Peugeot ma niezwykle chlubną tradycję w produkowaniu usportowionych pojazdów. Przypomnijmy, że pierwszy samochód oznaczony jaki GTI debiutował w 1984 roku, był wówczas model 205.
Peugeot 308 GTi
Od tamtej pory francuska firma sprzedała ponad 800 tys. aut ze sportowym zacięciem, głównie należących do segmentów B i C, ale również rasowych coupe, jak RCZ. Model takie, jak 205 GTi, 309 GTi, 405 Mi16 czy 306 S16 na trwałe zapisały się w historii motoryzacji.
Peugeot 308 GTi
Jej ciąg dalszy będzie teraz pisał nowy model. Peugeot zaprezentował 308 GTi. Samochód jest napędzany dobrze znanym i cenionym benzynowym, doładowanym silnikiem 1.6 THP. Jednostka napędowa współpracuje z manualną skrzynią biegów o sześciu przełożeniach, za pośrednictwem której moment obrotowy trafia na przednie koła.
Peugeot 308 GTi
Peugeot 308 GTi dostępny będzie w dwóch wersjach mocy. Bazowa dysponuje mocą 250 KM, mocniejsza legitymuje się wynikiem o 20 KM większym. Maksymalny moment obrotowy obu wersji wynosi 330 Nm i jest to wartość dostępna w niezwykle szerokim zakresie obrotów - od 1900 do 5000 obr/min, co gwarantuje świetne przyśpieszenie już od samego "dołu".
Peugeot 308 GTi
O 20 KM większa moc to niejedyna różnica w obu wersjach. Peugeot 308 270 GTi standardowo wyposażony jest w mechaniczny dyferencjał o ograniczonym poślizgu typu torsen. Rozwiązanie to znacznie ułatwia mocne przyśpieszanie oraz trakcję w zakrętach. Wersja słabsza pozbawiona jest tego udogodnienia, a o odpowiedni poziom przyczepności musi zadbać sam kierowca.
Peugeot 308 GTi
Peugeot 308 270 GTi otrzymał duże koła o wymiarach 235/35R19, słabsza wersja natomiast porusza się na oponach w rozmiarze 225/40R18.
W porównaniu do klasycznego 308, GTi (już niezależnie od mocy) otrzymało o 11 mm niższe zawieszenie ze zmienionymi sprężynami, amortyzatorami oraz stabilizatorami, a także bardziej wydajne hamulce. Wyraźne są również sportowe akcenty, zarówno w stylizacji nadwozia, jak i kabiny.
Peugeot 308 GTi
A jak kształtują się osiągi? Peugeot 308 270 GTi przyśpiesza do 100 km/h w 6 s i przejeżdża jeden kilometr ze startu zatrzymanego w 25,3 s. Wersja 250 GTi jest niewiele wolniejsza, osiągi wynoszą odpowiednio 6,2 s oraz 25,6 s. Prędkość maksymalna nie została przed producenta jeszcze podana, ale można się spodziewać, że będzie ograniczona do 250 km/h.
Niemały wpływ na osiągi i prowadzenie ma masa. Peugeot 308 GTi waży tylko 1204 kg, co oznacza bardzo dobry stosunek mocy do masy. 1 KM ma do "uciągnięcia" w zależności od wersji 4,46 lub 4,82 kg.
Pierwszy publiczny pokaz Peugeota 308 GTi odbędzie się na zbliżającym się Festiwalu Prędkości w Goodwood. Samochód trafi do salonów po wakacjach.