Trwają ostatnie przygotowania do wprowadzenia na rynek trzeciej generacji Nissana Qashqai. Prototypy nowego modelu pokonują obecnie testowe kilometry na europejskich drogach w oczekiwaniu na zapowiedzianą na rok 2021 oficjalną premierę.
Nissan Qashqai III
Samochód zastąpi obecną, drugą generację, która produkowana jest od 2014 roku i znalazła już ponad milion nabywców.
Qashqai trzeciej generacji jest pierwszym nowym modelem przeznaczonym na rynek europejski wykorzystującym platformę CMF-C. W konstrukcji nadwozia wykorzystano lżejsze materiały, a także zaawansowane techniki tłoczenia i spawania, których celem było zwiększenie wytrzymałości nadwozia przy jednoczesnym zmniejszeniu jego masy. Po raz pierwszy w modelu Qashqai pokrywa bagażnika została wykonana z tworzywa kompozytowego, co pozwala zaoszczędzić 2,6 kg.
Nissan Qashqai III
Wykorzystanie stali o bardzo wysokiej wytrzymałości (UHSS) zwiększyło się o 50%. Przednie i tylne drzwi, przednie błotniki oraz pokrywa przedziału silnika zostały wykonane z aluminium, co pozwoliło uzyskać oszczędność masy na poziomie 21 kg w stosunku do nadwozia Qashqaia II. W sumie nadwozie nowego modelu będzie o 60 kg lżejsze i 41 proc. bardziej sztywne niż w obecnej generacji.
Nietypowo rozwiązano zawieszenie. W autach z napędem na jedną oś, do wersji z 19-calowymi obręczami kół włącznie, w tylnym zawieszeniu zastosowano belkę skrętną. W wersji z 20-calowymi obręczami kół oraz we wszystkich wersjach z napędem na cztery koła zastosowano zawieszenie wielowahaczowe.
Nissan Qashqai III
Źródłem mocy nowego Qashaia będzie benzynowy silnik o pojemności 1.3 l, który będzie oferowany w dwóch wersjach mocy. Został on gruntownie zmodernizowany w celu połączenia z układem miękkiej hybrydy. 12-woltowa instalacja elektryczna w układzie miękkiej hybrydy obejmuje oddzielny zestaw akumulatorów litowych zamontowany pod podłogą i napędzany paskiem generator, który umożliwia odzyskiwanie energii podczas hamowania.
Nowy Qashqai będzie również dostępny z napędem o nazwie e-Power, stając się pierwszym modelem Nissana w Europie z tym typem napędu. Układ składa się z silnika benzynowego z alternatorem, falownika, akumulatora oraz silnika elektrycznego.
Nissan Qashqai III
W konwencjonalnych systemach hybrydowych silnik elektryczny niskiej mocy jest wspomagany silnikiem benzynowym, który również napędza koła samochodu. W systemie e‑Power silnik benzynowy nie jest połączony z kołami, a służy jedynie do doładowywania akumulatora. Różnica w stosunku do w pełni elektrycznego samochodu polega na tym, że źródłem energii jest nie tylko akumulator, ale także silnik spalinowy.
W przeciwieństwie do konwencjonalnych układów hybrydowych, w systemie e‑Power silnik elektryczny pod względem rozmiarów jest taki sam, jak w samochodach z napędem w 100% elektrycznym, co zapewnia natychmiastowe przyspieszenie. Alternator napędzany silnikiem spalinowym utrzymuje poziom naładowania akumulatora, ale może również dostarczać energię elektryczną bezpośrednio do silnika elektrycznego w celu uzyskania dodatkowej mocy.
Dokładne dane techniczne tego napędu nie zostały jeszcze ujawnione.
Nissan Qashqai III na wideo:
Nissan Qashqai trzeciej generacji coraz bliżej - GALERIA ZDJĘĆ