Peugeot 301 I 1.2 VTi 72 KM
Peugeot 301, podobnie jak bliźniaczy Citroen C-Elysee, to odpowiedź koncernu PSA na Skodę Rapid i Seata Toledo. Samochody stworzono po to, by zaspokoić potrzeby klientów na tzw. „rynkach wschodzących”, pojazdy zaprojektowano „od zera”.
Wymiary 301 są niemal identyczne, jak w przypadku najgroźniejszego rywala spod znaku Skody. Pojazd mierzy 4,43 m długości, 1,71 m szerokości i 1,47 m wysokości. Dla porównania wymiary Skody Rapid to 4,48 m długości, 1,70 m szerokości i 1,47 m wysokości. Francuska konstrukcja góruje jednak nad pojazdem z Mlada Boleslav rozstawem osi. W Citroenie C-Elysee i Peugeocie 301 wynosi on 2,65 m, w Skodzie Rapid i Seacie Toledo zaledwie 2,55 m. Za czeskim autem przemawia natomiast pojemność bagażnika. Do Rapida i Toledo zapakujemy aż 550 litrów bagażu, do Peugeota 301 - 506 l (wg normy VDA).
C-Elysee i 301 otrzymały wzmocnione zawieszenie (w stosunku do innych aut francuskich marek mają one większy prześwit) i dodatkowe zabezpieczenie antykorozyjne podwozia. W ramach testów przed uruchomieniem produkcji prototypowe auta pokonały ponad 4 mln kilometrów w różnych warunkach klimatycznych – priorytetem było uzyskanie wysokiej niezawodności przy jak największym komforcie resorowania.
W palecie jednostek napędowych znalazł się nowy, benzynowy wolnossący silnik 1,0 VTi o mocy 72 KM, który przystosowano do pracy na paliwie niskiej jakości.
Z końcem 2016 roku auto poddano kuracji odmładzającej. Peugeot otrzymał nowe przednie światła wykonane w całości w technologii LED, zmodernizowaną osłonę chłodnicy i nowy przedni zderzak z wkomponowanymi diodowymi światłami do jazdy dziennej. Retusz objął też tylne reflektory, które zyskały teraz „głębię 3D”. Na konsoli środkowej pojawił się nowy, dotykowy wyświetlacz systemu info-rozrywki o przekątnej 7 cali. Lista opcji obejmuje m.in. nawigację satelitarną firmy TomTom i kolorową kamerę cofania.
Ponieważ auto jest pojazdem globalnym, dostosowano je do specyficznych warunków klimatycznych w różnych częściach globu. Auta oferowane w zimnym klimacie zyskają dodatkowy pakiet wyposażenia obejmujący podgrzewane fotele, przednią szybę i dodatkowe, elektryczne nagrzewnice. Dla klimatu gorącego zaprojektowano specjalną wysokowydajną klimatyzację (ofertowana wyłącznie z silnikami benzynowymi).
Podstawowa odmiana napędowa – 1,2 l PureTech – legitymuje się mocą 82 KM. Bardziej wymagający nabywcy mogą się zdecydować na motor 1,6 l generujący 115 KM. Dla zwolenników diesli przewidziano jednostkę 1,6 l HDI w dwóch wariantach mocy: 92 KM lub 100 KM. Wszystkie odmiany oferowane są standardowo z ręczną, pięciostopniową skrzynią biegów. Benzynowy 1,6 l występuje również z klasycznym, pięciostopniowym automatem.
Na oferowanego od 2012 roku Peugeota 301 zdecydowało się do tej pory ponad 360 tys. nabywców.
Najgorszymi doradcami przy zakupie samochodu używanego są emocje. Dlatego właśnie w opisach modeli kładziemy nacisk na te informacje, które mogą przydać się w podjęciu ostatecznej decyzji oraz przy oględzinach auta. Staramy się ująć w opisie najczęściej występujące usterki danego modelu, a także podpowiedzieć, na jakie „przygody” powinniśmy być przygotowani po zakupie. Oczywiście nie każdy musi zgadzać się z naszymi opiniami, jednak mają one swoje podstawy we wnikliwych analizach rynku. Pamiętajcie, że nasz opis w żadnym wypadku nie ma na celu bezkrytycznego wychwalania danego modelu. To raczej surowa, chłodna ocena konkretnego auta, zachęcająca do równie pesymistycznej kalkulacji kosztów. Zawsze trzeba mieć bowiem na uwadze to, że cena zakupu używanego pojazdu jest dopiero początkiem wydatków.
Ostatnia zmiana: 2016-11-25