Przedstawiciele ElectroMobility Poland na konferencji prasowej ogłosili, jaka firma będzie odpowiedzialna za technologiczne wsparcie przy konstrukcji samochodu Izera. Mowa o Geely Holding – największej prywatnej grupie motoryzacyjnej w Chinach. To wyczekiwana informacja, która wreszcie uchyla rąbka tajemnicy całego projektu.
Czym jest platforma samochodowa i dlaczego jest tak istotna?Platforma pojazdu elektrycznego stanowi podstawę całej architektury napędowej. To ona wyznacza miejsce na ulokowanie baterii, silnika, określa wielkość tych podzespołów i wymiary samego nadwozia. Pod względem technologicznym jest to więc kluczowy element, od którego trzeba zacząć konstruowanie samochodu. Izerze w realizacji tego zadania pomoże chiński producent Geely Holding, z którym ElectroMobility Poland zdecydowała się podpisać umowę licencyjną. Nazwa Geely pewnie niewielu osobom jest jeszcze znana, ale jest to właściciel Volvo, Polestar, Lotus, a z ich technologii korzysta też Smart, Aston Martin, czy Renault.
W ramach nawiązania tej współpracy Izera będzie mogła korzystać z modułowej platformy SEA i co ważne – będzie to pierwsza marka spoza grupy Geely Holding wykorzysująca tę technologię. Wsparcie techniczne obejmuje przede wszystkim konstrukcję mechaniczną, ale również oprogramowanie zarządzające napędem i szeroko pojęty system cyfrowy pojazdu. EMP zakłada stworzenie gamy modelowej ulokowanej w segmencie C, a jako pierwszy zostanie zaprezentowany SUV. W dalszej kolejności do oferty dołączy także kombi oraz hatchback. Modułowość przyjętej platformy jest jedną z jej kluczowych zalet i pozwala na dużą elastyczność projektowania. Wystarczy wspomnieć, że rozstaw osi może się zmieniać w zakresie od 180 do 330 centymetrów.
To w końcu chiński czy polski samochód?Być może część zainteresowanych oczekiwała, że Izera będzie od podstaw zbudowana przez polskich inżynierów i dla tej grupy zaangażowanie zagranicznego podmiotu jest niemałym rozczarowaniem. Tego jednak praktycznie nie dało się uniknąć, gdyż opracowanie własnej platformy wymaga zaangażowania wielu specjalistów, pochłania ogrom czasu i pieniędzy. To są zasoby, którymi Izera po prostu nie dysponuje, stąd decyzja, by skorzystać z doświadczenia i opracowanego już know-how. Taka koncepcja nie jest też niczym nadzwyczajnym w branży motoryzacyjnej, bowiem wszelkiego rodzaju kooperacje pomiędzy koncernami są powszechne. Polski wkład będzie sprowadzał się do rozwoju technicznego pojazdu wraz z Geely Holding, wykonywania podzespołów, opracowania strategii produktu i sprzedaży.
Izera – dane techniczneWraz z prezentacją partnera technologicznego przedstawiona została specyfikacja techniczna dla pierwszego modelu Izery. Samochód ma mieć 272 KM mocy, napęd na tylne koła, a bateria będzie dostępna w wariantach o pojemności 51 lub 69 kWh. Przełoży się to na zasięg (według procedury WLTP) wynoszący odpowiednio 340 i 450 kilometrów na jednym ładowaniu. Przyspieszenie do 100 km/h ma zająć niecałe 7 sekund, a tarczowy układ hamulcowy na obu osiach wytraci tę prędkość na drodze około 37 metrów.
Obiecywany jest także 5-gwiazdkowy wynik w testach zderzeniowych EuroNCAP oraz uzyskanie drugiego poziomu autonomizacji. Maksymalna moc ładowania prądem stałym ma wynieść 150 kW, co pozwoli uzupełnić 80% pojemności baterii w pół godziny. Ładowanie prądem przemiennym będzie z kolei możliwe z mocą do 22 kW. Przewidywane wymiary to 450-475 cm długości, 182-185 cm szerokości oraz 150-160 cm wysokości. Zmienić się może jeszcze stylistyka pojazdu, gdyż prace projektowe w tym zakresie nie zostały definitywnie zakończone.
Izera – kiedy i gdzie rozpocznie się produkcja?Aktualny harmonogram pracy nad Izerą zakłada, że budowa fabryki rozpocznie się w 2024 roku i powstanie ona w Jaworznie. Pierwsze egzemplarze planowo opuszczą linię produkcyjną pod koniec 2025 roku, a początkowa wielkość produkcji określana jest na poziomie 100 tys. samochodów rocznie. Fabryka ma być też łatwo skalowalna, sukcesywnie rozbudowywana, a zatrudnienie powinno w niej znaleźć około 2400 osób.
Niestety, nie są znane żadne konkretne informacje odnośnie ceny Izery – na konferencji zapewniono jedynie, że mają wahać się one „od atrakcyjnych do bardzo atrakcyjnych”. W kwestiach finansowych znamy tylko szacowany koszt całego projektu, który określany jest na poziomie 6 miliardów złotych. Na razie nie ujawniono, jakie dokładnie sposoby finansowania będą realizowane.
Opracował:
Michał Borowski