Nissan Qashqai to jeden z pionierów segmentu kompaktowych SUVów i crossoverów, a jego historia zaczęła się już w 2007 roku. Auto produkowane jest cały czas aż do teraz i obecnie w salonach znajdziemy trzecią generację, która zadebiutowała w 2021 roku, a jakieś 3 lata później przeszła lifting. Lifting odświeżył wyraźnie nadwozie i unowocześnił wnętrze. Poza tym ta modernizacja modelu wprowadziła również nową wersję wyposażenia o nazwie N-Design. I właśnie taki wariant wzięliśmy na test.
- Nissan Qashqai N-Design - nadwozie
- Nissan Qashqai N-Design - wnętrze
- Nissan Qashqai e-POWER N-Design - dane techniczne i osiągi
- Nissan Qashqai e-POWER N-Design - wrażenia z jazdy
- Nissan Qashqai e-POWER - zużycie paliwa
- Nissan Qashqai e-POWER N-Design - podsumowanie i werdykt
Nissan Qashqai N-Design - nadwozie
Nissan Qashqai e-POWER N-Design 2024 | Test, opinie
Nowy Nissan Qashqai rozpoznawalny jest już z daleka i najłatwiej rozpoznać go po pasie przednim. Zmieniły się reflektory, które teraz składają się z rozdzielonych modułów świetlnych i wciąż układają się w kształt przypominający bumerang. Jest też nowy wzór atrapy chłodnicy, który z kolei ma nawiązywać do klasycznych japońskich zbroi. Styliści zachowali większą powściągliwość przy modyfikowaniu tylnej części nadwozia. Tam największą zmianą są światła z przezroczystym kloszem i jasnym wypełnieniem, które wcześniej było czerwone. Oprócz tego delikatnie przeprojektowano zderzak.
Wersja N-Design z założenia ma wnosić więcej sportowego charakteru, natomiast nie wyróżnia się ona jakoś diametralnie na tle innych odmian Qashqaia. Otrzymujemy tu więcej elementów w kolorze nadwozia, dwukolorowe malowanie z czarnym dachem, czy też specjalny wzór 20-calowych felg.
Nissan Qashqai e-POWER N-Design 2024 | Test, opinie
Nissan Qashqai to przedstawiciel SUVów/crossoverów segmentu C. Dokładne wymiary pojazdu to 4425 mm wzdłuż, 1835 mm wszerz (2084 mm z lusterkami) oraz 1625 mm wzwyż. Rozstaw osi mierzy 2665 mm, a prześwit 175 mm. Auto z testowanym napędem e-POWER, w zależności od wyposażenia, waży od 1612 do 1728 kg.
Nissan Qashqai N-Design - wnętrze
Nissan Qashqai e-POWER N-Design 2024 | Test, opinie
Lifting zmienił też wnętrze, a te zmiany najbardziej widać w odmianie N-Design. W tym przypadku kabinę wykończono Alcantarą, co jest zupełną nowością dla tego modelu. Pojawiło się także oświetlenie nastrojowe z możliwością zmiany koloru, które w wersji N-Design jest rozbudowane o dodatkowe punkty świetlne. Ogólnie poprawiła się również jakość wykonania i teraz naprawdę ciężko jest wskazać jakiekolwiek słabsze punkty montażu.
Nissan Qashqai e-POWER N-Design 2024 | Test, opinie
Nowy Qashqai zyskał unowocześnienie multimediów. Centralny ekran ma nadal przekątną 12,3 cala, ale odznacza się lepszą jakością obrazu. Nowością jest system multimedialny Google Automotive, który posiada przejrzyste menu, a sposób obsługi przypomina urządzenia mobilne z Androidem. Do tego łatwo możemy skorzystać tu z aplikacji znanych ze smartfonów (na przykład Google Maps), a do naszej dyspozycji oddano asystenta głosowego, który pomoże nam obsłużyć podstawowe funkcje pojazdu. Kierowca ma przed sobą jeszcze dwa ekrany - cyfrowy zestaw wskaźników w rozmiarze 12,3 cala oraz wyświetlacz przezierny (Head-Up) o przekątnej 10,8 cala, który rzutuje obraz na przedniej szybie.
