chceauto.pl
x
Fiat Panda Cross. Mały, ale dzielny!

Fiat Panda Cross. Mały, ale dzielny!

Motonowości
Redakcja ChceAuto.pl 2014-02-20
Poprzednia generacja Fiata Pandy z napędem na cztery koła zaskakiwała dzielnością w terenie. Napęd nie był skomplikowany, a silnik - słaby, ale niewielka masa i krótkie zwisy sprawiały, że Panda wjeżdżała tam, gdzie inne, "dorosłe" terenówki miały poważne problemy.

Teraz Fiat prezentuje Pandę Cross nowej generacji. Samochód został oparty na dostępnej już jakiś czas w ofercie Pandzie 4x4 przy czym otrzymał znacznie odważniejszą, terenową stylizację. Samochód zadebiutuje na początku marca w Genewie, obok Freemonta Cross.

Panda Cross otrzymała nowe zderzaki, z plastikowymi osłonami podwozia i silnika, plastikowe wstawki pojawiły się na progach, błotnikach i drzwiach, nowy jest wzór 15-calowych felg. Stylizacja jest bardzo agresywna i ostentacyjna, ten samochód ma wyróżniać się w tłumie. Znacznie mniej zmieniło się wnętrze. Nowa jest tapicerka foteli i aluminiowe wstawki na desce rozdzielczej.

Niezaprzeczalnym atutem Pandy Cross są niewielkie rozmiary. Auto ma tylko 368 cm długości, 167 cm szerokości i 160 - wysokości. Pojemność bagażnika to 225 litrów, ale we wnętrzu znajdziemy aż 15 różnych schowków.

Fiat Panda Cross posiada napęd wszystkich kół, który składa się z dwóch dyferencjałów i elektronicznie sterowanego sprzęgła międzyosiowego. Napęd trafia na wszystkie koła cały czas, natomiast płynnie zmienia się jego dystrybucja pomiędzy osiami. Całość uzupełniają układy ESC (stabilizacji jazdy) i ELD (elektroniczna blokada dyferencjału).

Fiat Panda Cross
Fiat Panda Cross
Nowością jest system Terrain Control. Kierowca specjalnym przełącznikiem może wybrać jeden z trzech trybów pracy napędu 4x4 - Auto (standardowy, gdy dystrybucją momentu zajmuje się komputer, kierowca nie jest angażowany), Lock (stosowany w terenie, hamulce zwalniają ślizgającego się koła, dzięki czemu moment obrotowy jest dystrybuowany po równo, dzięki czemu znacznie poprawia się trakcja; tryb ten działa do 50 km/h, trzeba się jednak liczyć z przegrzaniem hamulców w ciężkim terenie) oraz Hill Descent (pomaga utrzymać niewielką prędkość i stabilność podczas zjazdu z pochyłości). Uzupełnieniem napędu wszystkich kół są wielosezonowe opony o rozmiarze 185/65R15, a więc o wyższym profilu niż w Pandzie 4x4.

W przeciwieństwie do Freemonta Cross, Panda Cross otrzymała podniesione zawieszenie. Dzięki niemu prześwit wynosi 16 cm w samochodach z dieslem i 15 cm w wersji benzynowej. Wysokie zawieszenie, niewielki rozstaw osi i krótki zwisy oznaczają doskonałe kąty natarcia (24 st), zejścia (33 st) i rampowy (20 st). W porównaniu do Pandy 4x4 kąt natarcia wzrósł o 3 st, a zejścia - o 1 st.

Fiat Panda Cross będzie dostępny z silnikiem wysokoprężnym 1.3 Multijet II o mocy 80 KM i dwucylindrową jednostką benzynową 0,9 TwinAir Turbo o mocy 90 KM (z sześciostopniową skrzynią biegów o skróconym przełożeniu pierwszego biegu). Obie jednostki dysponują mocą o 5 KM wyższą niż w klasycznych wersjach Pandy.

Wyposażenie Pandy Cross jest bogate i obejmuje m.in. automatyczną klimatyzację, system grający, centralny zamek czy elektrycznie sterowane lusterka. W opcji znajduje się m.in. system automatycznego hamowania.

Fiat Panda Cross, podobnie jak Freemont Cross, pojawi się w salonach dopiero po wakacjach.

Fiat Panda Cross. Mały, ale dzielny! - GALERIA ZDJĘĆ

Fiat Panda Cross. Mały, ale dzielny!Fiat Panda Cross. Mały, ale dzielny!

Zobacz także

Fiat Panda po modernizacji. Polskie ceny

Fiat Panda po modernizacji. Polskie ceny 2024-08-10

Fiat Panda obecnej generacji znajduje się w produkcji od 2011. Jego rynkowa kariera miała się już kończyć, ale odwrót kierowców od samochodów elektrycznych (a taka miała być nowa Panda), spowodowało przedłużenie jego żywota. By jednak to stare...
Fiat Panda i Pandina. Nowe wersje

Fiat Panda i Pandina. Nowe wersje 2024-07-10

Fiat nie rozpieszcza nowymi modelami. Wprost przeciwnie, potrafi produkować te same pojazdy po kilkanaście lat. Tak właśnie jest z obecną generacją Pandy, która trafiła na rynek w 2011 roku. Jeśli ktoś myślał, że nowe unijne regulacje dotyczące...
Panda i Fiat 500 Hybrid z mikrohybrydą

Panda i Fiat 500 Hybrid z mikrohybrydą 2020-01-09

Rok 2020 jest dla Włochów początkiem elektrycznej rewolucji. Pierwszym krokiem na drodze do zelektryzowania gamy modelowej jest premiera modeli 500 i Panda z napędem typu mild hybrid. Nowe odmiany poznamy po napisie ”Hybrid" umieszczonym na tyle...
12 mln aut z Tychów!

12 mln aut z Tychów! 2019-11-18

18 listopada 2019 roku FCA Poland świętowała wyprodukowanie 12-milionowego jubileuszowego samochodu w historii zakładu produkcyjnego w Tychach. Jubileuszowym autem był Fiat 500. Trzy dni wcześniej z linii produkcyjnej tyskiego zakładu zjechała...
Nie będzie nowego Fiata 500? Co dalej z Tychami?

Nie będzie nowego Fiata 500? Co dalej z Tychami? 2019-11-05

Kilka dni temu informowaliśmy o sojuszu zawartym między Fiat Chrysler Automobiles a francuską PSA Groupe (Citroen, Peugeot). Teraz branżowe media donoszą o kolejnej historycznej decyzji. Wg prestiżowego ”Automobile News” Włosi planują wycofać się...
Fiat Panda Waze

Fiat Panda Waze 2019-07-02

Obecna generacja Fiata Pandy wkroczyła niedawno w dziewiąty rok produkcji. Włosi starają się podtrzymać zainteresowanie miejskim modelem wprowadzając do salonów nową wersją – Panda Waze. Auto stylizowane na małego crossover wyróżnia się...

NAJCZĘŚCIEJ POSZUKIWANE

Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na YouTube RSS