Koncern Fiat-Chrysler Automobiles (FCA) ogłosił, że zainwestuje duże środku w fabrykę FCA Poland w Tychach. Dzięki temu zakład uruchomi produkcję nowych,
hybrydowych i elektrycznych modeli marek Jeep, Fiat oraz Alfa Romeo.
Zakład FCA w Tychach
Inwestycja będzie dotyczyć rozbudowy i modernizacji zakładu i potrwa kilka lat. Jej celem jest uruchomienie w drugiej połowie 2022 roku seryjnej produkcji całkowicie nowego modelu Jeepa. Następnie, już w 2023 roku, z zakładu wyjadą samochody z logo Fiata i Alfy Romeo.
Zapowiedziane samochody marek Jeep, Fiat oraz Alfa Romeo będą bliźniaczymi technicznie konstrukcjami o napędzie elektrycznym i hybrydowym. Z nieoficjalnych informacji wynika, że mają być to pojazdy mniejsze od obecnych bliźniaków Fiata i Jeepa, czyli modeli 500X i Renegade. Nowy model będzie pierwszym pojazdem Alfy Romeo produkowanym poza Włochami.
Zakład FCA w Tychach
Inwestycja, a także ulokowanie produkcji nowych modeli zapewnia przyszłość zakładu w Tychach. Niespecjalnie dziwi więc, że Włosi otrzymali pomoc publiczną. Przyznane wsparcie dotyczy "stworzenia korzystnych warunków realizacji planowanej inwestycji poprzez zapewnienie FCA możliwości skorzystania z ulg podatkowych w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych (CIT)." By ją otrzymać FCA zagwarantowało, że zainwestuje w Tychach nie mniej niż 755 mln zł.
Zakład FCA Poland (Tychy) jest jednym z największych zakładów produkcyjnych FCA. Zajmuje powierzchnię 2,4 mln m², z czego na hale produkcyjne i budynki usługowe przypada 0,5 mln m². W zakładzie pracuje obecnie ok. 2,5 tys. osób, a na jego terenie znajdują się 42 firmy świadczące usługi na rzecz fabryki.
Zakład FCA w Tychach
Z jego linii montażowych mniej więcej co minutę zjeżdża nowy samochód. W 2019 roku zakład FCA w Tychach wyprodukował łącznie 263 176 samochodów marek Fiat, Abarth i Lancia, w tym: 179 689 szt. Fiata 500, 21 015 szt. Abartha 595 oraz 62 472 szt. sprzedawanej wyłączenie we Włoszech Lancii Ypsilon. Produkcja tych pojazdów w najbliższych latach ma być utrzymana.
99 procent wyprodukowanych w 2019 roku w Tychach samochodów (dokładnie) 260 842 sztuki) wyeksportowano na 58 rynków całego świata.
FCA Poland jest jednym z największych pracodawców w regionie – na koniec ubiegłego roku zatrudniał blisko 2 500 osób. Dlatego ta inwestycja jest tak ważna dla całego regionu.
Pozostaje tylko mieć nadzieję, że nowe modele faktycznie się pojawią i Tychy będą miały co produkować. W minionych latach koncern Fiata (a później Fiat-Chrysler) wielokrotnie przedstawiał dalekosiężna plany, które pozostawały niemal w całości na papierze...
Nowych modeli FCA, szczególnie w porównaniu do niemieckiej konkurencji, prezentuje jak na lekarstwo. W Tychach wciąż powstaje przecież zaprezentowana w 2007 roku "pięćsetka" (nowa elektryczna generacja powstaje we Włoszech) oraz debiutująca w 2011 roku Lancia Ypsilon, która pozostaje ostatnim modelem Lancii i sprzedawana jest już wyłącznie na rynku włoskim...