W Detroit zadebiutowała właśnie nowa generacja legendarnej "Gelendy". Jak sądzicie, czy auto zachowało swój unikatowy charakter?
Nowa klasa G jest o około 170 kg lżejsza od poprzedniczki. To zasługa wykorzystania nowej mieszanki materiałów, zawierającej wysokowytrzymałe i ultra-wysokowytrzymałe stale oraz aluminium, a także usprawnienia procesów produkcyjnych w austriackiej fabryce Magna Steyr. Sztywne nadwozie jest teraz wytwarzane z różnych gatunków stali, a błotniki, pokrywa silnika i drzwi są wykonane z aluminium.
Nowy Mercedes Gelandewagen
W chwili rynkowej premiery w czerwcu bieżącego roku klasa G trafi do sprzedaży w cenie 439.430 zł netto (wersja G 500). Specyfikacja modelu obejmuje szereg nowych elementów, takich jak reflektory LED, systemy wspomagające jazdę, wysokiej jakości wykończenie kabiny ze skórzaną tapicerką oraz nowe zawieszenie. Dla wymagających klientów przewidziano opcjonalne wyposażenie, jak np, pakiet wykończenia wnętrza ze skórą na panelach drzw. W kabinie kompletnie przeprojektowany panel instrumentów standardowo składa się z ponadczasowych, okrągłych wskaźników analogowych. Podobnie jak w nowych klasach E i S, na życzenie dostępny jest alternatywny panel instrumentów z dwoma dużymi ekranami: jeden prezentuje wskaźniki w polu widzenia kierowcy, a drugi umieszczono ponad konsolą centralną. Dwa 12,3-calowe wyświetlacze łączą się w panoramiczny kokpit, przykryty wspólną szklaną pokrywą. Kierowca ma do wyboru trzy różne wersje interfejsu: klasyczną, sportową oraz progresywną, a odpowiednie informacje i widoki może konfigurować zgodnie ze swoimi preferencjami.
Nowy Mercedes Gelandewagen
Standardowo wnętrze wyposażono w liczne udogodnienia, takie jak pamięć ustawień po stronie kierowcy czy podgrzewanie foteli z przodu i z tyłu. Komfort jazdy można dodatkowo podnieść zamawiając pakiet aktywnych foteli wielokonturowych. Poza specjalnymi, wielokonturowymi siedzeniami obejmuje on funkcje masażu, wentylacji czy szybkiego ogrzewania, a także elektryczną regulację podparcia lędźwiowego dla kierowcy i pasażera z przodu. Boczne poduszki siedzisk i oparć wielokonturowych przednich foteli mają wbudowane komory powietrzne, które płynnie napełniają się bądź opróżniają zależnie od dynamiki jazdy, zapewniając lepsze podparcie boczne w zakrętach. Siedzenia te mają certyfikat ekspertów z niemieckiej organizacji ds. zdrowego kręgosłupa AGR (Aktion Gesunder Rücken e.V.).
Głównym celem przy opracowywaniu najnowszej generacji „Gelendy” było stworzenie nowej jakości prowadzenia na drogach każdego rodzaju. W terenie nowa klasa G spisuje się jeszcze lepiej od poprzedniczki, a na asfalcie jest od niej znacznie zwinniejsza, bardziej dynamiczna i komfortowa. Niemcy nie poszli jednak na kompromis - pozostawiono drabinkową ramę, 100-proc. blokady dyferencjałów oraz przekładnię redukcyjną.
Nowy Mercedes Gelandewagen
Nowe zawieszenie stworzono w ramach współpracy pomiędzy Mercedes-Benz G GmbH oraz Mercedes-AMG GmbH. Rezultat: z przodu zastosowano niezależne zawieszenie z podwójnymi wahaczami, a z tyłu – oś sztywną. Podczas prac projektowych inżynierowie musieli walczyć o każdy milimetr, ponieważ zdolnośćdo jazdy w terenie wiąże się także z jak największym prześwitem. Swój istotny wkład ma tu podniesienie osi. Jednocześnie spełnienie celów w zakresie wytrzymałości wymagało zastosowania rozpórki kielichów w komorze silnikowej. Elementy przedniego zawieszenia z podwójnymi wahaczami są mocowane bezpośrednio do ramy typu drabinkowego. Punkty mocowania dolnego wahacza na ramie (ułożenie na kształt litery „Z”) zostały umieszczone tak wysoko, jak to możliwe. Takie ustawienie przyczynia się do uzyskania korzystnych właściwości jezdnych na nieutwardzonych szlakach. Przednią oś zaprojektowano w sposób tak solidny, aby nowa klasa G zachowała zdolności terenowe poprzednika – a w niektórych przypadkach nawet je przewyższa. 270-milimetrowy prześwit (do przedniej przekładni) zapewnia duży potencjał.