Nissan Qashqai e-POWER N-Design 2024 | Test, opinie
Połączenie z Android Auto oraz Apple CarPlay odbywa się bezprzewodowo i doceniłem, że wskazania z nawigacji telefonu przekazywane są również na wirtualnych zegarach oraz w uproszczonej formie na wyświetlaczu przeziernym. Wspomnę jeszcze o systemie kamer 360 stopni, który został dopracowany i zyskał opcję podglądu pojazdu z perspektywy zewnętrznego obserwatora. Zestaw kamer współpracuje także z systemem autonomicznego parkowania, który jest w stanie zapamiętywać nasze miejsce parkingowe.
Nissan Qashqai e-POWER N-Design 2024 | Test, opinie
Z przodu siedzi się naturalnie, wysoko, z dobrą widocznością i dogodnym dostępem do wszystkich urządzeń pokładowych. Fotel i kierownica mają odpowiednią regulację, by nawet wysokie osoby poczuły się tu komfortowo. Wyprofilowanie boczne jest niezłe, a do ideału zabrakło mi nieco dłuższego siedziska. W drugim rzędzie przestrzeni wystarczy dla dwóch dorosłych osób, bo na środkowym miejscu przeszkadzać będzie wystający tunel środkowy. Duży plus przypisuję za szeroko otwierane drzwi z tyłu, które można odchylić niemal do kąta prostego. Bagażnik mieści przeciętne 436 litrów, a część luku bagażowego zabiera opcjonalny zestaw audio BOSE. Po złożeniu oparć tylnej kanapy uzyskujemy niemal płaską powierzchnię i powiększamy możliwości transportowe do ponad 1400 litrów.
Nissan Qashqai e-POWER N-Design - dane techniczne i osiągi
Nissan Qashqai e-POWER N-Design 2024 | Test, opinie
Zastosowany napęd e-POWER to nietypowa konstrukcja, bowiem mamy tu do czynienia z hybrydą szeregową. W tym układzie występuje silnik benzynowy - to 3-cylindrowa doładowana jednostka 1.5 - ale jest on mechanicznie odizolowany od kół, a jego zadaniem jest wyłącznie napędzanie generatora i produkcja prądu. Prąd ten zasila motor elektryczny, który to już bezpośrednio napędza koła przednie. Silnik elektryczny wytwarza 190 KM mocy oraz 330 Nm momentu obrotowego i są to też wartości maksymalne dla całego układu.
W tym zestawie nie znajdziemy klasycznej skrzyni biegów, a zamiast niej zastosowano 1-biegową przekładnię redukcyjną - analogicznie jak w autach czysto elektrycznych. Wsparciem całego zestawu napędowego jest stosunkowo niewielka bateria litowo-jonowa o pojemności niecałych 2 kWh - doładowuje się ona nadwyżkami energii pochodzącymi z jednostki spalinowej lub podczas hamowania odzyskowego (rekuperacji). Sprint do “setki” jest zupełnie przyzwoity i trwa 7,9 sekundy. Prędkość maksymalna za to nie zachwyca i wynosi 170 km/h - to ograniczenie podyktowane jest przede wszystkim przekładnią z wyłącznie jednym biegiem.
Nissan Qashqai e-POWER N-Design - wrażenia z jazdy
Nissan Qashqai e-POWER N-Design 2024 | Test, opinie
Opis techniczny napędu hybrydowego brzmi nietypowy i nietypowy jest też model jazdy. Qashqai jeździ bardziej jak auto elektryczne niż spalinowe - doświadczymy tu idealnie płynnego przyspieszania, bowiem żadna zmiana przełożeń nie następuje. Pod tym względem jest znacznie lepiej niż nawet w przypadku przekładni bezstopniowych. Przy ruszaniu silnik elektryczny błyskawicznie rozwija pełen moment obrotowy, więc start spod świateł jest wyjątkowo sprawny. Napęd nie wykazuje również żadnych opóźnień, chwil zawahania czy szarpnięć i z zaskakującym refleksem reaguje na każde polecenie kierowcy.
