Suzuki Vitara w obecnej odsłonie jest już na rynku od ponad 10 lat. Dekada w motoryzacyjnym świecie to naprawdę szmat czasu i dość trudno jest wskazać inne przypadki tak długiej obecności danej generacji modelu w salonach. Oczywiście Vitara w jakimś stopniu się zmieniała, ale nigdy nie było mowy o jakiejkolwiek rewolucji. To raczej subtelne odświeżenia, a ostatnie z nich nastąpiło w 2024 roku. Suzuki wynalazło eliksir młodości, czy zwyczajnie nie nadąża za pędzącym postępem? Sprawdzamy to w naszym teście!
- Suzuki Vitara 1.4 2025 | Zmiany zewnętrzne
- Suzuki Vitara 1.4 2025 | Wnętrze
- Suzuki Vitara 1.4 2025 | Dane techniczne i osiągi
- Suzuki Vitara 1.4 2025 | Wrażenia z jazdy
- Suzuki Vitara 1.4 2025 | Zużycie paliwa
- Suzuki Vitara 1.4 2025 | Podsumowanie i werdykt
Suzuki Vitara 1.4 2025 | Zmiany zewnętrzne

Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet 2025 | Test, opinie
Zmiany wizualne ograniczone zostały wyłącznie do zabiegów kosmetycznych, które miały unowocześnić prezencję Vitary. Czy to się udało? Moim zdaniem tak, bo pomimo obiektywnie skromnych modyfikacji, wprawne oko od razu wychwyci, że mamy do czynienia z odmłodzoną wersją. W ramach liftingu przemodelowany został przedni zderzak oraz atrapę chłodnicy, przeprojektowano reflektory, a także dodano nowe lakiery i wzory felg. Zniknęły za to światła przeciwmgłowe, co akurat uznaję za jednoznaczną wadę - czyżby design okazał się ważniejszy niż względy praktyczne? Patrząc z zewnątrz to wszystko - ogólny zarys sylwetki pozostał nietknięty. Mówimy zatem o SUVie segmentu B, który o klienta walczy z takimi konkurentami jak Skoda Kamiq, Hyundai Baton czy Toyota Yaris Cross.
Wymiary nowej Vitary to dokładnie:
-Długość: 4185 mm
- Szerokość: 1775 mm
- Wysokość: 1600 mm
- Rozstaw osi: 2500 mm
- Prześwit: 175 mm
Auto waży około 1250 kg (w zależności od wyposażenia), a dopuszczalna masa całkowita wynosi 1720 kg.
Suzuki Vitara 1.4 2025 | Wnętrze

Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet 2025 | Test, opinie
W kabinie Vitary zaszła jedna bardzo istotna zmiana - wreszcie system multimedialny zaktualizowano do współczesnych standardów. Centralny ekran dotykowy urósł z 7 do 9 cali i zyskał nowocześniejszą szatę graficzną systemu operacyjnego. Ponadto w końcu doczekaliśmy się również bezprzewodowego połączenia ze smartfonem poprzez Android Auto lub Apple CarPlay. Reszta pozostała w gruncie rzeczy po staremu. Przed kierowcą wciąż widnieją analogowe zegary z niewielkim wyświetlaczem komputera pokładowego, co osobiście też wskazałbym jako element do wymiany, choć wiem, że klienci mają w tej sprawie podzielone zdania.

Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet 2025 | Test, opinie
Nie licząc multimediów, to ogólne urządzenie kabiny jest takie, jakie znamy z poprzednich odsłon tego modelu. To prosty projekt, który przedkłada ergonomię i funkcjonalność nad aspekty estetyczne. I owszem znajdziemy tu sporo powierzchni wykończonych “gołym” twardym plastikiem, ale mimo wszystko kokpit nie wygląda w żadnym razie tandetnie. W moim odczuciu Vitara pod tym względem wypada wyraźnie lepiej niż model S-Cross. W Vitarze zadbano na przykład o ekspozycję ozdobnych paneli na desce rozdzielczej i zastosowano lepszej jakości tapicerkę. W tym miejscu odnotuję też jeszcze jedną zmianę, którą wprowadził lifting. Chodzi o centralny punkt deski rozdzielczej, tuż nad centralnym ekranem. Pomiędzy kratkami nawiewów powietrza ulokowano czujnik, który monitoruje koncentrację kierowcy - wcześniej w tym miejscu montowany był zegarek.

Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet 2025 | Test, opinie
Pod względem praktycznym, Suzuki Vitara to samochód, który bez problemów zabierze cztery dorosłe osoby w dłuższą podróż. Miejsca w obu rzędach jest wystarczająco nawet dla wyższych podróżujących, a i na wygodę siedzenia ciężko jest narzekać. Pojemność bagażnika na papierze nie wygląda imponująco (362 litry), natomiast w praktyce pozwala bez trudu zapakować cztery większe torby.
Suzuki Vitara 1.4 2025 | Dane techniczne i osiągi

Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet 2025 | Test, opinie
Nowa Vitara posiada dokładnie taką samą gamę silnikową jak wcześniej - dostępna jest hybryda oparta o wolnossący silnik 1.5 lub turbodoładowana jednostka benzynowa 1.4 połączona z “miękką hybrydą” (z ang. mild hybrid). Do naszej redakcji na test trafiła Vitara z 4-cylindrowym silnikiem 1.4, której dane techniczne prezentują się następująco:
Moc maksymalna: 129 KM (5500 obr./min)
Maksymalny moment obrotowy: 235 Nm (2000-3000 obr./min)
Przyspieszenie 0-100 km/h: 10,2 s
Prędkość maksymalna: 195 km/h
W takim układzie dostępna jest wyłącznie 6-biegowa skrzynia manualna, ale za to wybrać można napęd - na przednie koła lub 4x4. My sprawdziliśmy opcjonalny napęd na cztery koła.
Suzuki Vitara 1.4 2025 | Wrażenia z jazdy

Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet 2025 | Test, opinie
Suzuki Vitara 1.4 prezentuje się jako samochód, który – choć nie dostarcza emocji rodem z toru wyścigowego – oferuje w zupełności wystarczającą dynamikę. Silnik o mocy około 129 KM sprawnie porusza lekki pojazd zarówno w miejskim zgiełku, jak i przy wyższych prędkościach, a turbosprężarka bez zbędnych opóźnień dodaje werwy przy przekraczaniu wyższych obrotów. Manualna skrzynia biegów jest przyjemna w obsłudze – sprzęgło jest łatwe w wyczuciu, a napęd sam „dodaje gazu” przy ruszaniu. Mały minus dopisuję za nieco zbyt długi skok lewarka, który czasami haczy przy szybszej zmianie przełożeń.

Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet 2025 | Test, opinie
Zawieszenie zaprojektowano tak, aby komfortowo radziło sobie z utwardzonymi drogami i większymi nierównościami. Amortyzatory łagodnie wybierają przeszkody, ale miękka charakterystyka tłumienia sprawia, że na ostrzejszych zakrętach wychylenie nadwozia jest odczuwalne. System kierowniczy wyposażony jest w silne wspomaganie ułatwiające manewrowanie, ale wykazuje pewne luzy, co nieco odbiera precyzji, ale w kontekście codziennej jazdy nie wpływa negatywnie na bezpieczeństwo.

Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet 2025 | Test, opinie
Opcjonalny napęd na cztery koła, określany jako AllGrip Select, przekazuje moc standardowo na przednie koła, z dołączaniem tylnej osi przez elektromagnetyczne sprzęgło wielopłytkowe. Komputer sterujący analizuje sygnały z czujników skrętu, przepustnicy oraz wykrywa ewentualny poślizg, co pozwala na dynamiczne dostosowanie rozdziału momentu obrotowego. Dostępne tryby pracy – Auto, Sport, Snow oraz Lock – umożliwiają optymalne dostosowanie systemu do warunków drogowych. Tryb Auto stawia na oszczędność paliwa, Sport minimalizuje ingerencję kontroli trakcji, a Snow dąży do równomiernego rozdziału napędu między osie. W trudniejszych warunkach przydaje się tryb Lock, który symuluje działanie blokad mechanizmów różnicowych. Jednocześnie interwencja kontroli trakcji czasem nieco ogranicza reakcję silnika na gaz i nie da się jej całkowicie wyłączyć, a jedynie “uśpić”. Przez to uważam, że w bardziej wymagającej jeździe terenowej, zwłaszcza na śliskich lub sypkich nawierzchniach, manualna skrzynia może być mniej wyrozumiała – tu automat mógłby sprawdzić się lepiej.
Suzuki Vitara 1.4 2025 | Zużycie paliwa

Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet 2025 | Test, opinie
Suzuki Vitara cechuje się oszczędnym zużyciem paliwa – w mieście spala około 7 l/100 km (w korkach ekonomii jazdy sprzyja sprawnie działająca “miękka hybryda”), przy prędkościach do 90 km/h spalanie spada poniżej 5 l/100 km, a na autostradzie wynosi około 8 l/100 km. Przy zbiorniku o pojemności 47 litrów auto na jednym tankowaniu przejedzie około 700 km w cyklu mieszanym.
Suzuki Vitara 1.4 2025 | Podsumowanie i werdykt

Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet 2025 | Test, opinie
Podsumowując, Suzuki Vitara 1.4 2025 to samochód, który mimo dekady obecności na rynku, wciąż może konkurować ze znacznie nowszymi modelami. Wnętrze zostało wzbogacone o zaktualizowany system multimedialny, czego Vitara bardzo potrzebowała. Silnik 1.4, wspierany opcjonalnym napędem AllGrip Select, oferuje dynamiczne osiągi oraz wszechstronność, pozwalając sprawnie radzić sobie w ruchu miejskim, na dłuższych trasach, jak i w lekkim terenie.
To jeszcze cena - nowa Vitara z prezentowanym silnikiem kosztuje 105 900 złotych w bazowej wersji wyposażenia Premium i z napędem na przednie koła. Testowana przez nas topowa wersja Elegance oznacza wydatek przynajmniej 120 900 złotych, a dopłata do napędu na cztery koła to 12 000 złotych.
Tekst i zdjęcia: Michał Borowski