Mazda MX-5 IV RF 2.0 Skyactiv-G 184 KM
Mazda MX-5
Mazda MX-5 to mały, dwuosobowy roadster, który debiutował w 1989 roku i okazał się dużym sukcesem. Pierwsza generacja tego auta była produkowana do 1997 roku. Rok później pojawiła się Mazda MX-5 drugiej generacji. W 2001 roku auto to poddano liftingowi, a produkcję zakończono w roku 2005. W tym samym roku pojawiła się III generacja Mazdy MX-5, model ten poddano liftingowi w 2009 roku oraz kolejnemu - w 2012 roku.
Jesienią 2014 roku zadebiutowała Mazda MX-5 IV generacji. Auto pokazano po raz pierwszy na salonie paryskim.
Mazdy MX-5 I generacji miewały problemy ze szczelnością miękkiego dachu i dyferencjałami. Wiele zależy jednak od konkretnego egzemplarza i tego, jak był traktowany przez poprzednich właścicieli.
Bardzo dobrą opinię zyskały Mazdy MX-5 II generacji. Znów problemów może dostarczać właściwie tylko szczelność dachu i zapychające się kanaliki odprowadzające wodę. Od czasu do czasu pojawiać się mogę awarie układu zapłonowego.
Większych uwag nie ma również do Mazd MX-5 III generacji. Poza bezawaryjnością ich dodatkowym atutem jest stosunkowo młody wiek.
Mazda MX-5 IV RF
IV generacja Mazdy MX-5 pojawiła się w 2014 roku. Auto zbudowano zgodnie z zasadami języka stylistycznego KODO, którego filozofią jest pełna harmonia kierowcy i samochodu. Japońscy inżynierowie i styliści skupili się na zapewnieniu jak najlepszych wrażeń z prowadzenia. By to uzyskać obniżono środek ciężkości i dopracowano rozłożenie masy. Model może pochwalić się idealną dystrybucją - na obie osie przypada równo po 50 procent ciężaru auta.
Co ciekawe, auto jest aż o 10 cm krótsze i o 2 cm niższe od poprzednika - długość nadwozia to dokładnie 3,915 mm. Karoseria ma też 1,730 mm szerokości i zaledwie 1,235 mm wysokości. Rozstaw osi to 2,315 mm.
W stosunku do poprzednika auto zrzuciło aż 100 kg. Odchudzenie było możliwe dzięki zastosowaniu aluminium (z tego metalu zbudowano m.i maskę, przednie błotniki i wzmocnienia zderzaków) i rezygnacji z twardego, elektrycznie rozkładanego dachu. Nowa MX-5, na wzór starszych generacji, otrzymała klasyczny, materiałowy dach.
W samochodzie zastosowano przednie zawieszenie z podwójnymi wahaczami, na tylnej osi pracuje układ wielowahaczowy. Mazda MX-5 standardowo wyposażone jest w opony 195/60/16.
W 2018 roku Mazda MX-5 została poddana modernizacji. Zmiany stylistyczne ograniczono do minimum, ale znacznej modernizacji poddano jednostki napędowe. Dzięki niej benzynowe silniki 1.5 i 2.0 SkyActive-G spełniają najnowszą nową normę emisji spalin Euro 6d Temp, a jednocześnie poprawiono ich reakcję na gaz.
W przypadku silnika 2.0 akustycy skupili się na poprawieniu dźwięku, ponadto wyraźnie przesunięto granicę maksymalnych obrotów - z 6800 na 7500 obr/min. Jednocześnie moc tej wolnossącej jednostki wzrosła ze 160 do 184 KM (przy 7000 obr/min). Symbolicznie wzrósł również moment obrotowy (z 200 do 205 Nm, przy 4 tys. obr/min).
Ponadto Mazda MX-5 otrzymała szereg nowych systemów bezpieczeństwa. Są to Advanced Smart City Brake Support, który wykrywa pojazdy i pieszych przed pojazdem oraz potrafi uruchomić hamulce, Smart City Brake Support (Reverse), który wykrywa przeszkody podczas cofania i również potrafi zahamować, a także system monitorowania zmęczenia kierowcy, rozpoznawania znaków drogowych oraz kamera cofania.
Najgorszymi doradcami przy zakupie samochodu używanego są emocje. Dlatego właśnie w opisach modeli kładziemy nacisk na te informacje, które mogą przydać się w podjęciu ostatecznej decyzji oraz przy oględzinach auta. Staramy się ująć w opisie najczęściej występujące usterki danego modelu, a także podpowiedzieć, na jakie „przygody” powinniśmy być przygotowani po zakupie. Oczywiście nie każdy musi zgadzać się z naszymi opiniami, jednak mają one swoje podstawy we wnikliwych analizach rynku. Pamiętajcie, że nasz opis w żadnym wypadku nie ma na celu bezkrytycznego wychwalania danego modelu. To raczej surowa, chłodna ocena konkretnego auta, zachęcająca do równie pesymistycznej kalkulacji kosztów. Zawsze trzeba mieć bowiem na uwadze to, że cena zakupu używanego pojazdu jest dopiero początkiem wydatków.
Ostatnia zmiana: 2019-08-29