Mercedes-Benz Guard, czyli spadkobierca tradycji budowania przez niemiecką firmę "opancerzonych" limuzyn świętuje swój jubileusz. Pierwszy tego typu wóz pojawił się w ofercie marki 91 lat temu!
Pierwszym samochodem Mercedes-Benz zapewniającym swoim podróżującym specjalną ochronę była prestiżowa limuzyna typu Pullman na bazie modelu Nürburg 460 (W 08), wprowadzona na rynek w 1928 roku. To właśnie model Nürburg 460 z 1928 roku - ówczesnej firmy Daimler-Benz AG - był pierwszym samochodem fabrycznie zaopatrzonym w specjalne środki ochronne w celu skutecznej ochrony pasażerów przed atakami z użyciem broni palnej i materiałów wybuchowych. Mercedes-Benz opracował również specjalnie opancerzone wersje swoich kolejnych luksusowych modeli, takich jak 770 „Grand Mercedes” oraz modele 500 i 540 K. Japoński cesarz Hirohito wybrał opancerzonego „Grand Mercedesa” na swój osobisty wóz, odpowiadający jego statusowi – egzemplarz dostarczony mu w 1935 roku można teraz podziwiać w Muzeum Mercedes-Benz w Stuttgarcie.
W ślady cesarza poszło wielu polityków i wiele głów państw, powierzając swoje bezpieczeństwo właśnie pojazdom opancerzonym Mercedes-Benz. We wrześniu 1963 roku producent ze Stuttgartu zaprezentował nowy, ekskluzywny model spełniający najwyższe oczekiwania – legendarną limuzynę 600. Krótko po tej prezentacji rząd niemiecki zwrócił się do Daimler-Benz AG z prośbą o przygotowanie wersji pancernej dla państwowych gości. Był to początek nowej ery w dziedzinie aut opancerzonych ze Stuttgartu – i wymagał nowego podejścia, częściowo z uwagi na konwencjonalną już wówczas konstrukcję samonośną. Ponieważ żaden inny niemiecki producent samochodów nie był w stanie dostarczyć pojazdów fabrycznie opancerzonych, a limuzyny Mercedes-Benz cieszyły się dobrą opinią wśród rządów na całym świecie, pomiędzy władzami niemieckimi a Daimler-Benz rozwinęła się ścisła relacja. W tym czasie marka zainicjowała wiele nowych koncepcji technicznych. Intensywna współpraca pomogła stworzyć podstawę dla dzisiejszych europejskich norm w zakresie różnych klas odporności.
Kiedy w latach 70. w Ameryce Łacińskiej pojawiło się duże zapotrzebowanie na pojazdy zapewniające specjalny poziom ochrony, Daimler-Benz AG miał już właściwą odpowiedź – opancerzony model 280 SEL 3.5. Później Mercedes-Benz wyprodukował również opancerzone wersje 8-cylindrowych wersji serii W 116, które dostarczył wybranym klientom, w tym instytucjom państwowym i rządom w Europie oraz poza nią. Od 1980 r. wszystkie generacje Klasy S (serie 126, 140, 220, 221) i obecny model (seria 222) były zawsze dostępne w wersjach zapewniających specjalną ochronę.
Obecne modele Mercedes-Benz Guard zapewniają maksymalną ochronę aż do klasy VR10 włącznie i są wysoce zaawansowanymi produktami, reprezentującymi najwyższy poziom techniczny. Manufaktura Guard oferuje również liczne opcje personalizacji. Tradycyjnie Mercedes-Benz dostarcza pojazdy Guard na potrzeby międzynarodowych wydarzeń, takich jak uroczystości państwowe, spotkania na szczycie i znaczące imprezy społeczne.
Na przykład wszystkie elementy ochronne drzwi, tylnej ściany grodziowej, boków, dachu i zapory ogniowej nie są domontowywane w gotowym pojeździe, ale łączone z nadwoziem w trakcie budowy pojazdu, w ramach osobnego procesu produkcyjnego. Z tego względu modele z rodziny Guard są projektowane równolegle z ich niezabezpieczonymi wariantami. Potencjalne słabości są „wyłapywane” w szeroko zakrojonych testach, prowadzonych podczas procesu rozwoju samochodu, i weryfikowane przez specjalistów.
Mercedes-Benz oferuje też ukierunkowane szkolenie z zakresu bezpieczeństwa, które zapoznaje klientów i kierowców z możliwościami prowadzenia modeli Guard. Jest ono wliczone w cenę pojazdu. Nabywcy i użytkownicy otrzymują również instrukcje dotyczące specjalnych elementów technicznych oraz zastosowanych systemów.