Nowy Mercedes Gelandewagen
Zastosowanie z przodu niezależnego zawieszenia pozwoliło zwiększyć sztywność przedniego pasa. Sztywność skrętną drabinkowej ramy ziększono dzięki wykorzystaniu wspomnianej rozpórki kielichów. Z tyłu, w przeciwieństwie do poprzednika, nowa oś sztywna współpracuje z czteremawahaczami z każdej strony oraz z drążkiem Panharda. W rezultacie klasa G oferuje jeszcze większy komfort na utwardzonych drogach. W terenie bezpieczeństwo nawet w ekstremalnych sytuacjach pomagają zapewnić: 82-milimetrowe ugięcie i 142-milimetrowe odbicie tylnych sprężyn plus 241-milimetrowy prześwit pod tylną przekładnią.
Do napędu nowego modelu G 500 (zużycie paliwa, średnie: 11,1 l/100 km; średnie emisje CO2: 263 g/km) służy benzynowy silnik 4.0 l V8 biturbo o mocy 422 KM i maksymalnym momencie obrotowym 610 Nm, dostępnym w zakresie 2000-4750 obr./min.
Za transfer siły napędowej odpowiada skrzynia automatyczna 9G-TRONIC z przekładnią hydrokinetyczną, specjalnie przystosowana do wymogów terenowej ikony. Modyfikując jej oprogramowanie, projektanci skrócili czas reakcji i zmiany biegów. Szeroka rozpiętość przełożeń nie tylko pozwala obniżyć poziom hałasu w kabinie, ale i przyczynia się do ograniczenia zapotrzebowania na paliwo.
Nowy Mercedes Gelandewagen
Standardowo klasa G jest teraz wyposażona w elektromechaniczne wspomaganie układu kierowniczego z zębatkową przekładnią. Dzięki temu samochód można było wyposażyć w systemy wspomagające, takie jak asystent parkowania Parking Assist. Dodatkowo, układ elektromechaniczny zużywa mniej energii niż hydrauliczny. Zależnie od trybu jazdy, dostępne są trzy charakterystyki działania wspomagania: Comfort, Sport oraz Off-Road. Pierwsza z nich zapewnia komfortowe, a druga – sportowe wyczucie układu kierowniczego. Trzecia kładzie nacisk na przekazywanie jasnych i precyzyjnych informacji zwrotnych podczas jazdy po nieutwardzonej nawierzchni lub w wymagającym terenie – zawsze w połączeniu z niezbędną siłą wspomagania kierownicy.
W terenie, pierwszy raz w historii, kierowcę wspomaga teraz elektronika. Dzięki systemowi DYNAMIC SELECT kierowca klasy G ma do wyboru nawet pięć trybów jazdy. System modyfikuje pracę zespołu napędowego, zawieszenia, układu kierowniczego i układów wspomagających zgodnie z preferencjami kierowcy. Spośród czterech programów (Comfort, Sport, Eco i Individual) można wybierać za pomocą przełącznika DYNAMIC SELECT. System zmienia wówczas punkty zmiany przełożeń, sposób reagowania przepustnicy, parametry wspomagania kierownicy oraz działanie klap w układzie wydechowym. W trybie ECO największy nacisk położony jest na ograniczenie zużycia paliwa, a w Sport – odwrotnie, na uzyskanie najlepszych osiągów. Program Individual pozwala z kolei własnoręcznie skonfigurować działanie poszczególnych podzespołów.
Nowy Mercedes Gelandewagen
W połączeniu z nowym zawieszeniem z dostępnym na życzenie tłumieniem adaptacyjnym DYNAMIC SELECT oferuje dodatkowe opcje. Kierowca może modyfikować wówczas charakterystykę tłumienia nierówności, wybierając spośród trybów Sport i Comfort. W skrócie, klasa G monitoruje stan drogi i dobiera odpowiednią charakterystykę tłumienia – na przykład w trybie Sport samochód reaguje na ruchy kierownicą bardziej spontanicznie.
Charakterystykę prowadzenia w terenie poprawia z kolei nowy tryb off-roadowy – „G-Mode”. Klasa G włącza go niezależnie od wybranego programu jazdy, gdy tylko kierowca aktywuje jedną z trzech blokad dyferencjałów lub uruchomi przełożenie redukcyjne. Tryb ten dostosowuje charakterystykę adaptacyjnego tłumienia, wspomagania kierownicy oraz przepustnicy tak, aby uniknąć niepotrzebnych zmian biegów i zapewnić w ten sposób maksymalne zdolności terenowe. Na panelu wskaźników pojawia się wówczas dyskretna ikona „G”, a kierowca otrzymuje szczegółowe informacje zwrotne na temat przyczepności kół i może precyzyjnie manewrować pojazdem nawet na stromych zboczach.