Volkswagen i Toyota to najwięksi producenci samochodów na świecie. Z ich fabryk rocznie wyjeżdżą po około 10 mln samochodów. Jednak największym producentem silników jest... Honda.
Honda produkuje silniki do urządzeń rolniczych... ;)
Już od wielu lat silniki tej marki spotkać możemy dosłownie wszędzie. Zarówno na lądzie, na wodzie, jak i w powietrzu. Obecnie średnio co roku na rynek trafia 25 milionów silników Hondy do różnych typów pojazdów i maszyn.
Honda jest jedyną firmą na świecie, której produkty funkcjonują na ziemi, na wodzie oraz powietrzu. Wśród całkowitej liczby jednostek napędowych, wprowadzanych na rynek przez Hondę, największy udział mają silniki motocyklowe. Średnio firma sprzedaje ponad 15,1 miliona jednośladów rocznie wyposażonych w swoje układy napędowe.
Kolejne ponad 4,5 miliona jednostek napędowych co roku wprowadzanych jest na rynek w samochodach Hondy. Z kolei Honda Power Products – dział obejmujący m.in. silniki do zastosowań przemysłowych oraz użytkowych – to liczba ponad 5,6 miliona sztuk rocznie. W tej grupie znajdują się m.in. generatory prądu czy układy wykorzystywane maszynach ogrodniczych.
... a także odrzutowe do samolotów
Warto wspomnieć, że oprócz silników spalinowych, hybrydowych i elektrycznych, Honda od 1986 roku prowadzi badania i konstruuje jednostki odrzutowe Honda Jet, które są stosowane w lotnictwie cywilnym.
Aktualnie kluczowym wyzwaniem, jakie stoi przed Hondą w zakresie produkcji silników, jest pełna elektryfikacja gamy samochodów. Zgodnie z założeniami, do końca 2022 roku firma wyposaży wszystkie główne modele aut w Europie w układy hybrydowe lub silniki elektryczne.
Historia Hondy z silnikami hybrydowymi zaczęła się w 1999 roku, kiedy na rynek weszła Honda Insight pierwszej generacji. Posiadała ona benzynowo-elektryczny układ hybrydowy z systemem IMA, który wraz z 1-litrowym silnikiem VTEC sprawił, że Insight był najbardziej oszczędnym samochodem w latach 90-tych i jednym z nielicznym pojazdów z napędem hybrydowym.
Najnowsze hybrydy Hondy posiadają oznaczenie e:HEV (gdzie „e:” oznacza elektryfikację, a „HEV” – technologię hybrydową opartą na zasilaniu energią elektryczną). Wszystkie modele Hondy z emblematem e:HEV są wyposażone w system hybrydowy nowej generacji – i-MMD.
system i-MMD składa się z dwóch silników elektrycznych (napędowego i generatora), silnika benzynowego, akumulatora litowo-jonowego oraz stałego przełożenia e-CVT i jednostki sterującej przepływem mocy (PCU), co zapewnia stabilną pracę systemu poprzez efektywne rozpraszanie wytworzonego ciepła. i-MMD może pracować w jednym z trzech trybów – elektrycznym, hybrydowym lub silnika spalinowego, które płynnie mogą się zmieniać w zależności od sytuacji na drodze.
Historia Hondy zaczęły się właśnie od silników. Założyciel marki, Soichiro Honda, w czasach, gdy głównym środkiem komunikacji w Japonii były rowery, zaprojektował i zbudował pierwszy własny silnik do motoroweru. Kolejnymi projektem Soichiro była pierwsza uniwersalna jednostka napędowa typu H, która została dostarczona do zakładów maszyn rolniczych Kyoritz, gdzie Zastosowano ją w konstrukcji opryskiwacza rolniczego.
To był moment przełomowy. Druga połowa lat 40-tych, po klęsce Japonii w II wojnie światowej, to okres, gdy produkcja żywności stała się priorytetem. Dzięki temu co miesiąc fabrykę Kyoritz opuszczało około 5 000 sztuk opryskiwaczy z silnikiem Hondy typu H.