Montaż instalacji LPG to najprostszy sposób na zmniejszenie kosztów eksploatacji. Ile to kosztuje, i na co zwracać uwagę decydując się na konkretny model pojazdu?
Ceny montażu instalacji gazowych różnią się w zależności od ich producenta i miejsca wykonania usługi (w dużych miastach jest przeważnie drożej). Upraszczając rachunki możecie przyjąć, że – w przypadku najpopularniejszych na rynku instalacji wtrysku gazu w fazie lotniej - koszt „zagazowania” jednego cylindra wynosi około 500 zł. Tyle samo trzeba też będzie zapłacić za zbiornik, czyi tzw. butlę. Ta prosta metoda pozwala – z dużą dokładnością – obliczyć cenę instalacji gazowej (uwzględnia montaż).
Lpg to nie tylko niższe koszty, ale nowe problemy!
Dla benzynowego silnika o czterech cylindrach będzie to więc 4x500 zł + 500 zł za zbiornik. W sumie daje to kwotę około 2,5 tys. zł. Analogicznie – w przypadku auta z silnikiem sześciocylindrowym – otrzymamy 6x500 zł + 500 zł, czyli – około 3,5 tys. zł.
Wspomniane ceny dotyczą najpopularniejszych na rynku producentów (BRC i STAG). Proponowane przez nich rozwiązania nadają się do większości popularnych modeli. Wybór pomiędzy konkretnym dostawcą instalacji należy do was. BRC jest odrobinę droższe, ale firma ma więcej punktów serwisowych w krajach Unii Europejskiej. Jeśli jeździcie głównie po Polsce, lepszym rozwiązaniem okaże się STAG (większa liczba autoryzowanych stacji obsługi).
Zanim zdecydujecie się na montaż instalacji gazowej musicie wiedzieć, że nie wszystkie auta tolerują takie rozwiązanie. Problematyczny jest np. montaż gazu do pojazdów z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Zanim więc wybierzecie konkretny samochód, sprawdźcie sposób zasilania silnika.
Łatwo „gazowalne” są wszystkie jednostki zasilane wtryskiem pośrednim (jedno lub wielopunktowym). Montaż LPG do silnika z bezpośrednim wtryskiem (TSI, HPI, THP itd.) jest w praktyce nieopłacalny. Cena instalacji jest z reguły niemal dwukrotnie wyższa niż normalnie. Informacje o zastosowanym w danym modelu systemie wtrysku znajdziecie w naszym serwisie. Przydatne okażą się też fora zrzeszające miłośników konkretnych marek i modeli.
Gdy już upewnicie się, że interesujące was auto posiada klasyczny, pośredni wtrysk paliwa, warto sprawdzić, czy silnik wyposażono w hydrauliczną kompensację luzów zaworowych. Temperatura spalania mieszanki LPG i powietrza jest wyższa niż w przypadku benzyny. Z czasem skutkuje to wypaleniem gniazd zaworowych i koniecznością remontu głowicy. Jeśli luzy zaworowe regulowane są hydraulicznie (jak np. w volkswagenowskim 1,6 l MPI), nie będziemy musieli pamiętać o ich częstszej regulacji i nie odczujemy spadku osiągów po dłuższej eksploatacji na LPG. W przeciwnym razie do kosztów obsługi trzeba będzie doliczyć usługę regulacji luzów zaworowych (najlepiej raz w roku lub co około 30 tys. km).
Dotyczy to zwłaszcza samochodów japońskich, w których luz zaworowy reguluje się za pomocą specjalnych płytek o konkretnych wymiarach (Honda, Toyota, Mazda). Usługa – poza ASO – kosztować będzie od 300 do 500 zł. W przypadku niektórych nowszych pojazdów (jak np. Mitsubishi Lancer zy Outlander) regulacja luzów zaworowych wymagać może demontażu wałków rozrządu, co wielokrotnie potęguję kwotę usługi (nawet 2-3 tys. zł). Montaż gazu nie zawsze okazuje się więc opłacalną inwestycją!