Ford podał szczegóły dotyczące siedmiu z trzynastu nowych, globalnych samochodów elektrycznych, które firma zamierza wprowadzić do sprzedaży w ciągu najbliższych pięciu lat.
Wśród nich znalazły się hybrydowe wersje kultowych modeli F-150 pickup i Mustang przeznaczone na rynek w Stanach Zjednoczonych, a także hybrydowy van Transit Custom w wersji plug-in przeznaczony na rynki Europy oraz w pełni elektryczny SUV o zwiększonym zasięgu wynoszącym przynajmniej 480 kilometrów (300 mil), który będzie oferowany na całym świecie.
Ford ogłosił także plany związane z inwestycją rzędu 700 mln dolarów w rozszerzenie zakładu Flat Rock Assembly Plant w Michigan, w którym obok modeli Mustang i Lincoln Continental mają być produkowane zaawansowane technicznie samochody autonomiczne i elektryczne. Wraz z rozwojem fabryki powstanie w niej 700 nowych miejsc pracy.
Podjęte działania są częścią wartej 4,5 mld dolarów inwestycji w samochody elektryczne realizowanej do roku 2020. Plany te są również skupione wokół transformacji Forda w firmę oferującą samochody oraz usługi mobilne, mając na celu objęcie wiodącej pozycji na rynku pod kątem innowacji z zakresu samochodów autonomicznych i elektrycznych oraz nowoczesnych rozwiązań mobilnych.
Plan Forda dotyczący pojazdów EV zakłada elektryfikację najbardziej popularnych samochodów osobowych, aut użytkowych, SUV-ów oraz modeli o wysokich osiągach, aby uczynić je bardziej wydajnymi i przyjemniejszymi w prowadzeniu.
Siedem globalnych modeli ogłoszonych dziś w ramach nowego planu:
- Nowy, w pełni elektryczny mały SUV, który pojawi się na rynku do roku 2020, oferujący zasięg wynoszący przynajmniej 480 kilometrów (300 mil). Model ten będzie budowany w fabryce Flat Rock i sprzedawany w Ameryce Północnej, Europie i Azji.
- Wielkoseryjny samochód autonomiczny zaprojektowany do wykorzystania w zakresie usług związanych z mobilnością, jak wspólne przejazdy (ride sharing) czy transport pasażerski (ride hailing), początkowo oferowany w Ameryce Północnej. Model hybrydowy zadebiutuje w roku 2021 i będzie wytwarzany w fabryce Flat Rock.
- Hybrydowa wersja bestsellerowego pickupa F-150 dostępna do roku 2020 w Ameryce Północnej i na Bliskim Wschodzie. Ford F-150 Hybrid, produkowany w należącej do Forda fabryce Dearborn Truck Plant, zaoferuje duże możliwości holownicze i transportowe oraz możliwość pracy, jako mobilny generator.
- Hybrydowa wersja kultowego Mustanga, oferująca moc silnika V8 oraz wysoki moment obrotowy w niskim zakresie prędkości obrotowych. Mustang Hybrid, budowany w zakładzie Flat Rock Plant, zadebiutuje w 2020 roku i będzie początkowo dostępny w Ameryce Północnej.
- Transit Custom w wersji plug-in hybrid dostępny w 2019 roku w Europie. Samochód został zaprojektowany, aby obniżyć koszty eksploatacji na ulicach nawet najbardziej zatłoczonych miast.
- Dwa nowe, hybrydowe samochody policyjne przeznaczone do pościgów. Jedna z dwóch nowych hybryd będzie budowana w Chicago, przy czym oba modele zostaną wyposażone w oprzyrządowanie policyjne w dedykowanym, należącym do Forda centrum modyfikacji samochodów policyjnych w Chicago.
Oprócz tego Ford ogłosił, iż globalną gamę samochodów użytkowych będą tworzyły pierwsze hybrydy, w których silniki wolnossące zostaną zastąpione jednostkami doładowany serii EcoBoost.
Firma planuje też wdrożyć na rynkach całego świata usługi i rozwiązania dla samochodów zelektryfikowanych. Obejmują one zarządzanie flotą pojazdów EV, planowanie tras oraz rozwiązania telematyczne.
Ford oświadczył również, że wycofuje się z planów wybudowania nowej fabryki w San Luis Potosi w Meksyku. Oznajmił również, że model Focus kolejnej generacji będzie wytwarzany w istniejącej fabryce w Hermosillo w stanie Michigan.
W tym roku Ford rozpocznie testy nowej generacji technologii napędu elektrycznego. W drugiej połowie roku w Europie koncern zamierza wypuścić na drogi model Transit Custom z napędem hybrydowym typu plug-in, wraz z całą paletą usług dotyczących mobilności, łączności, oraz rozwiązań telematycznych.
Oprócz tego, w Nowym Jorku i wielu innych dużych miastach w USA, Ford testuje flotę składającą się z 20 hybrydowych taksówek Transit Connect oraz prototypy aut dostawczych z napędem hybrydowym w najbardziej wymagającym ruchu drogowym na świecie.
Wspomniane Transity Connect bazują na sukcesie pierwszej hybrydowej taksówki na świecie – Forda Escape Hybrid – który był również pierwszym hybrydowym SUV-em i pierwszą hybrydą produkowaną w Ameryce Północnej. Wiele egzemplarzy modelu Escape Hybrid wciąż jeździ po drogach jako taksówki, wożąc pasażerów na dystansie ponad 350 tys. mil (ok. 560 tys. km) każda, wciąż wykorzystując oryginalne akumulatory.
Obecnie Ford jest liderem sprzedaży wśród producentów hybryd typu plug-in w Ameryce i zajmuje drugie miejsce pod względem sprzedaży zelektryfikowanych pojazdów w USA.
Ford już zawarł porozumienie z kilkoma innymi koncernami motoryzacyjnymi w Europie, mające na celu stworzenie sieci ultraszybkiego ładowania, która w założeniu ma być znacznie szybsza niż najbardziej wydajne sieci ładowania stosowane obecnie. Początkowo w Europie ma zostać uruchomionych 400 takich punktów. Do roku 2020 użytkownicy mają mieć dostęp do tysięcy punktów szybkiego ładowania o dużej mocy.
Ford prowadzi także pilotażowy program technologii bezprzewodowego ładowania w firmowych samochodach elektrycznych w USA oraz Europie. Sprawia ona, że ponowne ładowanie polega tylko na zajęciu miejsca parkingowego, tak aby kierowca nigdy nie zapomniał doładować akumulatora. Bezprzewodowe ładowanie zwiększa zasięg na energii elektrycznej dla osób pokonujących codziennie krótkie dystanse, nawet podczas zatrzymania pojazdu na krótki czas. Za pomocą systemu FordPass użytkownicy mogą także zarezerwować czas ładowania.