Koncern przedstawił Federalnemu Urzędowi ds. Ruchu Drogowego (KBA) środki techniczne, jakie zamierza podjąć w odniesieniu do silników EA189 o pojemnościach 1,2 l, 1,6 l oraz 2,0 l. Po przeprowadzeniu intensywnych badań KBA zaaprobowała te środki w pełnym zakresie. Oznacza to, że w stosunku do wszystkich samochodów, których dotyczy sprawa można już podjąć "środki zaradcze".
Aby jak najszybciej przeprowadzić akcję przywoławczą, Volkswagen rozpocznie ją już na początku 2016 roku. W stosunku do diesli z serii EA189 zostaną podjęte następujące działania:
- w jednostkach o pojemnościach 1.2 i 2.0 zostanie zaktualizowane oprogramowanie. Czynność ta potrwa około pół godziny.
- w silnikach 1.6 również zostanie zaktualizowane oprogramowanie. Oprócz tego, jak już informowaliśmy, bezpośrednio przed przepływomierzem zostanie zamontowany regulator przepływu powietrza. Czynność potrwa w sumie niecałą godzinę.
Wymienione powyżej działania zostaną przeprowadzone w Europie (28 rynków unijnych). Po wprowadzeniu zmian samochody będą spełniać obowiązujące normy emisji spalin. Właściciele samochodów podlegających akcji przywoławczej w Polsce zostali już listownie poinformowani przez Volkswagen Group Polska o nieprawidłowościach w oprogramowaniu silnika w ich samochodach. W kolejnym piśmie dealerzy Volkswagena z odpowiednim wyprzedzeniem zaproszą klientów w dogodnym dla nich terminie na przeprowadzenie czynności serwisowych.
Do serwisów Volkswagena, w celu przeprowadzenia zmian technicznych, zostaną w wielu turach wezwane wszystkie pojazdy, których dotyczy poruszana problematyka. Od pierwszego kwartału 2016 roku będą wdrażane zmiany w silnikach 2.0 l. Do końca drugiego kwartału przyszłego roku planuje się rozpoczęcie działań w stosunku do silników 1.2 l. Od trzeciego kwartału 2016 r. aż do końca całej akcji stosownym czynnościom będą poddawane samochody z jednostkami napędowymi o pojemności 1.6 l.