Stara motoryzacyjna prawda mówi, że nie powinno się kupować samochodów, które są rynkową nowością. Chodzi o tzw. wady wieku dziecięcego, czyli usterki, które ujawniają się wkrótce po tym, jak dany model trafi do normalnej eksploatacji.
Czy to stwierdzenie dotyczy Nissana Qashqai, który debiutował na rynku w 2007 roku, od razu stając się przebojem?
Nissan Qashqai
Nissan Qashqai to produkowany w Wielkiej Brytanii samochód klasy crossover, który rozmiarami przypomina klasyczny samochód kompaktowy, ale jest od niego znacznie wyższy, przywodząc na myśl SUV-a. Auto trafiło do salonów w 2007 roku. W roku 2009 oferta została poszerzona o Qashqaia+2, który może zabrać siedem osób (wyróżnia się zmienioną stylizacją tylnej części nadwozia).
Samochody z początku produkcji rzeczywiście cierpiały na wady wieku dziecięcego. Japońska firma jednak stopniowo je usuwała, czy to poprzez specjalnie ogłaszane akcje nawrotowe czy też przy okazji przeglądów okresowych - często nawet nie informując właścicieli.
Nissan Qashqai
Qashqai napędzany jest silnikami benzynowymi 1.6 115 KM i 2.0 140 KM. Obie są bezawaryjne i do miasta wystarczy słabsza z nich. Jeśli jednak ktoś jeździ w trasy, powinien wybrać silnik dwulitrowy. Dysponuje on większą moc, zużywa niewiele więcej paliwa, a jego serwis nie kosztuje dużo (rozrząd z łańcuchem).
Do wyboru są również diesle. Słabszy o pojemności 1.5 i mocy 106 KM to konstrukcja Renault, zaś dwulitrowy o mocy 150 KM został opracowany wspólnie przez Renault i Nissana (obie firmy tworzą alians). Przeglądy gwarancyjne diesli odbywają się co 20 tys. km, silników benzynowych - co 15 tys. km.
Nissan Qashqai
Wyposażenie większości egzemplarzy obejmuje wszystko to, co istotne: elektryczne szyby i lusterka oraz klimatyzację.
Nissan Qashqai - po usunięciu usterek wieku dziecięcego okazuje się samochodem solidnym i trwałym. Właściwie niezależnie od silnika, nie sposób wskazać typowych usterek. Jeśli już mamy do czegoś się przyczepić, to zdarzają się skrzypienia tylnej kanapy i stukanie tylnej półki. Czasem skrzypi również fotel kierowcy, zdarzają się usterki elektrycznego sterowania szyb. Zawieszenie jest trwałe, a najszybciej zużywają się łączniki stabilizatorów.
Nissan Qashqai
Oferta rynkowa, a co za tym idzie - ceny, są bardzo zróżnicowane. W Polsce najlepiej sprzedawały się samochody z silnikami benzynowymi i napędem tylko na jedną oś i to one dominują na rynku wtórnym. Ich ceny są najbardziej przystępne. Natomiast auta napędzane dieslami z napędem wszystkich kół są znacznie droższe.
Na rynku nie brak samochodów objętych jeszcze gwarancją (standardowo jest trzyletnia). W 2011 roku Nissan wprowadził możliwość jej rozszerzenia o kolejny rok lub dwa. Co najważniejsze, dotyczy to również egzemplarzy używanych (gwarancja przypisana jest do samochodu, a nie właściciela).
Ochrona gwarancyjna limitowana jest przebiegiem 150 tys. km.