Fiat zaprezentuje na salonie we Frankfurcie Punto Evo po niewielkim lifitingu. To już kolejna modyfikacja tego modelu.
Przypomnijmy, że historia Punto rozpoczęła się w 1994 roku. Rok później auto zdobyło tytuł Samochodu Roku 1995 i rozpoczęło podbój Europy. W tej wersji samochód produkowano do 2000 roku.
Fiat Punto I
Najstarsze egzemplarze narażone są na ataki rdzy, problem ten wyeliminowano w młodszy pojazdach. Silniki mogą gubić olej, trzeba uważać na przegrzewanie, co niesie za sobą przepalanie uszczelki pod głowicą. W szybki sposób zużywać może się sprzęgło, ponadto trzeba dbać o jakość przewodów zapłonowych. Układ wydechowy podatny jest na korozję.
Następca „kropki” pierwszej generacji pojawił się na rynku w 1999 roku. Zadanie postawione przed tym modelem nie było łatwe - miał co najmniej powtórzyć sukces Punto pierwszej generacji.
Z perspektywy czasu trzeba powiedzieć, że zadanie to zostało wykonane. Druga generacja Punto, chociaż nie pozbawiona wad, spotkała się z ciepłym przyjęciem na rynku i zasadniczo produkowana była aż do 2006 roku (dwa lata wcześniej samochód poddano liftingowi, modyfikacje dotyczyły głównie przedniej części nadwozia, gdzie pojawiły się np. nowe, większe światła oraz atrapa chłodnicy. Wyraźne zmiany odnajdziemy również we wnętrzu pojazdu - zmieniona deska rozdzielcza).
Fiat Punto II
W 2006 roku z oferty wycofano samochody z mocniejszymi jednostkami napędowymi, pozostawiając jedynie najsłabszy, benzynowy silnik o mocy 60 KM i wysokoprężny o mocy 70 KM. Punto przemianowano na Punto Classic i w ten sposób auto przetrwało w produkcji... kolejne 4 lata. Kres Punto Classic położyło dopiero wprowadzenie normy emisji spalin Euro5. To dobitnie świadczy o sukcesie, jaki odniósł ten model.
Punto II cierpi na awarie układów elektrycznych (pękające obudowy alternatora, awarie elektrycznego wspomagania kierownicy, cewek). Zdarzać mogą się wycieki oleju (głównie spod uszczelki pokrywy zaworów i miski olejowej). Trudów eksploatacji na polskich drogach nie znosi zawieszenie, głównie wahacze i końcówki drążków kierowniczych. Na szczęście naprawy nie są drogie (np. nie trzeba wymieniać wahaczy, wystarczy same tuleje metalowo-gumowe).
Fiat Grande Punto
W 2006 roku na rynku pojawił się Fiat Grande Punto. Samochód jest nieco większy od Punto (stąd zmiana nazwy) i wykonany z lepszych materiałów. Niestety, przy okazji podniesiono ceny.
Samochody z pierwszego roku produkcji objęte były akcją nawrotową dotyczącą usterki układu kierowniczego. Poza tym usterki dotyczą zawieszenia (szczególnie tylnych kół) oraz klamek tylnych drzwi (zacinają się; dotyczy wersji 5-drzwiowej).
Fiat Punto Evo
W 2009 roku Grande Punto zostało poddane liftingowi i znów... zmieniono nazwę. Tym razem samochód nazwano Punto Evo. Auto otrzymało zmienioną przednią część nadwozia (co minimalnie wpłynęło na długość całkowitą) oraz nową deskę rozdzielczą i konsolę środkową. Wzbogacono również wyposażenie (m.in. o poduszki kolanowe, ESP czy halogeny doświetlające zakręty).
Ważniejsze zmiany znajdziemy jednak pod maską. W Punto Evo pojawiły się nowe, wykonane w technologii MultiAir silniki benzynowe. Nowy system zarządzania dopływem powietrza ma wpłynąć na zmniejszenie zużycia paliwa. Standardem przy nowych jednostkach jest układ automatycznego gaszenia silnika (Start & Stop).
Auto, które Fiat pokaże we Frankfurcie stylistycznie zmieniło się niewiele. Pojawiły się w pełni lakierowane zderzaki, zmieniono kształt grilla. Rewolucję stanowi natomiast nowa jednostka napędowa - w Punto Evo zadebiutuje dwucylindrowy silnik TwinAir o pojemności 0,9 l, który dzięki zastosowaniu turbosprężarki dysponuje mocą 85 KM. Największą zaletą tej jednostki ma być niskie zużycie paliwa - średnio 3,7 l/100 km.
Wszystkiego o używanych Fiatach, typowych usterkach, zużyciu paliwa i innych kosztach utrzymania dowiecie się z naszego katalogu.