chceauto.pl
x
Myślisz o gazie? Najpierw pomyśl o silniku!

Myślisz o gazie? Najpierw pomyśl o silniku!

Porady i rynek
Redakcja ChceAuto.pl 2014-06-19
Coraz większa liczba kierowców decyduje się na przeróbkę auta na gaz. Firmy specjalizujące się w zakładaniu instalacji gazowych przekonują , że ich stosowanie nie ma wpływu na kondycję jednostki napędowej. Prawda jest, niestety, inna. Nie wszystkie silniki nadają się do zasilania ich LPG. Przy jakich autach powinniśmy zachować szczególną ostrożność?

Duża część kierowców jest święcie przekonana, że instalacji gazowych nie da się założyć wyłącznie do silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny (GDI, TSI, FSI). To tylko część prawdy. Obecne instalacje piątej generacji - z wtryskiem gazu w fazie ciekłej - są w stanie współpracować z silnikami wyposażonymi w bezpośredni wtrysk. Problem polega jedynie na kosztach przeróbki pojazdu. Ponieważ - by chłodzić wtryskiwacze benzyny - co kilka cykli wtrysku gazu potrzebny jest tzw. "dotrysk" benzyny, instalacja wymaga rozbudowanej elektroniki sterującej. Co więcej, wspomniany dotrysk benzyny, zwiększa koszty eksploatacji. W większości przypadków, jeśli mamy do czynienia z autem za 10, 20 czy 30 tys. zł, koszt przeróbki na gaz auta z bezpośrednim wtryskiem jest zupełnie nieopłacalny.

Myślisz o gazie? Najpierw pomyśl o silniku!
Niestety, by nasz samochód bezawaryjnie i tanio pracował na gazie nie wystarczy kupić auta wyposażonego w klasyczny motor z pośrednim wtryskiem. Ogromny wpływ na późniejsze koszty eksploatacji mają również inne aspekty - kluczową kwestią jest np. konstrukcja głowicy.

Nie jest tajemnicą, że temperatura spalania LPG jest wyższa niż w przypadku benzyny. Źle dobrany skład mieszanki jeszcze ją potęguje - w skrajnych przypadkach głowica pracuje w temperaturze nawet o 50 stopni Celsjusza wyższej niż przy spalaniu benzyny. To odbija się nie tylko na kondycji uszczelki pod głowicą, ale i na gniazdach zaworów. Gorsze właściwości smarne LPG, do spółki z wyższą temperaturą, powodują erozję - w efekcie zawory szybciej się zużywają.

To, że decydując się na LPG czeka nas szybszy remont głowicy można jeszcze zaakceptować - oszczędności w spalaniu zrekompensują to z nawiązką. Problemem może być jednak pogarszanie się osiągów w związku z koniecznością częstej regulacji luzów zaworowych (to efekt erozji i tzw. osiadania zaworów). Zanim więc zdecydujemy się na przeróbkę auta na gaz warto sprawdzić, czy nasz samochód wymaga okresowej regulacji luzów zaworowych, a jeśli tak, jakie są ceny tego typu usług.

Myślisz o gazie? Najpierw pomyśl o silniku!
Problem nie dotyczy tych samochodów, w których producenci zastosowali hydrauliczną kompensację luzów zaworowych. Te kasowane są więc na bieżąco, spadki mocy - aż do zupełnego wypalenia gniazd - nie powinny więc być odczuwalne. Niestety wiele pojazdów (zwłaszcza marek japońskich) wymaga okresowej, ręcznej regulacji luzów, co znacznie potęguje koszty eksploatacji na LPG. W większości przypadków luzy ustawia się za pomocą płytek o konkretnych wymiarach, koszty - rzadko - zamykają się w kwocie 500 zł. (może się okazać, że taką operację przeprowadzić trzeba raz w roku). Na rynku są jednak i takie pojazdy, w których skasowanie luzów zaworowych wymaga np. demontażu wałków rozrządu (a co za tym idzie całego mechanizmu). W takich przypadkach usługa wraz z częściami może przewyższać koszt założenia instalacji gazowej!

Pamiętajmy więc, zanim zdecydujemy się na montaż instalacji gazowej sprawdźmy, czy silnik w naszym pojeździe wymaga okresowej regulacji luzów zaworowych i zapytajmy się mechanika, na ile wycenia taką "naprawę". Koszty tej operacji mogą mieć kluczowe znaczenia dla opłacalności przeróbki auta na gaz.

Myślisz o gazie? Najpierw pomyśl o silniku! - GALERIA ZDJĘĆ

Myślisz o gazie? Najpierw pomyśl o silniku!Myślisz o gazie? Najpierw pomyśl o silniku!Myślisz o gazie? Najpierw pomyśl o silniku!

Zobacz także

Auta na LPG w Polsce coraz starsze

Auta na LPG w Polsce coraz starsze 2021-11-16

Średni wiek samochodu z instalacją gazową wciąż rośnie. Polacy odwracają się od silików Diesla i - często zupełnie świadomie - decydują się na zakup starszego auta benzynowego, właśnie z myślą o montażu instalacji gazowej.Jak informuje sieć...
Zamęt wokół LPG. Auto gaz już się nie opłaca?

Zamęt wokół LPG. Auto gaz już się nie opłaca? 2021-10-26

W Polsce toczy się ostatnia ożywiona dyskusja dotycząca LPG. To wynik planowanych zmian w sposobie homologowania instalacji i roznących cen autogazu. W związku z tym, że w Polsce trwa właśnie dyskusja na temat zmian w przepisach dotyczących...
Dacia promuje LPG. Rekordowe wzrosty we Francji!

Dacia promuje LPG. Rekordowe wzrosty we Francji! 2021-10-11

Gaz LPG zyskuje na popularności w UE. To głównie zasługa Dacii, która jako jeden z nielicznych producentów oferuje swoje auta z fabrycznymi instalacjami gazowymi.Już w 2020 roku 1 na 5 sprzedanych samochodów marki Dacia posiadał instalację LPG. W...
Ile aut w Polsce jeździ na LPG?

Ile aut w Polsce jeździ na LPG? 2018-09-04

Nowe samochody coraz rzadziej oferowane są z „fabryczną” instalacją gazową. To wynik wprowadzania do motoryzacji nowych rozwiązań technologicznych, jak chociażby mody na downsizing i stosowania wtrysku bezpośredniego. Ile poruszających się po...
Fiat Tipo LPG

Fiat Tipo LPG 2017-03-16

Fiat robi wymowny ukłon w stronę polskich klientów. Do salonów trafia właśnie Tipo wyposażone w fabryczną instalację gazową. Samochód z LPG oferowany jest w dwóch wersjach – jako pięciodrzwiowy hatchback lub kombi (station wagon). Instalację...
Poradnik kupującego: Gaz w aucie

Poradnik kupującego: Gaz w aucie 2016-02-13

Montaż instalacji LPG to najprostszy sposób na zmniejszenie kosztów eksploatacji. Ile to kosztuje, i na co zwracać uwagę decydując się na konkretny model pojazdu?Ceny montażu instalacji gazowych różnią się w zależności od ich producenta i miejsca...

NAJCZĘŚCIEJ POSZUKIWANE

Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na YouTube RSS