Jeep rozpoczął zbieranie zamówień na nową generację modelu Grand Cherokee 4xe. Pojazd występuje wyłącznie jako hybryda plug-in.
Jeep Grand Cherokee 4xe
Grand Cherokee dostępny jest w wersjach Limited 4xe, Trailhawk 4xe, Overland 4xe i Summit Reserve 4xe. Samochód posiada wyłącznie hybrydowy układ napędowy łączący dwa silniki elektryczne o sumarycznej mocy 145 KM i pakiet akumulatorów o napięciu 400 woltów z czterocylindrowym silnikiem benzynowym o pojemności 2,0 litra z turbodoładowaniem o mocy 272 KM i ośmiostopniową, automatyczną skrzynią biegów TorqueFlite.
Łącznie, układ napędowy 4xe generuje 380 KM i 637 Nm momentu obrotowego, zapewniając do 48 km zasięgu w trybie całkowicie elektrycznym w cyklu mieszanym i do 51 km zasięgu w trybie całkowicie elektrycznym w cyklu miejskim.
Jeep Grand Cherokee 4xe
Czterocylindrowy, dwulitrowy silnik spalinowy należy do rodziny silników Global Medium Engine Grupy Stellantis. Jednostka wykorzystuje turbosprężarkę typu Twin Scroll o niskiej bezwładności zamontowaną bezpośrednio przy głowicy cylindrów.
Tradycyjny alternator zastąpiono wysokonapięciowym, chłodzonym cieczą generatorem. Połączony z kołem pasowym wału korbowego silnika za pomocą paska, generator obraca silnik spalinowy, zapewniając płynny rozruch przy niewielkim zużyciu paliwa i generując energię elektryczną potrzebną pakietowi akumulatorów.
Jeep Grand Cherokee 4xe
Większy wysokonapięciowy silnik elektryczny jest zamontowany w skrzyni biegów, zastępując tradycyjny konwerter momentu obrotowego. Podwójne sprzęgło pozwala przekazać moc i moment z silnika elektrycznego i spalinowego.
Między silnikiem spalinowym a silnikiem elektrycznym zamontowane jest sprzęgło. Gdy sprzęgło jest otwarte, brak jest mechanicznego połączenia między silnikiem spalinowym a elektrycznym, a jazda odbywa się całkowicie w trybie elektrycznym. Kiedy sprzęgło jest zamknięte, suma momentu obrotowego z silnika 2.0 i silnika elektrycznego przenoszona jest poprzez automatyczną skrzynię biegów. Drugie, zmienne sprzęgło zamontowane za silnikiem elektrycznym zarządza sprzężeniem z przekładnią.
Jeep Grand Cherokee 4xe
Jeep Grand Cherokee 4xe jest wyposażony w 400-woltowy pakiet akumulatorów o pojemności 17 kWh. Pakiet akumulatorów i elementy sterujące są zamontowane pod podłogą i mają specjalny układ ogrzewania i chłodzenia, który utrzymuje optymalną temperaturę pracy.
System napędu hybrydowego Jeepa Grand Cherokee 4xe obejmuje zintegrowany moduł podwójnego ładowania (IDCM), który łączy system ładowania akumulatora i przetwornicę DC/DC w jednym urządzeniu oraz nowej generacji moduł inwertera mocy (PIM). Elementy te są umieszczone w stalowej obudowie, chroniącej przed uszkodzeniem i zamontowanej pod nadwoziem.
Jeep Grand Cherokee 4xe
Cały elektroniczny układ wysokiego napięcia jest odpowiednio uszczelniony i wodoodporny. W Jeepie Grand Cherokee 4xe z certyfikatem Trail Rated głębokość brodzenia wynosi do 61 cm.
Ceny Jeepa Grand Cherokee 4xe zaczynają się od 379 tys. zł. Na tyle wyceniono wersję Limited, która wyposażona jest w napęd wszystkich kół Quadra-Trac z reduktorem. Takie samo auto w wersji Overland kosztuje 420 tys. zł.
W gamie znajdują się również dwie wersje wyposażone w układ napędu wszystkich kół Quadra-Drive II z elektroniczną blokadą tylnego dyferencjału ELSD. Wersja Trailhawk kosztuje 398 100 zł, a topowa, doskonale wyposażona Summit Reserve - 460 tys. zł.
Jeep Grand Cherokee 4xe pojawi się w salonach w czwartym kwartale 2022 roku.