Na torze EuroSpeedway Lausitz w Niemczech Nissan zaprezentował GT‑R-a NISMO 2020.
Nissan GT-R Nismo 2020
Jakie nowości znajdziemy w tym modelu? Nowe, sprawdzone w wyścigach turbosprężarki, ulepszone sterowanie zmianą biegów, lżejsze podzespoły, obniżona całkowita masa oraz zmodernizowane hamulce, koła i opony – to rozwiązania, które przyczyniły się do skrócenia czasu okrążenia toru testowego Nissana o 2,5 sekundy. Oto jak Nissan uzyskał tę znaczącą poprawę osiągów.
Każdy silnik VR38DETT jest od początku do końca montowany ręcznie w specjalnym, sterylnym pomieszczeniu przez mechaników zwanych takumi. Jak każdy artysta, takumi podpisuje swoje dzieło, umieszczając na silniku specjalną aluminiową tabliczkę ze swoim nazwiskiem na dowód, że jednostka spełnia wyznaczony standard.
Nissan GT-R Nismo 2020
Nowe turbosprężarki zastosowane w samochodzie są takie same, jak podzespoły w GT3, czyli wyścigowej wersji GT‑R. Koło turbiny ma 10 łopatek (o jedną mniej w porównaniu z aktualnym modelem), a same łopatki są o 0,3 mm cieńsze. Przekłada się to na obniżenie masy aż o 14,5%, a tym samym na zmniejszenie bezwładności (o 24%), a więc na większą dynamikę reakcji.
Zmodyfikowany tytanowy tłumik charakteryzuje się bardziej wyrazistym tonem rozbrzmiewającym w kabinie. Z zewnątrz lżejszy układ wydechowy można rozpoznać po ręcznie polerowanych końcówkach.
Nissan GT-R Nismo 2020
W trybie R udoskonalona 6‑biegowa przekładnia dwusprzęgłowa zmienia biegi bardziej agresywnie, dzięki nowemu algorytmowi adaptacyjnego sterowana przełożeniami (ASC). Wybiera on optymalne przełożenia w każdej sytuacji drogowej, co można zauważyć zwłaszcza przy hamowaniu i zbliżaniu się do zakrętu, kiedy to redukcja następuje szybciej, aby ograniczyć podsterowność przy wchodzeniu w zakręt. Wyższe obroty silnika przy niższym przełożeniu zapewniają też lepsze przyspieszenie na dynamicznym wyjściu z zakrętu.
GT‑R NISMO 2020 przeszedł ewolucję pod względem aerodynamicznym. Zmiany mają charakter ściśle funkcjonalny – służą poprawie chłodzenia takich stref, jak przedział silnika czy hamulce, bez uszczerbku dla współczynnika czołowego oporu powietrza, który wynosi 0,26.
Nissan GT-R Nismo 2020
Najmocniejszy i najbardziej ekskluzywny GT‑R wyróżnia się na tle pozostałych wersji ilością włókna węglowego zastosowanego w całym samochodzie. Większość komponentów jest lżejsza w porównaniu z dotychczasowym modelem. Dotyczy to obu zderzaków, przednich błotników (‑4,5 kg), pokrywy przedziału silnika (-2 kg), dachu (-4 kg), spojlerów progowych, bagażnika i tylnego spojlera.
Każdy element udoskonalono pod kątem obniżenia masy, zwiększenia siły dociskającej i poprawy własności aerodynamicznych. Tylko na elementach nadwozia zaoszczędzono w ten sposób 10,5 kilograma. Dalsze prawie 20 kilogramów zniknęło dzięki zastosowaniu zmodernizowanych lub zupełnie nowych podzespołów.
Nissan GT-R Nismo 2020
Największym elementem z włókna węglowego jest dach. To nowe rozwiązanie w modelu na 2020 rok pozwoliło istotnie zmniejszyć masę samochodu tam, gdzie ma to największe znaczenie. W ten sposób obniżone zostało położenie środka ciężkości, co wpłynęło na poprawę właściwości jezdnych i wrażeń z jazdy.
Stylistyka nowych przednich błotników jest silnie inspirowana wyścigowym GT‑R GT3. Znajdujące się w nich żaluzjowe szczeliny zwiększają siłę dociskającą o 7 kG, nie tworząc dodatkowego oporu aerodynamicznego. Wentylowane błotniki testowane w tunelu aerodynamicznym pomagają w uzyskaniu niezakłóconego przepływu powietrza wokół reszty nadwozia, bez turbulencji przy tylnym spojlerze, co zapewnia lepszą stabilność przy wysokiej prędkości. Drugą funkcją otworów wentylacyjnych w błotnikach jest odprowadzanie z komory silnika rozgrzanego powietrza o podwyższonym ciśnieniu.
