chceauto.pl
x
Elektryk zimą? Są metody, aby nie tracić zasięgu

Elektryk zimą? Są metody, aby nie tracić zasięgu

Porady i rynek
Redakcja ChceAuto.pl 2021-12-18
Ogrzewanie foteli zamiast nadmuchu ciepłego powietrza, właściwe ciśnienie w oponach, parkowanie w garażu i wybór trybu oszczędnościowego: te, ale też inne czynniki decydują o tym, jak szybko akumulator wysokonapięciowy zostanie rozładowany - lub nie. Co mogą zrobić poza wymienionymi wskazówkami, by akumulator wysokiego napięcia pracował zimą wydajnie i dawał optymalny zasięg? Opiszemy to na przykładzie Audi e-tron.

1. Ustawianie timera odjazdu i wstępnego ogrzewania


Wstępne ogrzewanie – podobnie jak ogrzewanie dodatkowe - ogrzewa do żądanej temperatury wnętrze pojazdu jeszcze przed wyjazdem. Oprócz uzyskania komfortu, jest to funkcja, która zapewnia większy zasięg. Dzieje się tak, ponieważ podczas ustawianego tzw. timerem wstępnego ogrzewania w czasie ładowania z zewnętrznego źródła energii - na przykład z domowego wall boxa lub z publicznego punktu ładowania – energia, która jest potrzebna do ogrzania akumulatora zimą, jest kierowana również do wnętrza pojazdu. W rezultacie podczas jazdy zużywana jest mniejsza moc grzewcza, co z kolei wpływa korzystnie na zasięg. Jest to szczególnie istotne w przypadku doprowadzania akumulatora do komfortowej temperatury bez wstępnego podgrzewania podczas krótkich, energochłonnych podróży.

2. Planer podróży Audi e-tron

Planer podróży Audi e-tron uzupełnia funkcje nawigacji Audi MMI (MMI = Multi Media Interface) o około 30 szczegółowych informacji i pomaga zoptymalizować wymagania e-mobilności, zwłaszcza podczas jazdy na średnich i długich dystansach. Oblicza najszybszą trasę, uwzględnia dane o ruchu drogowym, bierze pod uwagę styl jazdy kierowcy, oblicza czas ładowania pojazdu i uwzględnia go w całkowitym czasie jazdy. Użytkownik otrzymuje również podstawowe informacje, takie jak moc ładowania lub przyłącza oraz typ wtyczki w poszczególnych punktach ładowania.

Elektryk zimą? Są metody, aby nie tracić zasięgu
System pokazuje również, czy stacje ładowania są dostępne czy zajęte. Planer podróży Audi e-tron daje pierwszeństwo wysokowydajnym stacjom ładowania HPC (HPC = High Power Charging = ultraszybkie ładowanie), a w modelach e-tron GT quattro aktywuje podczas jazdy wstępne ogrzewanie akumulatora.

Dzięki aktywnemu systemowi planowania podróży Audi e-tron, elektryczny pojazd spod znaku czterech pierścieni zawsze szuka najbardziej efektywnej drogi do celu. Dodatkowo, kalkulator zasięguna stronie internetowej pokazuje różnice w zasięgu dla Audi e-tron i Audi e-tron Sportback - w zależności od temperatury zewnętrznej, trybu jazdy, wielkości obręczy kół oraz korzystania z ogrzewania i klimatyzacji.

3. Ładowanie przy niskich temperaturach


Inteligentny system zarządzania akumulatorem (BMS) komunikuje się z punktem ładowania lub z wall boxem, w celu optymalizacji mocy i możliwie „najłagodniejszego” ładowania prądem zmiennym. Ładowanie jest regulowane automatycznie, a system je kończy, gdy tylko bateria jest pełna lub gdy osiągnięty zostanie zdefiniowany poziom naładowania, np. 80 procent. Podczas procesu ładowania, BMS monitoruje napięcie w poszczególnych ogniwach i w razie potrzeby je wyrównuje.

Dodatkowo, inteligentne zarządzanie włącza ogrzewanie akumulatora. Jeśli temperatura akumulatora spadnie poniżej określonej wartości granicznej, BMS automatycznie zmniejsza moc ładowania, aby priorytetowo traktować późniejszą wysoką sprawność akumulatora. W sumie, powolne ładowanie ma pozytywny wpływ na żywotność akumulatora. Gdy temperatura na zewnątrz jest niska, zaleca się ładowanie jak najszybciej po zakończeniu jazdy. Akumulator jest wtedy jeszcze rozgrzany i ładuje się delikatniej i szybciej.

4. Prognoza zasięgu na cyfrowej desce rozdzielczej


Prognoza zasięgu opiera się na danych stanu naładowania akumulatora wysokiego napięcia oraz na prognozie zużycia energii. Na prognozę wpływa wiele czynników, a przede wszystkim zużycie energii przez układ napędowy. Znacznie mniejszy wpływ mają tu odbiorniki odpowiedzialne za funkcje komfortowe pojazdu oraz klimatyzacja.

Przy prognozowaniu zasięgu Audi rozróżnia dwa scenariusze: jazda z nawigacją aktywną i nieaktywną. W przypadku jazdy z nawigacją aktywną, przewidywane zużycie energii wynika z profilu trasy (ograniczenia prędkości, zielone światła, różnice wzniesień) oraz z aktualnych informacji o ruchu drogowym, np. korkach. Brane pod uwagę jest również średnie zużycie energii na ostatnich 100 kilometrach oraz zużycie energii przez funkcje komfortowe oraz klimatyzację. Gdy nawigacja jest nieaktywna, do prognozowania zużycia energii przez system napędowy stosowana jest średnia z ostatnich 100 kilometrów. Oceniane jest również zużycie energii na potrzeby funkcji komfortowych i klimatyzacji. Włączając i wyłączając urządzenia zwiększające komfort, użytkownicy mogą zobaczyć ich bezpośredni wpływ na prognozę zasięgu.

