redakcja ChceAuto.pl 2011-07-21 Opinie
Przez ostatnie dwadzieścia lat jednostki wysokoprężne zrobiły oszałamiającą karierę. Wygląda jednak na to, że ich dni zdają się być już policzone. Producenci coraz częściej odchodzą od stosowania silników Diesla i zastępują je jednostkami o zapłonie iskrowym. Dlaczego tak się dzieje?

Niedawno Nissan zdecydował się całkowicie wycofać z oferty modelu Micra jednostkę wysokoprężną. Jej miejsce zajął nowy, turbodoładowany silnik benzynowy o zaledwie trzech cylindrach (pojemność 1,2 l) rozwijający 98 KM. W przypadku niewielkiego auta miejskiego tego typu postępowanie wydaje się być całkiem rozsądne. Z uwagi na wysokie koszty zakupu, na rynkach europejskich, jedynie 10 proc. nabywców aut segmentu B decyduje się na zakup auta z silnikiem Diesla.

Co ciekawe, na podobny krok zdecydował się też inny producent z Kraju Kwitnącej Wiśni - Mitsubishi. W polskich salonach zadebiutował właśnie model Outlander z nową, benzynową jednostką napędową. Silnik o pojemności dwóch litrów wyposażony został w system zmiennych faz rozrządu, moc maksymalna to 147 KM. Nie było by w tym może nic nadzwyczajnego, gdyby nie fakt, że w ofercie japońskiej marki samochód wypełnić ma lukę, jaka powstała po wycofaniu wysokoprężnego Outlandera z silnikiem 2,0 DID (w rzeczywistości była to dobrze znana niemiecka jednostka 2,0 TDI wykorzystująca jeszcze pompowtryskiwacze).

Z oferty Outlandera zniknął silnik 2,0 DID (TDI)
Z oferty Outlandera zniknął silnik 2,0 DID (TDI)
Wprawdzie w gamie modelowej modelu Outlander znajdują się jeszcze dwa inne silniki wysokoprężne o pojemności 2,2 l i mocach 156 i 177 KM, Mitsubishi liczy, że to własnie nowy, benzynowy silnik wkrótce stanie się filarem sprzedaży. Plany te są o tyle ciekawe, że w zeszłym roku aż 61 proc. sprzedanych w Polsce Outlanderów napędzanych było wycofanym z oferty, dwulitrowym Dieslem TDI. Czyżby wprowadzając na rynek nową odmianę benzynową Japończycy strzelili sobie w kolano? Niekoniecznie...

Z uwagi na specyficzną budowę, koszt wyprodukowania silnika wysokoprężnego jest wyższy niż jednostki benzynowej. Co więcej, w ostatnim czasie zmianom uległy normy emisji spalin, co w przypadku Diesli zmusiło producentów do stosowania drogich filtrów cząstek stałych. Wszystko to, w połączeniu z galopującymi cenami ropy i coraz lepszymi osiągami jednostek benzynowych (głównie w dziedzinie zużycia paliwa) sprawiło, że Diesle - po prostu - przestały się opłacać.

W przypadku Outlandera, najtańszy model z nowym silnikiem benzynowym kosztuje o 19 tys. zł mniej, niż w zeszłym roku klienci zapłacić musieli za auto z silnikiem DID (TDI). To kwota pozwalająca przejechać "benzyniakiem" niemal 50 tys. km. Wprawdzie Dieslem, ten sam dystans pokonalibyśmy za niecałe 15 tys. zł. ale dopiero po wydaniu dodatkowych 19 tys. zł zawartych w cenie auta. Rocznie, na ropie zaoszczędzilibyśmy więc około 2 tys. zł. Reasumując - zakup Diesla zwróciłby się dopiero po 8 latach eksploatacji...

