W ostatnich latach liczba nowych pojazdów rejestrowanych po raz pierwszy na terenie naszego kraju systematycznie maleje.
Polacy coraz mniej ochoczo wydają swoje pieniądze na samochody, dealerzy zmagają się z prawdziwym kryzysem.
Okazuje się jednak, że przez ostatnie trzynaście lat nasze motoryzacyjne gusta mocno ewoluowały. Na jakie samochody decydowaliśmy się kiedyś, a jakie podbijają rankingi popularności obecnie?
Fiat Panda
Przełom starego i nowego milenium to czas dominacji krajowych produktów. Najchętniej wybieranym przez Polaków nowym autem był wówczas produkt z Bielska Białej - Fiat Seicento. Niewielki, trzydrzwiowy Fiat święcił tryumfy począwszy od 1999 roku przez cztery lata z rzędu.
Dopiero w 2003 roku palmę pierwszeństwa przejęła od Seicento Skoda Fabia. Z polskich salonów czeskiej marki wyjechało wówczas 31 418 sztuk tego modelu. Rok później na pozycję lidera rankingu sprzedaży znów powrócił Fiat. Tym razem Polakom przypadł do gustu nowy wówczas model Panda - w 2004 roku nabywców znalazło 31 074 egzemplarze tego samochodu.
Kolejny rok okazał się trudnym czasem dla dealerów. Na szczyt listy najpopularniejszych aut znów wysunęła się Skoda Fabia, ale nabywców znalazło jedynie nieco ponad 16 tys. egzemplarzy. Załamanie się rynku nowych aut było wynikiem wstąpienia Polski do Unii Europejskiej. Nastał boom na sprowadzane samochody używane.
Opel Astra
W kolejnych latach było podobnie. Na szczycie rankingu niepodzielnie panowała Fabia, w 2006 roku - dość nieoczekiwanie - drugie miejsce zestawienia przypadło Oplu Astrze.
W 2007 roku Skoda wprowadziła na podium drugiego zawodnika - model Octavia. Od tego czasu bój o prowadzenie toczył się niemal wyłącznie między tymi dwoma autami. W 2009 roku samochody zamieniły się miejscami. Octavia - za sprawą dużych zakupów flotowych - stała się najpopularniejszym nowym autem w Polsce, Fabia spadła na druga pozycję zestawienia. Sytuacja zmieniła się dopiero w ubiegłym roku, gdy na pozycję lidera wróciła Fabia. W pierwszej piątce najpopularniejszych aut ubiegłego roku znalazły się też: Renault Clio, Toyota Auris i Volkswagen Golf.
Toyota Auris
Na przestrzeni minionych 13 lat zaobserwować można stopniowe bogacenie się społeczeństwa. Wprawdzie wysokie miejsca Fabii i Octavii to przede wszystkim wynik zakupów firmowych, ale w rankingu najpopularniejszych pojazdów minionego roku nie znalazł się żaden reprezentant segmentu A. Polacy coraz chętniej decydują się za to na samochody kompaktowe oraz SUVY, co oznacza, że wbrew powszechnej opinii, żyje nam się coraz lepiej...