Mercedes - Benz EQS 350 292 KM
Mercedes EQS został zaprezentowany wiosną 2021 roku. To pierwsza w pełni elektryczna luksusowa limuzyna marki Mercedes-EQ. EQS jest także pierwszym modelem bazującym na modułowej architekturze dla aut klasy wyższej i luksusowej zasilanych prądem.
Samochód cechuje się rekordowo niskim współczynnikiem oporu powietrza – zależnie od wersji wynosi on od 0,20. W rezultacie EQS jest najbardziej aerodynamicznym seryjnym autem świata, co w szczególności korzystnie przekłada się na zasięg.
Mercedes EQS cechuje się bardzo dobrymi wartościami rekuperacji: maksymalne opóźnienie w trybie D Auto wynosi 5 m/s², z czego do 3 m/s² uzyskuje się poprzez rekuperację, a 2 m/s² – poprzez hamulce kół. Pozwala to na wytracanie prędkości aż do zatrzymania bez używania pedału hamulca. Wytracanie prędkości następuje również po wykryciu poprzedzających pojazdów i także wtedy odbywa się aż do zatrzymania, np. na skrzyżowaniu.
Kierowca ma do wyboru trzy poziomy intensywności odzyskiwania energii oraz funkcję wybiegu – regulacja odbywa się za pomocą łopatek przy kierownicy.
Model trafił na rynek jesienią 2021 roku w dwóch wersjach: EQS 450+ o mocy 245 kW (333 KM) oraz EQS 580 4MATIC o mocy 385 kW (524 KM). W grudniu debiutowała wersja AMG EQS 53 4MATIC+ o mocy 762 KM.
Wszystkie EQS-y dysponują silnikiem elektrycznym (eATS) na tylnej osi, a wersje z 4MATIC mają dodatkową jednostkę eATS z przodu.
Wraz z EQS-em zadebiutował nowa generacja akumulatorów o znacznie większej gęstości energii. Większy z dwóch dostępnych akumulatorów ma użyteczną pojemność (netto) 107,8 kWh.
Mercedesa EQS można ładować prądem stałym (DC) na stacjach szybkiego ładowania z mocą do 200 kW. Aby zgromadzić energię potrzebną do pokonania kolejnych 300 km (WLTP), potrzeba jedynie 15 minut postoju na szybkiej ładowarce.
W domu lub na publicznych stacjach ładowania prądem zmiennym (AC), dzięki pokładowej ładowarce EQS-a można ładować z mocą 22 kW. Wówczas ”tankowanie” do pełna zajmuje około 5 godzin.
Standardowa skrętna tylna oś, z kątem skrętu tylnych kół do 4,5°, zwiększa zwrotność EQS-a. Alternatywnie nabywcy mogą zamówić układ skrętnej tylnej osi z tylnymi kołami skręcanymi pod kątem do 10° (lub aktywować go później poprzez aktualizację bezprzewodową OTA).
Ten drugi ogranicza średnicę zawracania ponad 5-metrowego EQS-a do zaledwie 10,9 m, czyli do poziomu odpowiadającego wielu modelom kompaktowym.
Z opcjonalnym Pilotem jazdy EQS może poruszać się z prędkością do 60 km/h w trybie warunkowo zautomatyzowanym – przy dużym natężeniu ruchu lub w korku, na odpowiednich odcinkach dróg szybkiego ruchu (początkowo w Niemczech).
Wizytówką kokpitu EQS-a jest MBUX Hyperscreen – duży, zakrzywiony ekran przebiegający niemal przez całą szerokość kabiny. Pod szklaną osłoną znajdują się trzy wyświetlacze, optycznie łączące się w jeden wielki ekran.
Najgorszymi doradcami przy zakupie samochodu używanego są emocje. Dlatego właśnie w opisach modeli kładziemy nacisk na te informacje, które mogą przydać się w podjęciu ostatecznej decyzji oraz przy oględzinach auta. Staramy się ująć w opisie najczęściej występujące usterki danego modelu, a także podpowiedzieć, na jakie „przygody” powinniśmy być przygotowani po zakupie. Oczywiście nie każdy musi zgadzać się z naszymi opiniami, jednak mają one swoje podstawy we wnikliwych analizach rynku. Pamiętajcie, że nasz opis w żadnym wypadku nie ma na celu bezkrytycznego wychwalania danego modelu. To raczej surowa, chłodna ocena konkretnego auta, zachęcająca do równie pesymistycznej kalkulacji kosztów. Zawsze trzeba mieć bowiem na uwadze to, że cena zakupu używanego pojazdu jest dopiero początkiem wydatków.
Ostatnia zmiana: 2023-01-12