Dynamika jest świetna przy niskich prędkościach i w zupełności wystarczająca w tempie autostradowym - auto nie dostaje zadyszki, pomimo raptem jednego biegu. Na słowa uznania zasługuje także ogólna kultura pracy napędu. Silnik benzynowy posiada zmienny stopień sprężania i przez większość czasu nie daje po sobie poznać, że pracują w nim trzy cylindry. Dopiero przy mocniejszym dodaniu gazu lub w momencie doładowywania baterii, można usłyszeć charakterystyczny dla takich jednostek szorstki warkot.
Nissan Qashqai e-POWER N-Design 2024 | Test, opinie
Układ kierowniczy posiada zmienną siłę wspomagania - w mieście kierownica pracuje tak lekko, że można ją obsługiwać jednym palcem, a z kolei przy wyższych prędkościach model kierowania usztywnia się. Zawieszenie z przodu oparte jest na kolumnach Mac Phersona, a z tyłu zaś zastosowano belkę skrętną. Odmiany z napędem 4x4 oraz najbogatsza wersja wyposażenia przy tylnej osi mają zawieszenie wielowahaczowe, ale i tak już testowany wariant nie dostarczał powodów do narzekania w kwestii komfortu. Nowy Qashqai dobre noty otrzymuje ode mnie również za skuteczność wyciszenia wnętrza - jadąc po autostradzie da się swobodnie prowadzić rozmowy pomiędzy wszystkimi podróżującymi.
Nissan Qashqai e-POWER - zużycie paliwa
Nissan Qashqai e-POWER N-Design 2024 | Test, opinie
Qashqai e-POWER korzysta z wydajnego układu odzyskiwania energii podczas hamowania i posiada tryb e-Pedal - jego uruchomienie sprawia, że maksymalna rekuperacja rozpocznie się już po zdjęciu nogi z pedału przyspieszenia. Auto nie zatrzyma się do zera, natomiast i tak znacząco ograniczy to wykorzystanie klasycznych hamulców. System ten najbardziej przydaje się w mieście, gdzie w gęstym ruchu pozwoli uzyskać spalanie na poziomie 7 l/100 km. Na drogach krajowych, utrzymując prędkości do 90 km/h, odzysk energii jest mniejszy, natomiast wtedy silnik spalinowy utrzymywany jest w stałym i optymalnym punkcie pracy, co skutkuje apetytem na paliwo poniżej 5 l/100 km. Z kolei na autostradzie komputer pokładowy wskazuje zużycie paliwa w okolicach 8 l/100 km. Bak mieści 55 litrów benzyny.
Nissan Qashqai e-POWER N-Design - podsumowanie i werdykt
Nissan Qashqai e-POWER N-Design 2024 | Test, opinie
Nissan Qashqai był pionierem w swoim segmencie, ale przy tym nie osiadł na laurach i sukcesywnie stawał się coraz bardziej dopracowanym samochodem. Obecna generacja na tle konkurencji wyróżnia się dostępnym napędem e-POWER - hybrydy szeregowe to wyjątkowa rzadkość na rynku, a jej użytkowanie faktycznie wnosi sporo zalet. Qashqai z tym napędem ma model jazdy prawie równie przyjemny jak auta elektryczne, a jednocześnie pozbawiony jest ich wad. Lifting odświeżył wygląd, unowocześnił multimedia oraz poprawił jakość wykonania wnętrza i te zmiany oceniam jednoznacznie pozytywnie. A cena? Testowana bogata wersja N-Design z napędem e-POWER to wydatek przynajmniej 183 450 złotych.
Tekst i zdjęcia: Michał Borowski