Poprzednia generacja Fiata Pandy z napędem na cztery koła zaskakiwała dzielnością w terenie. Napęd nie był skomplikowany, a silnik - słaby, ale niewielka masa i krótkie zwisy sprawiały, że Panda wjeżdżała tam, gdzie inne, "dorosłe" terenówki miały poważne problemy.
Teraz Fiat prezentuje Pandę Cross nowej generacji. Samochód został oparty na dostępnej już jakiś czas w ofercie Pandzie 4x4 przy czym otrzymał znacznie odważniejszą, terenową stylizację. Samochód zadebiutuje na początku marca w Genewie, obok Freemonta Cross.
Panda Cross otrzymała nowe zderzaki, z plastikowymi osłonami podwozia i silnika, plastikowe wstawki pojawiły się na progach, błotnikach i drzwiach, nowy jest wzór 15-calowych felg. Stylizacja jest bardzo agresywna i ostentacyjna, ten samochód ma wyróżniać się w tłumie. Znacznie mniej zmieniło się wnętrze. Nowa jest tapicerka foteli i aluminiowe wstawki na desce rozdzielczej.
Niezaprzeczalnym atutem Pandy Cross są niewielkie rozmiary. Auto ma tylko 368 cm długości, 167 cm szerokości i 160 - wysokości. Pojemność bagażnika to 225 litrów, ale we wnętrzu znajdziemy aż 15 różnych schowków.
Fiat Panda Cross posiada napęd wszystkich kół, który składa się z dwóch dyferencjałów i elektronicznie sterowanego sprzęgła międzyosiowego. Napęd trafia na wszystkie koła cały czas, natomiast płynnie zmienia się jego dystrybucja pomiędzy osiami. Całość uzupełniają układy ESC (stabilizacji jazdy) i ELD (elektroniczna blokada dyferencjału).
Fiat Panda Cross
Nowością jest system Terrain Control. Kierowca specjalnym przełącznikiem może wybrać jeden z trzech trybów pracy napędu 4x4 - Auto (standardowy, gdy dystrybucją momentu zajmuje się komputer, kierowca nie jest angażowany), Lock (stosowany w terenie, hamulce zwalniają ślizgającego się koła, dzięki czemu moment obrotowy jest dystrybuowany po równo, dzięki czemu znacznie poprawia się trakcja; tryb ten działa do 50 km/h, trzeba się jednak liczyć z przegrzaniem hamulców w ciężkim terenie) oraz Hill Descent (pomaga utrzymać niewielką prędkość i stabilność podczas zjazdu z pochyłości). Uzupełnieniem napędu wszystkich kół są wielosezonowe opony o rozmiarze 185/65R15, a więc o wyższym profilu niż w Pandzie 4x4.
W przeciwieństwie do Freemonta Cross, Panda Cross otrzymała podniesione zawieszenie. Dzięki niemu prześwit wynosi 16 cm w samochodach z dieslem i 15 cm w wersji benzynowej. Wysokie zawieszenie, niewielki rozstaw osi i krótki zwisy oznaczają doskonałe kąty natarcia (24 st), zejścia (33 st) i rampowy (20 st). W porównaniu do Pandy 4x4 kąt natarcia wzrósł o 3 st, a zejścia - o 1 st.
Fiat Panda Cross będzie dostępny z silnikiem wysokoprężnym 1.3 Multijet II o mocy 80 KM i dwucylindrową jednostką benzynową 0,9 TwinAir Turbo o mocy 90 KM (z sześciostopniową skrzynią biegów o skróconym przełożeniu pierwszego biegu). Obie jednostki dysponują mocą o 5 KM wyższą niż w klasycznych wersjach Pandy.
Wyposażenie Pandy Cross jest bogate i obejmuje m.in. automatyczną klimatyzację, system grający, centralny zamek czy elektrycznie sterowane lusterka. W opcji znajduje się m.in. system automatycznego hamowania.
Fiat Panda Cross, podobnie jak Freemont Cross, pojawi się w salonach dopiero po wakacjach.