5. Dbałość o akumulator wysokonapięciowy


Każdy, kto często odbywa krótkie podróże samochodem, powinien ładować akumulator do maksymalnie 80 procent, by zachować jego pojemność na dłuższe dystanse i przedłużyć jego żywotność. Z drugiej strony dobrze jest unikać długotrwałego rozładowania, czyli sytuacji gdy poziom naładowania przez dłuższy czas wynosi poniżej 20 procent. Osoby, które często podróżują samochodem mogą naładować akumulator do 100 procent, ale zaraz potem powinny rozpocząć jazdę. Idealnym rozwiązaniem dla samochodu, którego postój trwać będzie dłużej niż 12 godzin, jest w okresie zimowym utrzymywanie poziomu naładowania w przedziale od 40 do 80 procent.

6. Profil geoładowania


Ta zautomatyzowana funkcja w Audi e-tron zapisuje w pojeździe, że kierowca, w określonych miejscach, może aktywować wcześniej skonfigurowane profile ładowania. Po ustawieniu w MMI ustawień ładowania w oparciu o lokalizację i zapisaniu ich za pomocą współrzędnych GPS, można skonfigurować ustawienia i ramy czasowe procesu ładowania. Użytkownicy mogą ustawić profile ładowania dla kilku adresów.

7. Predyktywne ogrzewanie wstępne


By móc wykorzystać wysoką moc ładowania HPC w Audi e-tron GT, którego ładować można z mocą do 270 kW, akumulator wysokonapięciowy musi mieć określoną temperaturę. Osiąga się ją dzięki odpowiednio dostosowanemu wstępnemu ogrzewaniu lub schłodzeniu akumulatora podczas jazdy. Gdy w planerze podróży Audi e-tron jako cel zostanie podana stacja ładowania HPC, algorytm oblicza przewidywany czas przyjazdu i na tej podstawie określa niezbędną moc ogrzewania lub chłodzenia, tak by w krótkim czasie postoju można było od razu uzyskać dostęp do wysokiej mocy ładowania. Na życzenie klienta odpowiednio regulowana jest również temperatura wnętrza.

8. Wygoda i zmniejszenie oporów

Mniejszy rozmiar obręczy kół, węższe opony i odpowiednie ciśnienie powietrza w nich, mogą zimą zmniejszyć opór toczenia opon. Z kolei boksy dachowe zwiększają opór aerodynamiczny. We wnętrzu samochodu włączenie ogrzewania kierownicy i foteli zamiast nadmuchu ciepłego powietrza pozwala oszczędzać energię, ponieważ działa blisko ciała i zużywa mniej prądu. Utratę zasięgu ogranicza również przełączenie w tryb recyrkulacji powietrza.

Elektryk zimą? Są metody, aby nie tracić zasięgu - GALERIA ZDJĘĆ

Elektryk zimą? Są metody, aby nie tracić zasięguElektryk zimą? Są metody, aby nie tracić zasięgu

Zobacz także

Audi RS e-tron GT performance. Najmocniejsze w historii

Audi RS e-tron GT performance. Najmocniejsze w historii 2024-09-17

Dożyliśmy czasów, gdy fani motoryzacji powinni się zainteresować elektrotechniką. Może wówczas zrozumieją to, co w komunikacie prasowym dotyczącym RS e-tron GT performance próbuje przekazać nam Audi...
Ford Mustang Mach-E GT - zacięcie broni swojej nazwy

Ford Mustang Mach-E GT - zacięcie broni swojej nazwy 2024-09-08

Ford Mustang Mach-E wprowadzony został na rynek w 2020 roku i była to jedna z głośniejszych premier co najmniej ostatniej dekady. W końcu pierwszy raz logo z galopującym mustangiem pojawiło się na innym aucie niż dwudrzwiowe coupe czy cabrio. I to...
Honda e:NY1 - nietypowa nazwa dla nietypowego elektryka

Honda e:NY1 - nietypowa nazwa dla nietypowego elektryka 2024-08-15

Honda zdaje się podchodzić do elektromobilności z dużą ostrożnością, ale i ze sporą dawką fantazji. Pokazana w 2019 roku Honda e zauroczyła wielu, ale też nie odniosła rynkowego sukcesu. Między innymi dlatego, że samochód ten nie do końca...
Maxus Mifa 9 - elektryczny super luksusowy van prosto z Chin

Maxus Mifa 9 - elektryczny super luksusowy van prosto z Chin 2024-08-11

Maxus to jedna z pierwszych chińskich marek, która postanowiła spróbować swoich sił na polskim rynku. W jej ofercie jeden model szczególnie przykuł moją uwagę, bo na pierwszy rzut oka wydaje się, że nie ma konkurencji i skutecznie zagospodarowuje...
Audi A6 e-tron. Elektryczna nowość

Audi A6 e-tron. Elektryczna nowość 2024-08-04

Audi wprowadza na rynek zupełnie nowe A6 e-tron z nadwoziami Sportback i Avant. Jest to drugi model zbudowany na platformie PPE i pierwszy model z koncepcją niskiej podłogi.
Volkswagen ID.7 – elektryczny następca Passata?

Volkswagen ID.7 – elektryczny następca Passata? 2024-06-24

ID.7 to obecnie flagowy elektryczny model Volkswagena, przed którym postawiono wyjątkowo trudne zadanie – wiele wskazuje na to, że ma on zastąpić Passata, który w formie sedana zniknął z rynku. Skoro tak, to w ramach naszego testu wzięliśmy VW ID.7...

NAJCZĘŚCIEJ POSZUKIWANE

Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na YouTube RSS