Starsi fani motoryzacji zapewne pamiętają sportowy model Peugeota o nazwie 205 GTI. Dzięki olbrzymim sukcesom, jakie samochód ten odnosił w rajdach w najmocniejszej grupie B, model ten szybko stał się legendą, do której producent wciąż, po wielu latach i wielu modelach, chętnie się odwołuje.
Nie inaczej jest tym razem. Na salonie paryskim pod koniec września zadebiutuje bowiem Peugeot 208 GTI i, jeśli wierzyć producentowi, pełno w nim genów modelu 205 GTI...
Peugeot 208 GTI
Peugeot 208 debiutował wiosną tego roku, Francuzi nie kazali więc długo czekać na najmocniejszą odmianę. GTI w stosunku do "cywilnych" wersji poddano wielu zmianom. Rozstaw kół został poszerzony o 1 cm z przodu i 2 cm z tyłu. Szersze koła (205/45R17) ukryto w poszerzonych błotnikach, dzięki czemu nie tylko zwiększyła się szerokość auta, ale również zyskało ono bardziej bojowy wygląd.
To nie koniec modyfikacji. 208 GTI otrzymał zmienioną osłonę chłodnicę, nowe światła do jazdy dziennej i halogeny. Z tyłu pojawił się spojler, a we wnętrzu - nowe materiały, dzięki czemu kokpit zyskał bardziej sportowy charakter.
Peugeot 208 GTI
To jednak tak naprawdę tylko detale. W Peugeocie GTI bez wątpienia najważniejsze są osiągi i właściwości jezdne. Dlatego zawieszenie zostało zmodyfikowane i obniżone, tak by samochód nie tylko dobrze się prowadził, ale również informował kierowcę o tym, co dzieje się z kołami.
Za hamowanie odpowiadają podwójnie wentylowane tarcze hamulcowe o średnicy 302 mm z przodu i 249 mm z tyłu. Są one chłodzone powietrzem, które wpada przez specjalne otwory.
Peugeot 208 GTI
Nie ma większych niespodzianek, jeśli chodzi o źródło napędu. Pod maską Peugeota pracuje dobrze znany (i, niestety, niezbyt dobrze oceniany pod względem bezawaryjności) silnik, który jest wspólną konstrukcją Peugeota i BMW. Jednostka 1.6 THP dzięki doładowaniu dysponuje mocą 200 KM i momentem 275 Nm.
Silnik współpracuje z manualną skrzynią sześciobiegową o krótkich przełożeniach. Dzięki niej sprint do 100 km/h trwa mniej niż 7 sekund. Podobny czas zajmuje przyspieszenie na piątym biegu z 80 do 120 km/h. Prędkość maksymalna ma wynosić ponad 225 km/h.
Peugeot 208 GTI
W samochodzie sportowym niebagatelną wagę odgrywa niska masa, która w bezpośredni sposób przekłada się na prowadzenie, a przy okazji - zużycie paliwa (a więc również emisję spalin, co obecnie nie jest do pogardzenia). Peugeot 208 GTI może pochwalić się wynikiem 1160 kg, co nie jest złym rezultatem. Jednak niektórzy pamiętają, że popularny duży fiat, ważył 1020 kg... Ale to były inne czasy i inny poziom bezpieczeństwa.
Peugeot 208 GTI trafi do salonów jeszcze przed końcem roku. Ceny nie zostały jeszcze ustalone.