Nowy Volkswagen Amarok to efekt zacieśniającej się współpracy między Volkswagenem a Fordem. W jej ramach Ford będzie m.in. produkował samochody elektryczne zbudowane na bazie modułowej platformy Volkswagena MEB, zaś Volkswagen pod swoją marką będzie sprzedawał Rangera.

Volkswagen Amarok
Nowy Amarok ma 5350 mm długości i jest o co najmniej 100 mm dłuższy od swojego poprzednika. Rozstaw osi wynoszący 3270 mm oznacza wzrost o 175 mm. Ładowność wzrosła do 1,2 tony, a maksymalna masa holowanej przyczepy - 3,5 tony - będzie możliwa do osiągnięcia w większej liczbie wariantów silnika i skrzyni biegów.
Ponieważ rozstaw osi nowego Amaroka wzrósł bardziej niż jego długość całkowita, zwisy nadwozia są mniejsze. Ma to pozytywny wpływ na jego zdolności terenowe, które zostały dodatkowo jeszcze bardziej udoskonalone, dzięki znacznie większej głębokości brodzenia niż w poprzednim modelu.

Volkswagen Amarok
W zależności od wariantu silnika/skrzyni biegów i rynku na którym będzie sprzedawany, dla nowego Amaroka dostępny będzie jeden silnik benzynowy i maksymalnie cztery różne cztero- lub sześciocylindrowe silniki wysokoprężne o pojemności od 2.0 do 3.0 litrów. Samochód opcjonalnie dostępny będzie z napędem na tylne koła lub ze stałym albo dołączanym napędem na cztery koła.
Kierowcy pomagać będzie szeroki wachlarz wstępnie skonfigurowanych trybów jazdy. Bezpieczeństwo zapewnia ponad 30 systemów wspomagania kierowcy, z których ponad 20 to w Amaroku zupełna nowość.

Volkswagen Amarok
Stylistycznie nowy Amark będzie oczywiście klonem Rangera, co widać już w samochodach pokrytych kamuflażem. W Amaroku dostępne będą opcjonalnie reflektory "IQ.Light - LED matrix headlights". Osłona chłodnicy w zależności od wersji wpisuje się w poziomy podział przedniej części nadwozia lub w kształt litery X w modelach o najwyższej specyfikacji. Na niej wytłoczony jest napis "Amarok".
Szeroka tylna klapa jest otoczona standardowymi tylnymi światłami LED, a nazwa modelu „Amarok” jest wytłoczona praktycznie na całej szerokości tylnej klapy. Podobnie jak w poprzednim modelu, również w nowym Amaroku na skrzyni ładunkowej między nadkolami jest wystarczająco dużo miejsca, by można było tu załadować europaletę (w ułożeniu bocznym). Do jej solidnego umocowania służą uchwyty mocujące.

Volkswagen Amarok
W wyposażeniu opcjonalnym znajduje się system nagłośnienia oraz eleganckie, wykończone skórą powierzchnie deski rozdzielczej i paneli drzwi z charakterystycznymi, ozdobnymi szwami.
Nowy Amarok będzie dostępny w pięciu wersjach wyposażenia: podstawowa to "Amarok". Wyższe wersje to „Life” i „Style”. Ponadto gama obejmie topowe wersje: "PanAmericana" (off-roadowy charakter) i "Aventura" (charakter drogowy).
Do tej pory w Europie, Ameryce Południowej, Afryce Południowej i Oceanii sprzedano ponad 830 000 egzemplarzy Amaroka. Nowa generacja pojawi się na rynku na początku 2023 roku.