Jeep to producent, który zasłynął z produkowania samochodów terenowych. Napęd wszystkich kół był więc standardem i nikomu do głowy nawet nie mogło przyjść, że może być inaczej. A jednak. O kilku lat Jeep należy do koncernu Stellantis, więc stopniowo zatraca swój wyjątkowy charakter.
- Jeep Avenger 4xe z francuskim napędem
- Jeep Avenger 4xe. Jak działa napęd 4x4?
- Jeep Avenger 4xe. nadwozie i zawieszenie
Jeep Avenger 4xe z francuskim napędem
Jeep Avenger to bliźniaczy model Fiata 600 i Alfy Romeo Junior. Wszystkie trzy pojazdy produkowane są w Tychach i wszystkie mają te same, francuskie układy napędowe. Ale powoli się to zmienia. Jeep Avenger 4xe to wersja z napędem 4x4, a więc taka, w jakiej nie występuje ani Fiat 600 ani Alfa Romeo Junior. Co więcej, napęd Avengera 4xe oczywiście jest francuski, ale do tej pory nie znalazł zastosowania w żadnym innym modelu Stellantisa.
Jeep Avenger 4xe
Jego serce stanowi silnik 1.2 Puretech wyposażony w technologię mhev 48V. Silnik ten jest wspomagany przez dwa silniki elektryczne o mocy 21 kW (28 KM) każdy, umieszczone zarówno z przodu, w komorze silnikowej, jak i z tyłu - przy tylnej osi. To właśnie ten drugi silnik, umieszczony przy tylnej osi jest nowością, takiego rozwiązania nie znajdziemy jeszcze w żadnym innym modelu Stellantisa.
Napęd na koła przekazywany jest za pośrednictwem automatycznej dwusprzęgłowej skrzyni biegów o sześciu przełożeniach.
Moc hybrydowego układu nadal wynosi 136 KM, czyli tyle samo ile w wersjach przednionapędowych. Jeep Avenger 4xe rozpędza się do 100 km/h w 9,5 s oraz może osiągnąć prędkość maksymalną 194 km/h.
Jeep Avenger 4xe
To o 10 km/h więcej niż w Avengerze e-Hybrid, który również posiada silnik 1.2 Puretech z technologią mHev, a oraz tylko jeden silnik elektryczny, przy czym moc systemowa tego zespołu to 100 KM.
Mimo hybrydowego napędu nie należy liczyć na jazdę na prądzie. Avenger 4xe ma baterię o minimalnej pojemności 0,96 kWh.
Jeep Avenger 4xe
Jeep Avenger 4xe. Jak działa napęd 4x4?
Jak działa napęd wszystkich kół? Przy niskiej prędkości oraz na biegu wstecznym (do 30 km/h) napęd na cztery koła jest stały, z podziałem 50:50 na przód i tył. Przy średniej prędkości (od 30 do 90 km/h) napęd na tylną oś aktywuje się tylko na żądanie. Gdy włączony jest napęd na wszystkie koła, dystrybucja momentu obrotowego opiera się na rzeczywistym zapotrzebowaniu, z potencjalnym podziałem 50:50 na przód i tył. Przy dużej prędkości (powyżej 90 km/h) napęd na przód staje się stały, a tylny silnik elektryczny odłącza się od osi, aby zminimalizować zużycie paliwa.
Jeep Avenger 4xe
Dostępny w Avengerze 4xe system zarządzania trakcją Selec-Terrain umożliwia kierowcy wybór odpowiedniego trybu. Wyróżniającą cechą Avengera 4xe jest także tylne zawieszenie typu Multilink.
Jeep Avenger 4xe. nadwozie i zawieszenie
Jeep Avenger 4xe wyróżnia się nieco stylistycznie. Przeprojektowane światła przeciwmgielne umieszczone są nieco wyżej i bardziej na zewnątrz. Przedni i tylny zderzak są wykonane z materiału wytłaczanego w kolorze z wykończeniem chroniącym przed zarysowaniami, a z przodu nowy zderzak posiada wyższe i bardziej widoczne panele ochronne, chroniące przed uszkodzeniem podczas jazdy w terenie.
Jeep Avenger 4xe
Zderzaki chronią również istotne elementy, takie jak przedni grill i radar. Na maskę można również nalepić specjalną nalepkę (ale nie wiadomo po co).
Istotną zmianą jest wyższe zawieszenie, dzięki który większe są kątom terenowe: natarcia - 22 stopnie, rampowy - 21 stopni i zejścia - 35 stopni. Prześwit wynosi 21 cm, samochód może brodzić do głębokości 40 cm. Całość zmian dopełniają seryjne opony M+S.
Sprzedaż Jeepa Agenver 4xe rozpocznie się pod koniec 2024 roku.