Był rok 1978, Karol Wojtyła został papieżem, na listach przebojów dominował zespół Bee Gees, a rozszerzane spodnie i utapirowane włosy były szczytem mody. To rok, w którym Mazda przedstawiła światu model RX-7 – samochód, który trwale zapisał się w historii motoryzacji.
Mazda RX-7 I
Dziś nikomu z nas rok 1978 nie kojarzy się ze śmiałymi i wizjonerskimi projektami. A to właśnie dokładnie 40 lat temu oprócz premiery Mazdy RX-7 miały miejsce tak spektakularne wydarzenia jak brawurowe zdobycie Mount Everestu bez butli tlenowych przez Reinholda Messnera czy lot Mirosława Hermaszewskiego na pokładzie statku kosmicznego Sojuz 30.
Mazda RX-7 I
Warto przypomnieć, że w latach 70. wszyscy producenci samochodów dotkliwie odczuli skutki globalnego kryzysu paliwowego. Rosnące ceny benzyny skutecznie zniechęcały kierowców do dużych, paliwożernych sportowych jednostek V8 i konieczna była zmiana oferty rynkowej. W odpowiedzi na wyzwania współczesności i oczekiwania nabywców inżynierowie i projektanci Mazdy stworzyli zupełnie nowy rodzaj samochodu sportowego – model, który jest mniejszy, lżejszy, ma bardziej wydajny silnik, a przede wszystkim – i to jest najważniejsze – dostarcza niezwykłej radości z jazdy.
Mazda RX-7 I
Premierowa prezentacja przełomowego modelu RX-7 odbyła się w Japonii. Kompaktowy, ale mocny silnik Wankla został zamocowany nisko i blisko kabiny (za przednią osią), dzięki czemu cofnięto i obniżono środek ciężkości samochodu, a to świetnie wpłynęło na prowadzenie samochodu.
Koncepcja nowego samochodu spotkała się z entuzjastycznym przyjęciem zarówno klientów, jak i ekspertów. Magazyn „Car and Driver” – jedno z najbardziej wpływowych amerykańskich wydawnictw motoryzacyjnych, umieścił Mazdę RX-7 aż pięciokrotnie w swoim dorocznym zestawieniu 10 najlepszych samochodów.
Mazda RX-7 I
Mazda RX-7 pierwszej generacji (FB) była olbrzymim sukcesem. Ponad 470 tys. entuzjastów motoryzacji kupiło ten model, zanim druga generacja (FC) z turbodoładowanym silnikiem została wprowadzona do sprzedaży w 1985 roku. Kolejna trzecia generacja (FD) zadebiutowała w 1992 roku i była sprzedawana do 2002 roku, gdy zakończona została produkcja kultowej RX-7.
Mazda RX-7 I
Nie tylko doskonałe statystyki sprzedaży, ale liczne sukcesy w wyczynowej rywalizacji na całym świecie ugruntowały pozycję modelu RX-7, jako jednego z najlepszych samochodów sportowych świata. RX-7 bezapelacyjnie zwyciężyła w 1981 r. w 24-godzinnym wyścigu Spa, ukończyła słynny Le Mans, uczestniczyła w rajdowych mistrzostwach świata Grupy B i zapewniła Winstonowi Percy dwa tytuły w Brytyjskich Mistrzostwach Samochodów Turystycznych (BTCC) w 1980 i 1981 roku. W Stanach Zjednoczonych, niezrównana RX-7 zwyciężyła ponad 100 razy na przestrzeni 12 lat startów w zawodach IMSA oraz wygrała w klasie GTU w 1979 roku 24-godzinny wyścig na torze Daytona.
Mazda RX-7 III
Świętując 40-lecie RX-7, Mazda zebrała razem wszystkie trzy generacje sportowego modelu na filmie, dokumentującym ewolucję największego sukcesu, napędzanego silnikiem Wankla.
Całkowita, globalna produkcja RX-7 osiągnęła 811 634 sztuk. Ale to nie był koniec historii. W 2003 roku pałeczkę przejęła również napędzana silnikiem Wankla Mazda RX-8, którą produkowano przez kolejne 10 lat, aż do czerwca 2012 roku. Dopiero wówczas, coraz ostrzejsze normy emisji spalin doprowadziły do wyeliminowania silników z wirującym tłokiem z rynku.
Mazda nie zrezygnowała jednak z produkowania niewielkich samochodów sportowych. Już od 1989 roku, początkowo równolegle z RX-7, a potem z RX-8 produkowany był roadster z klasycznym rzędowym, czterocylindrowym silnikiem i napędem na tył, czyli MX-5. Dziś ten właśnie model kontynuuje sportowe tradycje RX-7.
A co z silnikiem Wankla? Całkiem nie umarł. Mazda ogłosiła bowiem, że taka jednostka wkrótce wróci do produkcji! Tym razem jako generator ładujący akumulatory i zwiększający zasięg w modelach elektrycznych.