Mimo pandemii Covid-19 koncern Volkswagen zakończył rok obrachunkowy 2020 z wynikiem lepszym od spodziewanego. Ważne strategiczne decyzje przyspieszyły zmiany w koncernie mające przekształcić go w "przedsiębiorstwo high-tech".
O dobrym wyniku i skutecznym ograniczeniu skutków pandemii zadecydowały dobre zarządzanie sytuacją kryzysową, szybka poprawa na największym pojedynczym rynku, jakim są Chiny oraz przede wszystkim stabilniejszy biznes w zakresie usług premium i finansowych. Przychód ze sprzedaży wyniósł 222,9 miliarda euro (-11,8 procent) i okazał się lepszy niż sprzedaż (-16,4 procent). Zysk operacyjny przed zdarzeniami specjalnymi związanymi (sprawa diesli) osiągnął dobry poziom 10,6 miliarda euro (-45,0 procent), mimo pandemii. Operacyjna stopa zwrotu przed zdarzeniami specjalnymi wyniosła 4,8 (7,6) procent.
Płynność netto w dziale samochodów wzrosła o 25,9 procent do bardzo dobrego poziomu 26,8 miliarda euro. Zarząd i Rada Nadzorcza proponują stałą dywidendę w wysokości 4,80 euro za akcję zwykłą i 4,86 euro za akcję uprzywilejowaną. Dzięki temu wskaźnik stopy wypłat dywidend w wysokości 29,0 procent niemal osiągnąłby strategiczny cel wynoszący 30 procent. Zysk na każdą akcję zwykłą wyniósł 16,60 (26,60), a na akcję uprzywilejowaną 16,66 (26,66) euro.
W roku obrachunkowym 2020 koncern Volkswagen sprzedał 9,2 miliona pojazdów (-16,4 procent) i nieznacznie, do 13,0 (12,9) procent, zwiększył swój udział w światowym rynku samochodów osobowych. W ramach globalnej ofensywy w zakresie samochodów elektrycznych klientom dostarczono 422.000 aut elektrycznych i hybryd typu plug-in, a więc trzy razy więcej niż w poprzednim roku. Przychody ze sprzedaży wyniosły 222,9 miliarda euro. Spadek o 11,8 procent w porównaniu z rokiem poprzednim został spowodowany przede wszystkim zmniejszeniem sprzedaży wynikającym z pandemii Covid-19.
Zysk operacyjny przed zdarzeniami specjalnymi osiągnął mimo to dobry poziom 10,6 (19,3) miliarda euro, co odpowiada operacyjnej stopie zwrotu przed zdarzeniami specjalnymi w wysokości 4,8 (7,6) procent. Oprócz spadku sprzedaży negatywny wpływ miały niekorzystne kursy walut, wynik obciążyły ponadto jednorazowe wydatki na restrukturyzację wynoszące 0,5 miliarda euro. Pozytywny skutek miały natomiast niższe koszty stałe. Zysk koncernu Volkswagen przed opodatkowaniem wyniósł 11,7 (18,4) miliarda euro. Operacyjna stopa zwrotu przed opodatkowaniem zmniejszyła się do 5,2 (7,3) procent. Zysk operacyjny spółek chińskich wyniósł 3,6 (4,4) miliarda euro.
Koncern Volkswagen przewiduje, że dostawy dla klientów w roku 2021 – zakładając skuteczne stłumienie pandemii Covid-19 – przy wciąż trudnej sytuacji rynkowej okażą się znacznie większe niż rok wcześniej. Wyzwaniem będą zwłaszcza koniunktura na rynku, rosnąca konkurencja, niestabilność rynków surowcowych i dewizowych, zabezpieczenie łańcucha dostaw oraz ostrzejsze wymagania w zakresie emisji szkodliwych substancji. Firma spodziewa się, że przychód ze sprzedaży w koncernie Volkswagen i dziale samochodów osobowych będzie w 2021 roku znacząco większy niż w poprzednim roku.