Toyota przez lata produkowała duże i wygodne limuzyny, ale nie była znana jako producent samochodów segmentu premium. Dlatego w 1983 roku prezydent koncernu Eiji Toyoda zlecił stworzenie marki, która na rynku amerykańskim mogłaby rywalizować z BMW, Audi czy Mercedesem. Cel udało się osiągnąć, a Lexus szybko wyjechał poza USA, na kolejne rynki.
- Rok 1989 - początek i flagowy model, czyli Lexus LS 400
- Rok 1997 – debiut pierwszego SUV-a, czyli Lexusa RX
- Rok 2009 – supersamochód Lexus LFA
- Rok 2017 – Lexus LC, czyli rzadkie coupe
- Rok 2021 – Lexus NX, czyli bestsellerowy SUV
- Rok 2022 – elektryczny Lexus RZ
- Rok 2023 – Lexus LBX, czyli miejski crossover
Rok 1989 - początek i flagowy model, czyli Lexus LS 400
Pierwszym modelem, od którego zaczęła się historia Lexusa był LS 400. Auto zadebiutowało w USA we wrześniu 1989 roku, ale cały proces jego opracowania trwał aż sześć lat. W tym czasie powstało 450 prototypów, nad którymi pracowało ponad 4000 ekspertów – w tym 1400 konstruktorów.
Efektem ich prac był m.in. 4-litrowy, wykonany w większości z aluminium silnik V8 o mocy 241 KM, którego działaniu nie towarzyszyły praktycznie żadne wibracje. Aby udowodnić niespotykaną kulturę jego pracy, wyprodukowano pierwszą 30-sekundową reklamę Lexusa, w której Na masce limuzyny ustawiono piramidę z kieliszków. Samochód rozpędzono na hamowni do prędkości ponad 240 km/h. Szklana konstrukcja pozostała nietknięta. Co więcej, z napełnionych po brzegi kieliszków nie wylała się ani jedna kropla szampana.
Lexus LS 400
Testowe egzemplarze pierwszej odsłony Lexusa LS pokonały w sumie 4,4 mln km na torze testowym Shibetsu, a w warsztatach stworzono aż 973 prototypy silników.
LS 400 był samochodem szybkim (prędkość maksymalna 250 km/h), a jednocześnie oszczędnym i komfortowym. Miał świetne wytłumienie wnętrza i bardzo niski współczynnik oporu powietrza. Pod każdym z tych względów miał być lepszy od swoich rywali.
Rok 1997 – debiut pierwszego SUV-a, czyli Lexusa RX
Lexus RX stał się prekursorem tak bardzo dziś popularnego segmentu SUV-ów klasy premium i przyczynił się do wzrostu popularności japońskiej marki. Łączył komfort jazdy z możliwością zjechania poza główny szlak. Lexus RX dobrze radził sobie poza asfaltem, lecz w odróżnieniu od luksusowych terenówek miał samonośne nadwozie, zapewniające wygodę codziennego podróżowania po szosie. Od aut terenowych był lżejszy, lepiej się prowadził, a przy tym zużywał niewiele paliwa.
Lexus RX
Pierwszy Lexus RX otrzymał benzynowy silnik 3.0 V6 o mocy ponad 220 KM i był dostępny z napędem na przednią oś lub cztery koła z centralnym dyferencjałem, wiskotycznym sprzęgłem oraz opcjonalnym mechanizmem różnicowym typu torsen. Błyskawicznie podbił rynek, stając się najczęściej kupowanym modelem marki.
W 2004 roku Lexus RX stał się pierwszym SUV-em premium z napędem hybrydowym. Model RX 400h otrzymał jednostkę 3.3 V6 o mocy 211 KM, wspieraną przez dwa silniki elektryczne - przedni (167 KM) i tylny (68 KM), tworzące napęd 4x4 E-FOUR.
Zaprezentowana w 2022 roku piąta generacja auta oferuje szeroki wachlarz napędów – RX 350h to klasyczna hybryda o mocy 250 KM, RX 450h+ ma hybrydę plug-in o mocy 309 KM, a RX 500h ma 371 KM mocy i łączy turbodoładowany silnik z automatyczną skrzynią biegów i nowym napędem 4x4 DIRECT4.
Lexus RX
Rok 2009 – supersamochód Lexus LFA
Jego historia przywodzi na myśl pierwszy model Lexusa. Chociaż zadanie było całkiem inne, również i w tym przypadku inżynierowie, konstruktorzy i projektanci musieli dać z siebie wszystko. W grudniu 2010 roku z japońskiej fabryki Motomachi wyjechał pierwszy egzemplarz Lexusa LFA, jednego z najbardziej wyjątkowych sportowych aut w historii.
