Nissan zdradził pierwsze informacje o jednostkach napędowych Qashqaia nowej generacji.
Nowy Qashqai będzie dostępny nie tylko z silnikiem benzynowym 1,3 DiG-T z technologią mild hybrid, ale także z debiutującym na europejskim rynku nowym hybrydowym układem napędowym e-POWER.
Nissan Qashqai
Gama układów napędowych oferowanych w nowym Nissanie Qashqai obejmie warianty 2WD i 4WD, 6-biegową manualną skrzynię biegów i nową przekładnię Xtronic CVT.
System mild hybrid 12V ALiS (Advanced Lithium-ion battery System), oferowany w nowym Nissanie Qashqai, to najprostsza i najbardziej przystępna cenowo technologia hybrydowa. Zapewnia ona dodatkowy moment obrotowy, dłuższe okresy działania systemu Stop&Start, szybki rozruch oraz funkcję żeglowania.
Podczas jazdy, kiedy samochód wytraca prędkość, energia jest odzyskiwana w procesie rekuperacji i gromadzona w akumulatorze litowo-jonowym, aby później można ją było wykorzystać, kiedy aktywowana zostanie funkcja Stop&Start, Coasting Stop (tylko wersje ze skrzynią CVT) lub Torque Assist.
Po zdjęciu nogi z pedału przyspieszenia, zmniejszeniu prędkości poniżej 18 km/h oraz przy wciśniętym pedale hamulca silnik zostaje wyłączony, a zgromadzona w akumulatorze energia jest wykorzystywana do zasilania układów elektrycznych samochodu. Dzięki temu silnik przez pewien czas nie pracuje, co przekłada się na niższe zużycie paliwa.
Nissan Qashqai
Podczas przyspieszania (od 20 do 110 km/h), energia przechowywana w akumulatorze litowo-jonowym może być wykorzystywana przez maksymalnie 20 sekund do wytworzenia dodatkowego momentu obrotowego (+6 Nm).
Układ został sparowany z benzynowym silnikiem 1.3 DiG‑T, który zadebiutował w modelu Qashqai w 2018 roku. Na potrzeby nowej generacji jednostka została udoskonalona, tak by spełniać wymogi normy emisji spalin Euro6-d Full. Aż 50 znajdujących się w jej wnętrzu elementów zostało zaprojektowanych od nowa.
1,3-litrowa jednostka ALiS 12V będzie dostępna w dwóch wersjach – o mocy 140 KM i 160 KM – i będzie współpracować z 6-biegową skrzynią manualną lub nową przekładnią Xtronic CVT (tylko jednostki o mocy 160 KM). Maksymalna moc silnika uzyskiwana jest przy 5500 obr./min, a maksymalny moment obrotowy to 270 Nm przy 1750 obr./min w wersjach 160 KM z manualną i z bezstopniową skrzynią CVT.
Napęd 2WD będzie dostępny w wersjach o mocy 140 KM i 160 KM, a 4WD będzie oferowany wyłącznie z jednostkami o mocy 160 KM sparowanymi z przekładnią CVT.
Nowy Qashqai będzie pierwszym modelem Nissana dostępnym w Europie wyposażonyn w układ napędowy e‑POWER. W jego skład wchodzi akumulator o dużej pojemności oraz silnik spalinowy o mocy 157 KM o zmiennym stopniu sprężania, generator prądu, falownik oraz silnik elektryczny o mocy 190 KM, podobny pod względem wielkości i mocy do jednostek napędzających w pełni elektryczne modele Nissana.
Napęd e-POWER, w który wyposażony będzie nowy Qashqai, został gruntownie zmodyfikowany z porównaniu z wersją stosowaną dotychczas na rynku japońskim. Nissan Note, będący od kilku lat bestsellerem w Japonii, jest wyposażony w 1,2-litrowy silnik benzynowy, który ładuje akumulator trakcyjny, a maksymalna moc takiego pojazdu to 108 KM. Na rynku europejskim jednostka ta została zastąpiona benzynowym silnikiem o pojemności 1,5 litra, a moc napędu e-POWER została zwiększona do 190 KM.
Najważniejsza cechą systemu e-POWER jest to, że silnik benzynowy jest wykorzystywany wyłącznie do wytwarzania energii elektrycznej, a koła są napędzane wyłącznie przez silnik elektryczny. Oznacza to, że tradycyjna jednostka spalinowa zawsze pracuje z optymalną prędkością obrotową, co przekłada się na oszczędność paliwa i niższy poziom emisji CO2.
W Qashaqiach z układem e-POWER kierowca będzie miał do wyboru trzy tryby jazdy: standardowy, Sport i Eco.
Użytkownik może monitorować zużycie energii układu e-POWER na 12-calowym ekranie TFT, na którym wyświetlane są informacje na temat jego aktualnego stanu.
Technologia e-POWER została zastosowana po raz pierwszy w modelach Note i Serena na rynku japońskim. Wersje z napędem e-POWER cieszą się ogromnym zainteresowaniem klientów – ponad 70% sprzedanych egzemplarzy Nissana Note i niemal połowa minivanów Serena to egzemplarze wyposażone w tę technologię. Kompaktowy SUV Nissan Kicks, który miał niedawno swoją rynkową premierę, jest także oferowany z układem e-POWER.
Nowy Nissan Qashqai zadebiutuje już w kwietniu. Natomiast na samochody wyposażone w układ napędowy e-POWER trzeba będzie poczekać do przyszłego roku.