Ford ogłosił, że do połowy 2026 roku pełna europejska gama pojazdów osobowych marki będzie mogła poruszać się z zerową lokalną emisją spalin, co oznacza, że będą to samochody w pełni elektryczne lub hybrydowe typu plug-in. Co więcej, do 2030 roku planowane jest stuprocentowe przejście na napędy w pełni elektryczne.

Plan elektryfikacji
Analogicznie do 2024 r. cała gama pojazdów dostawczych Forda będzie zdolna do jazdy lokalnie bezemisyjnej, czyli będzie w pełni elektryczna lub napędzana układami hybrydowymi typu plug-in. Natomiast do 2030 roku 2/3 sprzedawanych pojazdów dostawczych Forda ma być w pełni zelektryfikowanych lub wyposażonych w napęd hybrydowy plug-in.
Powyższa wiadomość pojawia się po ogłoszeniu przez Forda powrotu do rentowności w Europie w czwartym kwartale 2020 roku oraz po zapowiedzi, że firma zainwestuje globalnie do 2025 roku co najmniej 22 miliardy dolarów w elektryfikację. To jest prawie dwa razy tyle, ile firma wcześniej planowała przeznaczyć na pojazdy elektryczne.
Kluczowe znaczenie dla usprawnienia działalności Forda w Europie w ciągu ostatnich dwóch lat miała poprawa kosztów strukturalnych (zmniejszono je o 1 miliard dolarów), zwrócenie większej uwagi na nierentowne rynki, stworzenie lepiej dostosowanej linii pojazdów w ramach trzech grup biznesowych skoncentrowanych na kliencie oraz partnerstwa mające na celu stymulowanie wzrostu i poprawę poziomu rentowności w całej firmie.

Zakład w Kolonii
W 2020 roku Ford po raz szósty z rzędu sięgnął po tytuł lidera sprzedaży pojazdów użytkowych w Europie. Wzrost w mocnej u Forda branży pojazdów dostawczych jest kluczowy dla jego europejskiej rentowności. Ma on być wspierany przez nowe produkty i usługi, współpracę z rozległą siecią partnerów zabudowujących pojazdy dostawcze, przy czym strategiczny sojusz Forda z Volkswagenem i spółką joint venture Ford Otosan zapewni efektywny kosztowo rozwój pojazdów i zaopatrzenie w komponenty.
Głównym impulsem dla Forda w kierunku całkowicie elektrycznej przyszłości jest nowa inwestycja o wartości 1 miliarda dolarów, mająca na celu modernizację zakładu w Kolonii w Niemczech, jednego z największych ośrodków produkcyjnych w Europie i siedziby Ford of Europe. Inwestycja ta przekształci istniejące zakłady produkcji pojazdów w Centrum Elektryfikacji Ford Cologne Electrification Center, ukierunkowane na produkcję pojazdów elektrycznych. Będzie to pierwszy taki zakład Forda w Europie.
Ford potwierdził również, że pierwszy seryjny, całkowicie elektryczny samochód osobowy przeznaczony dla europejskich klientów zjedzie z taśm zakładu w 2023 roku, przy czym rozważana jest możliwość produkowania tam drugiego w pełni elektrycznego pojazdu.