Źródłem napędu stał się silnik V10 o pojemności 4,8 litra, mocy 560 KM, lecz wymiarach typowych dla jednostki V8 i masie silnika V6. Motor rozkręcał się do 9500 obr./min, a na jałowym biegu robił to w zaledwie 0,6 s.
Lexus LFA
Nadwozie Lexusa LFA w 65 proc. wykonano ze zbrojonych włóknem węglowym kompozytów, a także z aluminium. Skorzystano z nowej technologii odlewania i wytłaczania oraz łączenia aluminium za pomocą spawów, nitów i kleju. Nad unikalnym dźwiękiem układu wydechowego pracowali specjaliści od instrumentów muzycznych Yamahy. Samochód przyspieszał do 100 km/h w 3,7 s i osiągał prędkość 325 km/h.
Premiera Lexusa LFA odbyła się w 2009 roku, ale już w marcu 2010 roku Japończycy ogłosili wprowadzenie specjalnej wersji Nürburgring Package. Auto zyskało stałe tylne skrzydło, dodatkowe lotki, szybszą przekładnię i zastrzyk mocy. Rok później ta wersja modelu LFA stała się najszybszym samochodem na Nordschleife wprowadzonym do seryjnej produkcji przez dużego producenta. Łącznie powstało 500 egzemplarzy, w tym 50 sztuk wersji Nürburgring Package.
Rok 2017 – Lexus LC, czyli rzadkie coupe
LC to kolejny kamień milowy w historii Lexusa, bazujący na dziedzictwie supersamochodu LFA. Po sukcesach modeli CT, IS, ES, GS, LS i LFA, nadszedł czas na jedne z najpiękniejszych coupé. Zaprezentowany po raz pierwszy w 2017 roku Lexus LC miał wszelkie cechy typowe dla flagowego modelu marki.
Lexus LC
W 2019 roku do gamy dołączył wariant z miękkim dachem – LC 500 Convertible. Oba modele charakteryzują się wyjątkową stylistyką, świetnymi osiągami i prowadzeniem, a także kultowym wolnossącym silnikiem V8 o pojemności 5,0 litrów i o mocy 464 KM (530 Nm). Odmiana coupé mogła mieć też napęd hybrydowy z silnikiem 3.5 V6 o systemowej mocy 359 KM.
Rok 2021 – Lexus NX, czyli bestsellerowy SUV
Debiutujący w 2014 roku Lexus NX był pierwszym modelem w historii marki w segmencie D-SUV Premium. Auto wyróżniało się designem, a także szeroką gamą napędów. Od początku dostępna była hybryda, a NX 300h dla wielu klientów był pierwszym zelektryfikowanym autem. Ale to druga generacja okazała się prawdziwym przełomem.
Lexus NX
Zaprezentowany w 2021 roku samochód był zapowiedzią nowych kierunków w projektowaniu nadwozia i wnętrza przez Lexusa. Samochód był dostępny jako hybryda NX 350h oraz jako pierwszy Lexus w historii otrzymał napęd plug-in hybrid (NX 450h+). Układ wykorzystuje czterocylindrowy silnik benzynowy o pojemności 2,5 litra pracujący w cyklu Atkinsona oraz baterię litowo-jonową o pojemności 18,1 kWh. Benzynowa jednostka, generator oraz przedni i tylny silnik elektryczny współtworzą inteligentny napęd na cztery koła E-FOUR. Łączna moc układu wynosi 309 KM/227 kW, a samochód jest w stanie pokonać nawet do 98 km w trybie elektrycznym.
Rok 2022 – elektryczny Lexus RZ
Lexus chciałby, by kolejnym przełomowym modelem w historii marki był RZ. To pierwszy model, który powstał wyłącznie jako auto elektryczne i na specjalnej platformie dla aut elektrycznych. Wersja RZ 450e otrzymała napęd 4x4 DIRECT4. Auto wyposażono w inteligentne technologie zmniejszające zużycie energii jak ogrzewanie promiennikowe czy fotochromatyczny dach panoramiczny.
Lexus RZ
Póki co auto nie stało się bestsellerem. Nie powinno to jednak dziwić, bo generalnie samochody elektryczne, niezależnie od marki sprzedają się kiepsko.
Rok 2023 – Lexus LBX, czyli miejski crossover
Lexus LBX to model stworzony z myślą o europejskich klientach. Miejski crossover łączy napęd hybrydowy, materiały najlepszej klasy i najnowsze technologie.
Lexus LBX
LBX stał się najtańszym modele w gamie Lexusa i w pierwszych miesiącach sprzedaży odniósł duży sukces w Europie i ma szansę stać się bestsellerem marki w tym regionie.