Honda ma niezwykle nietypową strategię jeśli chodzi o wprowadzanie do Europy nowej generacji modelu CR-V. Samochód ten na rynku amerykańskim debiutował jesienią 2016 roku, a potem... nastała cisza. Wersję europejską pokazano dopiero w marcu 2018 roku, ale i wówczas Japończycy się nie śpieszyli z rozpoczęciem sprzedaży.
Honda CR-V
Polscy dilerzy Hondy rozpoczęli zbieranie zamówień na nową Hondę CR-V dopiero na początku września, wtedy również poznaliśmy ceny tego modelu.
Zgodnie z zapowiedziami nowa Honda CR-V oferowana jest wyłącznie z silnikiem benzynowym 1.5 VTEC Turbo o mocy 173 lub 193 KM. Słabsza wersja łączona jest manualną przekładnią i napędem na koła przednie (cena od 109 tys. zł) lub wszystkie (od 136 500 zł, od razu wyższa wersja wyposażeniowa).
Honda CR-V
Natomiast wersja 193-konna napędza wyłącznie wszystkie koła za pośrednictwem bezstopniowej automatycznej przekładni CVT (ceny od 14 500 zł).
W ofercie nie będzie silnika wysokoprężnego, zamiast niej na początku przyszłego roku w salonach pojawi się wersja hybrydowa. Honda zdradziła właśnie nieco więcej informacji na temat tej wersji.
Honda CR-V
W systemie Honda Hybrid Performance zastosowano inteligentny układ napędu z doborem trybu jazdy (i-MMD), obejmujący dwa silniki elektryczne, silnik benzynowy pracujący w cyklu Atkinsona i przekładnię bezpośrednią.
CR-V Hybrid jest wyposażony w dwulitrowy silnik benzynowy i-VTEC, w silnik elektryczny oraz w akumulator litowo-jonowy. Moc maksymalna układu wynosi 184 KM (135 kW), a maksymalny moment obrotowy to 315 Nm.
Honda CR-V
Zamiast konwencjonalnej skrzyni biegów zastosowano jednobiegową przekładnię o stałym przełożeniu, łączącą bezpośrednio ruchome elementy, co pozwoliło na płynne przenoszenie momentu obrotowego. Takie rozwiązanie odróżnia system Hondy od układów zazwyczaj spotykanych w innych pojazdach hybrydowych.
Układ napędowy może pracować w trzech trybach:
Honda CR-V
Napęd elektryczny – energia pobierana z akumulatora litowo-jonowego zasila silnik elektryczny napędzający koła (przy wyłączonym silniku benzynowym).
Napęd hybrydowy - silnik benzynowy zasila silnik elektryczny pracujący jako generator, który uzupełnia energię elektryczną w akumulatorze.
Napęd spalinowy - mechanizm sprzęgła blokującego tworzy bezpośrednie połączenie między silnikiem benzynowym i kołami.
Honda CR-V
W większości przypadków, podczas jazdy po mieście, źródło napędu w modelu CR-V Hybrid przełącza się automatycznie pomiędzy napędem hybrydowym i elektrycznym, utrzymując maksymalną wydajność pojazdu. Przy napędzie hybrydowym nadmiar mocy z silnika benzynowego może służyć do doładowywania akumulatora za pośrednictwem silnika elektrycznego pełniącego rolę generatora. Tryb jazdy spalinowej jest najbardziej wydajny w czasie szybkiej podróży autostradą.
Honda CR-V
Podczas spokojnej jazdy, CR-V Hybrid będzie zazwyczaj przemieszczał się w trybie elektrycznym, podczas gdy przy wyższych prędkościach, samochód będzie korzystał z napędu elektrycznego przez około jedną trzecią czasu. Oprogramowanie sterujące pracą systemu i-MMD będzie decydowało, kiedy należy dokonać przełączenia pomiędzy tymi trybami, aby zmaksymalizować wydajność napędu, zależnie od sytuacji i warunków otoczenia, bez potrzeby jakiejkolwiek interwencji ze strony kierowcy.
Zmiany trybu jazdy, w tym funkcja wyłączenia i uruchomienia silnika podczas postoju, mają być praktycznie niedostrzegalne dla pasażerów.
Nowy model CR-V Hybrid wyposażono w ekran interfejsu kierowca-pojazd (DII), który wyświetla aktualny stan pracy układu i pozwala kierowcy zrozumieć, w jaki sposób realizowany jest napęd samochodu. Wyświetlany jest stan i status ładowania akumulatora litowo-jonowego, a także grafika bieżącego przepływu mocy.
Produkcja modelu Honda CR-V Hybrid na rynek europejski ma się rozpocząć już w październiku, a pierwsze dostawy zaplanowano na początek 2019 roku.