Opinie i komentarze na temat artykułu

Piotr
1 sierpnia 2011
Spoko spoko, auta z dieslem i tak będzie opłacac się kupować, biorąc pod uwagę fakt jak to niektórzy mówia autentyczny iz większosc nowych aut w Polsce kupuja firmy. W moim zakładzie pracy auta typu Mitsubishi Outlander sa kupowane dla kierowników budów. Jeżdża troszke i auto zacznie na siebie zarabiać juz po max 1,5 roku.
Leszek
1 sierpnia 2011
Myślę ,że zbliża się zmierzch diesli....
jan
1 sierpnia 2011
Zainteresowanym dodam, że koszt serwisowania samochodu z silnikiem diesla jest droższy niż benzynowego.
wayne
1 sierpnia 2011
Jak podniosą akcyzę na LPG, to ludzie zaczną przesiadać się na Diesla, jeżeli ON nie będzie droższy niż 6 zł...
BuBa
1 sierpnia 2011
Diesel jest i będzie a o ekonomi decyduje kierowca moja vectr 150 km pali 7 litrów w cyklu mieszanym, koszty napraw są znikome, diesel żywiotny, dlaczego wycofali mercedesy w 124 300 D może któryś z przedmówców wie skoro tak się wypowiada czekam na odp??
Hondziarz
1 sierpnia 2011
Ponadto naprawcie coś w nowoczesnym dieslu w normalnych pieniądzach to szlag może człowieka trafić, i to nie mówie o cenach serwisowych (miałem 2 diesle dziękuję bardzo) za jedną część z diesla mozna kupić używany silnik benzynowy.
Tamten
1 sierpnia 2011
@Piotr: Jeżeli liczysz tylko koszt benzyny to może zwróci Ci się za 1,5 roku, ale musisz pamiętać, że jeżeli robisz tak duże przebiegi to niedługo czekają Cię dodatkowe koszty. Sprężarka, koło dwumasowe, filtr sadzy, wtryskiwacze. To są elementy za które dopłaciłeś przy zakupie diesla, a prędzej czy później zaczną się psuć.
Marek
1 sierpnia 2011
diesel tak, ale do JAZDY! a na przejażdżki rower :-) albo benzyniak
www.autack.pl
21 października 2011
Opinie negatywne są rzeczywiście jak kolega Marek napisał od ludzi jeżdżących do pracy 5km albo do sklepu 1km gdzie szybciej i sprawniej poszło by im piechotką.
Jeśli ktoś jeździ a nie krąży po mieście bez celu to zawsze dziel opłaci się.
Jonny bravo
18 grudnia 2011
nawet audi na stronie internetowej w jednym miejscu ma napisane że ponad połowa samochodów sprzedawanych przez nich jest z dieslami

Diesel przestał się opłacać? - GALERIA ZDJĘĆ

Diesel przestał się opłacać?Diesel przestał się opłacać?

Zobacz także

Dwa nowe modele Mitsubishi będą kompaktowymi SUV-ami

Dwa nowe modele Mitsubishi będą kompaktowymi SUV-ami 2024-11-19

Mitsubishi zdradziło plany na najbliższy rok. Wiadomo już, że japońska marka wprowadzi dwa nowe modele. Oba będą SUV-ami segmentu C, jeden będzie tylko elektryczny, a drugi będzie miał napęd spalinowy i klasyczny hybrydowy. To oznacza, że na koniec...
Mitsubishi Outlander nowej generacji zaprezentowane

Mitsubishi Outlander nowej generacji zaprezentowane 2024-10-02

Pokazane właśnie Mitsubishi Outlander to samochód, który swoją premierę miał w... lutym 2021 roku. Outlander IV do tej pory dostępny był w USA, natomiast od 2020 roku Mitsubishi w Europie nie oferowało tego chętnie do tej pory kupowanego modelu - od...
TEST: SsangYong Musso - przełamuje stereotypy

TEST: SsangYong Musso - przełamuje stereotypy 2023-06-15

Marka SsangYong nie miała łatwej historii. W latach dziewięćdziesiątych XX wieku kojarzona była z (delikatnie mówiąc) nie najlepszej jakości samochodami, w 2020 roku globalny kryzys doprowadził ją na skraj bankructwa i upadłości. Firmę uratował...
TEST: Nowy Land Rover Defender 130 D300 - ile cech poprzednika zachował?

TEST: Nowy Land Rover Defender 130 D300 - ile cech poprzednika zachował? 2023-06-01

Land Rover Defender znany jest niemal wszystkim, będąc jedną z najbardziej charakterystycznych terenówek w historii motoryzacji. Produkcję pierwszej generacji rozpoczęto w 1983 roku i zakończono dopiero w 2016 roku. Choć w tym czasie przeprowadzono...
TEST: Mercedes Klasy C 300d - aspiracje do arystokracji

TEST: Mercedes Klasy C 300d - aspiracje do arystokracji 2023-05-15

Obecna gama limuzyn Mercedesa zaprojektowana została w myśl wspólnej koncepcji stylistycznej, przez co Klasa C, E i S dla osoby niezorientowanej w tym temacie nie będzie wcale aż tak łatwa do rozróżnienia. Może się wydawać, że dla klientów Klasy C...
Mitsubishi Outlander wraca do Polski

Mitsubishi Outlander wraca do Polski 2023-03-17

Mitsubishi, które najwyraźniej cały czas szuka sposobu na ponowne zaistnienie w Europie, ogłosiło, że na rynki Starego Kontynentu trafi nowa, czwarta generacja Outlandera.Mitsubishi jeszcze niedawno informowało, że całkowicie zamierza wycofać się z...

NAJCZĘŚCIEJ POSZUKIWANE

Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na YouTube RSS