Wszystkie środki ochronne bazują na wieloletnim doświadczeniu Mercedes-Benz w dziedzinie konstrukcji pojazdów opancerzonych. Elementy wzmacniające wykonane ze specjalnych stopów stali i innych materiałów o wysokiej wytrzymałości trafiają do wnęk pomiędzy nadwoziema karoserią w fazie produkcji, w istotnym stopniu wzmacniając podstawową architekturę pojazdu. Połączenia i złącza przejściowe materiałów mają przemyślane „zakładki”. Odpowiednie obszary podwozia zostają zabezpieczone opancerzeniem opracowanym specjalnie dla pojazdów Guard.
Stałą, a przy tym niezwykle istotną część środków ochronnych stanowi przeszklenie nadwozia. Również w tym zakresie materiał i jego grubość spełniają wysokie wymagania, przewidziane dla danej kategorii ochrony.Z myślą o ochronie przed odłamkami wewnętrzne powierzchnie szkła są pokryte poliwęglanem. Kompleksowe zabezpieczenie nie rzutuje przy tym na bardzo dobrą widoczność z wnętrza.
Ta solidna kombinacja zapewnia wysoce skuteczną ochronę pasażerów przed różnego rodzaju atakami. Bardzo skomplikowany, zaawansowany technicznie system ochronny praktycznie nie ma wpływu na konfigurację kabiny, która zapewnia pasażerom niespotykaną wygodę – w przeciwieństwie do pojazdów opancerzonych już po wyprodukowaniu. Oczywiście zawieszenie, hamulce, sprężyny i działanie systemów wspomagających zostają przystosowane do dodatkowego ciężaru i zapewniają niemal standardowe właściwości jezdne w połączeniu z doskonałym komfortem.
Koncepcja ochronna Mercedes-Benz Guard wyróżnia się również dyskrecją – modele opancerzone można odróżnić od ich standardowych odpowiedników tylko z bliska. Co więcej, szereg specjalnych rozwiązań sprawia, że pozostają one mobilne podczas ataku oraz po nim, a mocny 530-konny silnik V12 o wysokim momencie obrotowym – maksymalnie 830 Nm, dostępne już przy 1900 obr./min – pozwala jak najszybciej opuścić strefę zagrożenia.
Modele Mercedes-Benz Guard dostępne są ze specjalnymi elementami wyposażenia, takimi jak:
• awaryjny system zapewnienia świeżego powietrza, który chroni pasażerów przed wnikaniem dymu lub drażniących gazów
• automatyczny system gaśniczy
• sprzęt urzędowy, np. syrena, lampy ostrzegawcze (obrotowe koguty) i radiotelefon
• awaryjny akumulator rozruchowy
• łatwy w obsłudze system alarmowy
• zewnętrzny system komunikacji (głośnik/mikrofon)
Wiele rządów, firm i organizacji korzysta również z możliwości szczegółowego omówienia specyfikacji zamówionego pojazdu. W ten sposób Mercedes-Benz może uwzględnić specjalne życzenia i wymagania oraz zaproponować konkretne rozwiązania.
Obecnie dostępne są trzy modele Mercedes-Benz Guard:
• Mercedes-Maybach S 650 Guard (zużycie paliwa w cyklu łączonym18,4 l/100 km, emisja CO2 w cyklu łączonym 421 g/km): topowy pojazd opancerzony z serii Guard, spełnia najwyższą klasę ochrony balistycznej VR10 dostępną obecnie dla pojazdów cywilnych. Od chwili swojej premiery w 2015 r. to jedyna produkowana seryjnie limuzyna, która jest fabrycznie zgodna z tą klasyfikacją.
• Mercedes-Maybach S 650 Pullman Guard (zużycie paliwa w cyklu łączonym 20,6 l/100 km, emisja CO2 w cyklu łączonym 473 g/km): od 2018 r. to jedyna na świecie limuzyna o długim rozstawie osi z fabrycznym opancerzeniem; spełnia klasę ochrony balistycznej VR9.
• Mercedes-Benz S 600 Guard (zużycie paliwa w cyklu łączonym 18,4 l/100 km, emisja CO2 w cyklu łączonym 421 g/km): w 2014 r. był to pierwszy pojazd, który uzyskał pełen certyfikat ochrony balistycznej w klasie VR9.
Wszystkie modele z serii Guard dysponują oficjalnym certyfikatem wydanym przez urząd ds. balistyki w Ulmie i spełniają wymagania BRV 2009, wersja 2 (Bullet Resistant Vehicles – z ang. pojazdy kuloodporne). W teście nadwozie i okna muszą wytrzymać ostrzał z karabinu automatycznego przy użyciu amunicji przeciwpancernej. W porównaniu z klasą VR9 środki ochronne zgodne z VR10 wytrzymują siłę penetracji większą o ok. 20 procent.