Rio to produkowany przez Kię pod koniec lat 90-tych samochód segmentu C. Auto oferowane było w dwóch wersjach nadwoziowych - jako sedan i kombi. Pojazd nie zyskał sobie dużego uznania klientów, więc szubko zrezygnowano z importowania go do Europy. Mimo tego, na rynku spotkać można wiele interesujących egzemplarzy z udokumentowanym przebiegiem. Dostęp do części zamiennych będzie jednak trudniejszy niż w przypadku nowszych konstrukcji koreańskiej marki.
Druga generacja Kii Rio była jednym z pierwszych samochodów Kii zaprojektowanych specjalnie z myślą o rynkach europejskich. Auto powstało na zmodyfikowanej płycie podłogowej poprzednika (zwiększył się rozstaw osi), zmodernizowano też paletę jednostek napędowych. Samochód nie jest tak bezawaryjny, jak nowsze Cee'd, ale cieszy się dobrą opinią użytkowników. Na rynku wtórnym nie brakuje egzemplarzy z pierwszej ręki cechujących się dobrym stanem technicznym i udokumentowanym przebiegiem.
Trzecia generacja Kii Rio to konstrukcyjny brat bliźniak Hyundaia i20. Oba auta zaprojektowano z uwzględnieniem potrzeb europejskich nabywców, za stylistykę odpowiedzialny był szef designu Kii Peter Shreyer.
Samochód produkowany jest wyłącznie w Korei, auto oferowane jest jako sedan lub hatchback. W przypadku Rio III generacji można być spokojnym o jakość. Kia nie boi się udzielać na ten model wieloletniej gwarancji.
Samochód debiutował w 2011 roku. Jesienią 2014 roku na salonie paryskim zaprezentowano wersję po liftingu. Zmiany objęły głównie przednią część nadwozia, gdzie pojawił się nowy zderzak, osłona chłodnicy i światła przeciwmgłowe. Ponadto pojawią się trzy nowe wzory aluminiowych felg (rozmiary 15, 16 i 17 cali), nowy tylny zderzak oraz dwa nowe kolory nadwozia (niebieski i żółty).
Wygląd wnętrza został nieco urozmaicony poprzez chromowane wstawki na desce rozdzielczej oraz nowy system grający z jednostką centralną umieszczoną na konsoli środkowej. W opcji dostępna jest m.in. nawigacja z dotykowym ekranom o średnicy 7 cali oraz skórzana tapicerka.
Kia Rio IV debiutowała we wrześniu 2017 roku na salonie w Paryżu. W salonach auto pojawiło się na początku 2018 roku.
Wygląd samochodu to efekt współpracy designerów z centr stylistycznych w Niemczech, Kalifornii i Korei. Przód samochodu utrzymany został w stylu typowym dla innych modeli Kii. Osłona grilla nosi nazwę "nos tygrysa" i jest szersza i niższa niż wcześniej.
Kia Rio IV ma o 1 cm większy rozstaw osi (258 cm) i jest o 1,5 cm dłuższa (długość wynosi 406,5 cm) od poprzednika. Natomiast wysokość została zmniejszona o 0,5 cm (do 145 cm).
Wnętrze Kii Rio IV zaprojektowano z myślą o kierowcy, stąd konsola środkowa jest lekko nachylona w jego stronę. Na konsoli znajdziemy m.in. ekran dotykowy systemu infotainment, którym można sterować systemami łączności, radiem czy nawigacją. Dzięki dotykowemu ekranowi zmniejszona została liczba fizycznych przycisków.
Wyposażenie obejmować może m.in. system bezkluczykowego dostępu, czujnik deszczu i zmierzchu, podgrzewane fotele i kierownicę, kamerę cofania, a nawet adaptacyjny tempomat. Kia Rio IV to pierwsze auto w klasie z układem automatycznego hamowania awaryjnego z funkcją rozpoznawania pieszych.