W zeszłym tygodniu z taśmy fabryki GAF-Fiat w Changsha (Chiny) zjechały pierwsze egzemplarze Fiata Viaggio.
Samochód, który miał swoją światową premierę w czasie styczniowego salonu motoryzacyjnego w Detroit to bliźniacza konstrukcja najnowszego dziecka ze stajni Dodge’a – modelu Dart.
Fiat Viaggio budowany jest w Chinach
Viaggio powstał w oparciu o nową płytę podłogową CUSW (Compact US Wide), która powstała w wyniku przeprojektowania europejskiej patformy o nazwie Compact, na jakiej powstaje Alfa Romeo Giulietta.
Auto mierzy 4,68 m długości i 1,85 m szerokości. Rozstaw osi – podobnie jak w modelu Dart – wynosi 271 cm.
Chociaż samochód wytwarzany jest wyłącznie w Chinach, kierowcy na Starym Kontynencie powinni uważnie śledzić jego karierę. Jest już pewne, że jeszcze przed końcem roku Viaggio trafi również do europejskich salonów!
Auto pojawi się w sprzedaży w Europie jeszcze w tym roku
Mimo że przedstawiciele Fiata nie poinformowali oficjalnie o sprzedaży auta na Starym Kontynencie, Viaggio zgłoszony został właśnie do konkursu Car of the Year 2013. Przypominamy, że jednym z warunków uczestnictwa konkretnego modelu w tych prestiżowych zawodach jest konieczność oferowania przez producenta danego pojazdu na co najmniej pięciu europejskich rynkach i szacowana sprzedaż przekraczająca pięć tysięcy egzemplarzy rocznie.
W Chinach Viaggio oferowany jest wyłącznie w wersji z benzynową jednostką napędową o pojemności 1,4 l. Turbodoładowany motor zamówić można w dwóch wariantach mocy: 120 KM i 150 KM. Standardowo jednostki sprzęgane są z pięciostopniową, ręczną skrzynią biegów. Chińscy kierowcy mogą też zamówić auto z dwusprzęgłową, zautomatyzowaną przekładnią, która w nomenklaturze Fiata nosi nazwę DDCT.
Fiat Viaggio budowany jest w Chinach
Jak na razie nie wiadomo, czy do salonów na Starym Kontynencie trafią modele wyprodukowane w Chinach. Europejczycy niechętnie sięgają ostatnio po sedany segmentu C, samochody takie jak Renault Fluence cieszą się umiarkowaną popularnością. Włosi doskonale zdają sobie jednak z tego sprawę – inżynierowie i styliści kończą już prace nad Viaggio z nadwoziem typu hatchback. By auto miało w Europie szansę na sukces pod maską musi się też znaleźć silnik Diesla.
Jest bardzo prawdopodobne, że produkcją auta zajmie się jedna z europejskich fabryk włoskiego koncernu. Można się też spodziewać, że Viaggio z dwubryłowym nadwoziem zastąpi w ofercie Fiata model Bravo, od którego premiery mija właśnie pięć lat.