Ford Fiesta z silnikiem wysokoprężnym TDCi o mocy 120 KM, z dziennikarzem Paulem Cliftonem i inżynierem Ianem McKeanem za kierownicą, wygrał w klasyfikacji generalnej zorganizowanego w Wielkiej Brytanii rajdu "MPG Marathon", uzyskując na 570-kilometrowej trasie średni wynik zużycia paliwa 2,3 l/100 km.
Rekordowy Ford Fiesta
Jest to wynik lepszym od poprzedniego rekordu o 12 procent i aż o 34 procent korzystniejszy od oficjalnej fabrycznej normy zużycia paliwa dla tego modelu.
Z kolei Ford Fiesta, napędzany silnikiem benzynowym 1.0 EcoBoost o mocy 125 KM, kierowany przez byłą fabryczną załogę rajdową Forda, Andy Dawsona i Andrew Marriotta, zdobył tytuł mistrzowski w klasie aut benzynowych, uzyskując średnie zużycie paliwa 2,9 l/100 km. Jest to rezultat lepszy od poprzedniego rekordu o 14 procent i aż o 33 procent lepszy od oficjalnej fabrycznej normy spalania.
Rekordowy Ford Ranger
Duet norweskich kierowców, Knut Wilthil i Henrik Borchgrevink, osiągnął jeszcze bardziej imponujący wynik. Dwaj Norwedzy, prowadząc Forda Rangera z silnikiem wysokoprężnym TDCi o pojemności 2,2 l i mocy 160 KM, ustanowili nieoficjalny rekord świata dystansu przejechanego przez samochód typu pick-up na jednym zbiorniku paliwa.
Dzięki niezwykle starannemu zaplanowaniu trasy i dzięki innym wyrafinowanym zabiegom, jak np. parkowanie na pochyłych zjazdach podczas przerw – aby w ten sposób dodatkowo oszczędzać paliwo podczas ruszania z miejsca – dwaj rekordziści w jeździe ekonomicznej przejechali ogółem 1616 km na trasie wiodącej przez Norwegię, Szwecję i Finlandię, osiągając przeciętną prędkość 60 km/h.
Mimo niesprzyjającej aury, Wilthil i Borchgrevink zanotowali zużycie paliwa na poziomie 5,0 l/100 km podczas jazdy trwającej 30 godzin. Jest to wynik o 23 procent lepszy od oficjalnego zużycia paliwa dla tego modelu podawanego przez producenta.
Oto sześć podstawowych zasad ekonomicznej jazdy:1. Dbaj o samochód, pamiętając o obsłudze okresowej i regularnym sprawdzaniu poziomu oleju. Pojazdy dobrze utrzymane są efektywniejsze i oszczędniejsze.
2. Sprawdzaj ciśnienie w oponach co najmniej raz w miesiącu. Niewystarczająco napompowane opony mogą powodować wzrost zużycia paliwa nawet do 4 procent.
3. Unikaj wożenia zbędnych kilogramów w samochodzie i w bagażniku.
4. Zdejmuj nieużywane bagażniki dachowe i staraj się jeździć z zamkniętymi szybami, szczególnie przy wyższych prędkościach. Pozwala to ograniczać opory powietrza, przyczyniając się do zmniejszenia zużycia paliwa nawet o 10 procent.
5. Staraj się jeździć płynnie, wybiegając wzrokiem możliwie najdalej do przodu – a także patrząc za siebie. Nagłe przyspieszanie i hamowanie odbija się ujemnie na zużyciu paliwa.
6. Podczas przyspieszania wybieraj wyższe biegi możliwie jak najwcześniej. Samochody Forda mają funkcję podpowiadającą kierowcy optymalny moment zmiany biegów.