Nissan GT-R Nismo 2020
Nissan GT‑R NISMO 2020 jest dostępny w kolorze czerwonym, czarnym perłowym (Jet Black Pearl), srebrnym (Super Silver, lakier czterowarstwowy) oraz białym perłowym (Pearl White, lakier trójwarstwowy). Niezależnie od koloru nadwozia lusterka boczne są zawsze czarne, co także odróżnia NISMO od innych wersji modelu GT‑R.
Zupełnie nowy układ hamulcowy do GT‑R NISMO 2020 jest efektem współpracy Nissana z Brembo. Specjalnym dużym zaciskom towarzyszą karbonowo-ceramiczne tarcze – największe, jakie dotychczas montowano w japońskich samochodach wyczynowych: 410 mm z przodu i 390 mm z tyłu.
Nissan GT-R Nismo 2020
6‑tłokowe zaciski z przodu i 4‑tłokowe zaciski z tyłu są wyjątkowo sztywne. Nowa konstrukcja pozwoliła znacznie skrócić czas reakcji hamulców.
Wydajność hamulców nie spada nawet po ich rozgrzaniu. Jest to zasługą przede wszystkim karbonowo-karborundowej struktury tarcz. Ich zastosowanie pozwoliło także obniżyć masę nieresorowaną o 16,3 kilograma. Oprócz tarcz osadzonych na pływających aluminiowych flanszach i powiększonych zacisków nowością są też specjalnie opracowane klocki hamulcowe generujące większe tarcie w całym zakresie pracy. Nowe klocki powodują także wrażenie sztywniejszej i bardziej zdecydowanej reakcji na operowanie pedałem hamulca.
Nissan GT-R Nismo 2020
Poprawiono również chłodzenie przednich tarcz, zmieniając kąt, pod którym powietrze wpada przez otwory wentylacyjne – dzięki temu więcej powietrza jest kierowane na środek tarczy. Końcowym akcentem jest termoodporny żółty lakier pokrywający zaciski hamulców. Wytrzymuje on temperaturę ponad 1000 stopni Celsjusza i nie odbarwia się wskutek intensywnego użytkowania i cyklicznych zmian temperatury.
Specjalnie dostrojone zawieszenie GT‑R NISMO 2020 poprawia stabilność w zakrętach (przeciążenie boczne), sterowność kierunkową oraz komfort jazdy. Układ kierowniczy działa jeszcze bardziej liniowo i precyzyjnie.
Nissan GT-R Nismo 2020
Amortyzatory Bilstein DampTronic mają zmniejszoną sztywność odbicia (o 20%) i dobicia (o 5%). Zmiana charakterystyki amortyzatorów jest podyktowana ogólnym obniżeniem masy pojazdu o prawie 30 kilogramów. Zmodyfikowana charakterystyka sprężyn przyczynia się do zwiększenia liniowości reakcji układu kierowniczego oraz lepszego trzymania się drogi.
Zaprojektowane przez Recaro przednie fotele GT‑R NISMO zostały ulepszone poprzez zastosowanie trzywarstwowej struktury, w której dwie warstwy włókna węglowego są przedzielone główną sekcją w sposób zapewniający lepsze podparcie górnej części ciała.
Uzupełnienie włókna węglowego wewnętrznym stelażem poprawiło sztywność skrętną foteli (o ok. 20%), przeciwdziałając odkształceniom konstrukcji przy dynamicznym pokonywaniu zakrętów, a także zapewniając lepsze ogólne podparcie przy hamowaniu. Nie spowodowało to jednak wzrostu masy – przeciwnie: każdy fotel jest teraz lżejszy o 1,4 kilograma.
Dostępna jest tylko jedna wersja kolorystyczna wnętrza: specjalna czarna skóra NISMO z czerwonymi akcentami. Czerwone elementy foteli to syntetyczny zamsz, a koło kierownicy, deska rozdzielcza i podsufitka zostały obszyte ciemnoszarą Alcantarą.
Nissan rozpoczął właśnie przyjmowanie zamówień na GT-R NISMO z roku modelowego 2020. Jego cena na rynek polski wynosi 915 000 zł.