Lexus zaprezentował ósmą już generację modelu ES. Samochód będzie oferowany jako klasyczna hybryda oraz w wersji elektrycznej z silnikami o różnej mocy i napędem na przednią oś lub na wszystkie koła.
- Lexus ES to klasyka japońskiej marki
- Lexus ES. Nadwozie
- Lexus ES. Wnętrze
- Lexus ES. Napędy
- Lexus ES. Systemy wsparcia kierowcy
- Lexus ES. Premiera rynkowa i ceny
Lexus ES to klasyka japońskiej marki
Lexus ES należy do najstarszych modelu japońskiej marki, debiutował w 1989 roku wraz z powstaniem Lexusa. Od ponad 30 lat jest ważnym modelem w Ameryce Północnej i Azji. W Europie Wschodniej ES zadebiutował w 2010 roku (szósta generacja), a w Europie Zachodniej, w tym w Polsce, samochód był dostępny dopiero od 2018 roku, co oznacza, że siódma generacja była pierwszą, którą można było kupić w naszym kraju.
Lexus ES ósmej generacji to oczywiście nadal sedan, ale po raz pierwszy oferowany będzie również w wersji elektrycznej. Samochód został zbudowany w oparciu o przeprojektowaną platformę GA-K Lexusa, która została dostosowana do napędów hybrydowych i elektrycznych.
Lexus ES. Nadwozie
Nowy Lexus ES ma większe wymiary od poprzednika, długość auta wzrosła o 165 mm, a rozstaw osi o 80 mm. Zwiększono też rozstaw kół przednich i tylnych odpowiednio o 64 mm i 82 mm. Duży nacisk położono na komfort, wyciszenie i jakość wykończenia, co zbliża ten model do standardów znanych z większych aut segmentu F Premium.

Lexus ES
Przednia część nadwozia jest wyrazista z biegnącymi od maski po krawędzie zderzaka charakterystycznymi dla marki liniami. Mocny wygląd podkreśla nisko osadzona maska, a samochody z napędem hybrydowym otrzymały grill z górnymi otworami zapewniającymi chłodzenie.
Wyróżnikiem nowego Lexusa ES są przednie reflektory, w których zastosowano podwójny motyw litery „L” – jest on widoczny w skierowanych do wewnątrz światłach do jazdy dziennej oraz w kierunkowskazach skierowanych na zewnątrz.
Motyw litery „L” dostrzegalny jest również w tylnych światłach. W listwę świetlną na klapie bagażnika wkomponowano podświetlany napis LEXUS. Uwagę zwraca, że z profilu ES bardziej przypomina liftbacka niż sedana.

Lexus ES
Lexus ES. Wnętrze
Zgodnie z koncepcją Clean x Tech wnętrze nowego Lexusa ES zostało maksymalnie uproszczone, a dominującym punktem jest sporych rozmiarów, wolnostojący centralny ekran. Asymetryczny wirtualny kokpit ma przekątną 12,3-cala.
W nowym Lexusie ES debiutują wkomponowane w deskę rozdzielczą przyciski w technologii Hidden Tech. Gdy auto jest wyłączone, pozostają niewidoczne. Po uruchomieniu samochodu są podświetlone i, choć wyglądają jak panel dotykowy, ich działanie jest bardziej fizyczne – są wyczuwalne pod palcem.

Lexus ES
Nowy Lexus ES może być wyposażony w elementy dodatkowo zwiększające wygodę podróżowania, jak regulowane oparcia tylnych foteli czy siedzenie typu Ottoman z podnóżkiem za fotelem pasażera. Przedni fotel ma też funkcję składania, co zwiększa przestrzeń na nogi oraz poprawia widoczność.
Wnętrze jest bardziej obszerne niż obecnie. Dystans między pierwszym a drugim rzędem siedzeń zwiększono do 1102 mm (+77 mm). Wyższa pozycja za kierownicą oraz foteli pasażerów ułatwia wsiadanie i wysiadanie, samochód oferuje też więcej przestrzeni nad głowami pasażerów niż poprzednik. Bagażnik będzie miał blisko 500 l pojemności.

Lexus ES
Lexus ES. Napędy
Na polskim rynku oferowany będzie Lexus ES 300h z debiutującą szóstą generacją hybrydy. Układ otrzymał wydajniejszy akumulator trakcyjny, a jego sercem nadal jest 2,5-litrowy czterocylindrowy silnik benzynowy. Łączna moc układu wynosi 201 KM , a napęd przenoszony jest na przód lub, po raz pierwszy w Europie, na cztery koła za pomocą układu E-FOUR.

