Rosyjska Łada rośnie w siłę! Przejęcie marki przez koncern Renault-Nissan rozpoczęło proces skokowej modernizacji gamy modelowej. Najnowszym dziełem rosyjskiej marki jest kompaktowy model Vesta, który - jako sedan - od blisko dwóch lat ofertowany jest na loklanym rynku. Teraz producent z Togliatti zapre4zentował jego dwie użytkowe odmiany - kombi, czyli Vestę SW, oraz uterenowioną Vestę SW Cross.
Łada Vesta SW
Wbrew pozorom rosyjska premiera nie ma wyłącznie lokalnego znaczenia. Łada z zazdrością patrzy na międzynarodowy sukces Dacii i coraz śmielej spogląda w stronę zachodu. Nową Vestę kupić dziś już można m.in. na Słowacji i w Niemczech (ceny od 12,5 tys euro za kompletnie wyposażone auto z klimatyzacją i nawigacją GPS). Niewykluczone, że wkrótce oferta rosyjskiego producenta obejmie również inne kraje Europy środkowej.
Łada Vesta SW Cross
Vesta SW i Vesta SW Cross wytwarzane będą w Iżewsku. Wymiary kombi nie odbiegają znacząco od sedana (4414 mm długości, 1764 mm szerokości, 1512 wysokości i rozstaw osi 2653 mm). Nieco większa – za sprawą innych zderzaków i plastikowych osłon nadkoli – jest Vesta SW Croiss. Auto ma zwiększony do 230 mm prześwit (z 178 mm). Jest też dłuższe (4424 mm), szersze (1785 mm) i wyższe (1532 mm).
Łada Vesta SW
Rosjanie nie pochwalili się kluczowym parametrem – pojemnością bagażnika. Można się jednak spodziewać, że przekracza ona 500 l (w sedanie to 480 l). Tajemnicą pozostają również osiągi. Wszystko wskazuje na to, że – wzorem sedana – podstawowe modele napędzane będą benzynowym 1,6 l 16 V (dawna konstrukcja Renault) zapewniającym przyspieszenie do 100 km/h w ok 12 s i prędkość maksymalną w granicach 180 km/h.
W 2008 roku Renault-Nissan rozpoczął proces przejęcia rosyjskiego potentata. W 2014 roku do koncernu należało już ponad 67 proc. udziałów. Zastrzyk gotówki i nowych technologii tchnął w upadającą markę nowego ducha. Oprócz nowych modeli takich jak Priora czy Granta, pod znakiem Łady sprzedawana jest też w Rosji lokalna odmiana pierwszej generacji Dacii Logan MPV – Łada Largus.