Lexus ES
Ósma generacja Lexusa ES będzie pierwszą, w której dostępny będzie napęd elektryczny. W ofercie znajdą się dwa warianty – ES 350e o mocy 224 KM, która będzie trafiać na przednie koła, oraz ES 500e z napędem na cztery koła DIRECT4 i mocy 343 KM.
Lexus ES 500e został wyposażony w inteligentny stały elektryczny napęd na cztery koła DIRECT4. System ten na bieżąco dopasowuje rozdział momentu obrotowego pomiędzy osiami w zależności od warunków jazdy i danych z czujników, takich jak przyspieszenie, prędkość kół czy kąt skrętu kierownicy. Rozwiązanie to zapewnia stabilność i przewidywalne prowadzenie.

Lexus ES
W przednim zawieszeniu wykorzystano kolumny MacPhersona, a z tyłu po raz pierwszy w historii modelu zastosowano zawieszenie wielowahaczowe. Żeby poprawić komfort jazdy zoptymalizowano m.in. tuleje ramion zawieszenia, aby uzyskać płynniejszy skok i bardziej stabilne prowadzenie.
Lexus ES. Systemy wsparcia kierowcy
W nowym Lexusie ES zastosowano 12,3-calowy wirtualny kokpit oraz 14-calowy ekran centralny. Nowy jest system multimedialny Lexus Connect. Aktualizacje możliwe są bezprzewodowo.
W samochodzie debiutuje najnowsza czwarta generacja systemów bezpieczeństwa i wsparcia kierowcy Lexus Safety System +. Obejmuje ona ulepszony adaptacyjny tempomat (ACC), który wykorzystuje teraz dane z systemu nawigacji i pomaga zwalniać, gdy samochód zbliża się do ronda czy bramek na autostradzie. Dane z map pozwalają także zoptymalizować poruszanie się w zakrętach oraz dostosować prędkość do panujących warunków.

Lexus ES
Częścią pakietu jest też układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia (PCS), w którym funkcja automatycznego hamowania reaguje w większej liczbie sytuacji drogowych. W modelu ES po raz pierwszy zastosowany będzie system Driver Monitor, który stale sprawdza, czy osoba prowadząca pojazd jest skoncentrowana na jeździe. Kamera jest w stanie rozpoznać użycie telefonu przez kierowcę czy ziewanie.
Ulepszono także działanie układu awaryjnego zatrzymania pojazdu (EDSS), który zadziała na drogach jednojezdniowych oraz na autostradach. System uruchomi się, gdy auto wykryje zmianę w zachowaniu kierowcy uniemożliwiającą dalsze prowadzenie auta i brak reakcji na alarmy. Wówczas samochód będzie w stanie bezpiecznie zwolnić i się zatrzymać na swoim pasie. Zwolniona zostanie blokada drzwi, a służby zostaną powiadomione poprzez system eCall.

Lexus ES
Poszerzono spektrum działania systemu monitorującego martwe pole w lusterkach (BSM). Układ wykrywa teraz także motocyklistów i rowerzystów, co pomoże uniknąć niebezpiecznych sytuacji podczas skrętu w lewo lub prawo.
System ostrzegający o niezamierzonej zmianie pasa ruchu (LDA) rozpoznaje większą liczbę obiektów, w tym słupki, bariery ochronne czy wyspy drogowe. ES otrzymał po raz pierwszy asystenta wyprzedzania na drogach szybkiego ruchu (LCA) oraz system ostrzegania o ruchu poprzecznym z przodu (FCTA).

Lexus ES
W nowym Lexusie ES zastosowano także nowe adaptacyjne światła drogowe o wysokiej rozdzielczości, które dostosowują snop światła w osi pionowej i poziomej. W porównaniu z konwencjonalnym układem AHS umożliwia to precyzyjniejsze wyciemnianie obszarów oraz lepsze podświetlanie ważnych obiektów jak np. znaki drogowe.
Lexus ES. Premiera rynkowa i ceny
Światowa premiera nowego Lexusa ES odbyła się na targach Auto Shanghai. We wrześniu podane zostaną specyfikacje i ceny samochodów przeznaczonych na polski rynek. W październiku odbędą się prezentacje statyczne nowego ES-a w salonach Lexusa oraz rozpocznie się przyjmowanie zamówień.