Porsche Classic zbudowało wyjątkowy, kolekcjonerski wóz: ostatnie 911 Turbo z silnikiem chłodzonym powietrzem (typ 993) – 20 lat po zakończeniu seryjnej produkcji. Jego konstrukcja bazuje na oryginalnej karoserii, a wygląd jest równie unikalny, co pochodzenie: złoty lakier Golden Yellow Metallic odwołuje się do 911 Turbo S Exclusive Series rocznik 2018.
Czarne koła wzbogacono o stylowe detale w kolorze Golden Yellow, podobnie jak utrzymane w czarnej tonacji fotele oraz kabinę. Karoseria wyróżnia się charakterystycznymi dla 993 Turbo S wlotami powietrza po bokach, na życzenie dostępnymi także dla „standardowego” 911 Turbo z 1998 roku.
Porsche 911 Turbo 20 lat później
450-konny samochód będzie świętował swoją światową premierę podczas zlotu Porsche Rennsport Reunion na torze Laguna Seca (USA), 27 września tego roku. Jako kolekcjonerski pojazd przeznaczony do użytkowania wyłącznie na zamkniętych obiektach, zostanie zlicytowany przez dom aukcyjny RM Sotheby’s w ośrodku Porsche Experience Center w Atlancie, 27 października. Środki pozyskane z licytacji zasilą konto fundacji Ferry’ego Porsche – Ferry Porsche Foundation, organizacji non-profit powołanej kilka miesięcy temu z okazji obchodów jubileuszu „70 lat sportowych samochodów Porsche”.
Eksperci Porsche Classic wyszli z pomysłem zbudowania całkowicie nowego auta bazującego na oryginalnej karoserii 993 – łącząc innowacyjność z tradycją. W swoim projekcie wykorzystali gamę ponad 6500 oryginalnych części, które Porsche Classic oferuje wyłącznie dla modeli z typoszeregu 993. W sumie dział klasyków ma obecnie w portfolio około 52 tysięcy części, które można nabyć u partnerów Porsche Classic oraz w Porsche Centrach na całym świecie – czy to w celu naprawy, czy renowacji klasycznych samochodów Porsche.
Porsche 911 Turbo 20 lat później
Budowa unikatowego pojazdu trwała przez około 1,5 roku. Najpierw jego karoserię zabezpieczono przed korozją i polakierowano zgodnie ze standardami obowiązującymi obecnie w produkcji seryjnych aut Porsche. Następnie kolekcjonerski egzemplarz został zmontowany i przekazany do dalszych prac specjalistom Porsche Classic z centrum renowacji Porsche w Stuttgarcie.
Tam otrzymał zupełnie nowy 3,6-litrowy bokser biturbo o mocy 450 KM, który zapewnia osiągi na równi z tymi, jakimi w swoich czasach legitymowało się 911 Turbo S typ 993. Z półek oryginalnych części Porsche Classic pochodzą manualna przekładnia oraz elementy napędu na obie osie. Ręcznie wytłoczony seryjny numer podwozia stanowi kontynuację oznaczenia ostatniego seryjnego 993 Turbo, jakie opuściło taśmę produkcyjną w 1998 r.
Koordynację elementów nadwozia i wnętrza konsultowano z ekspertami Porsche Exclusive Manufaktur – tymi samymi, którzy odpowiadali za stworzenie limitowanego do 500 egzemplarzy modelu 911 Turbo S Exclusive z 2018 roku. Uzupełnieniem tych elementów zajęli się projektanci oddziału Style Porsche. To oni czuwali nad odpowiednimi gradientami kolorów, umiejscowieniem oznaczeń i emblematów, a także innymi detalami kabiny.
Typ 993 niezmiennie pozostaje samochodem poszukiwanym wśród kolekcjonerów – i uchodzi za model szczególnie wyrafinowany i wytrzymały. To pierwsze 911 z przeprojektowanym, aluminiowym podwoziem, które w swoich czasach zapewniało mu wyjątkową zwinność prowadzenia. Wariant 911 Turbo jako pierwszy w dziejach otrzymał silnik biturbo, który w 1995 r. okazał się emitującą najmniej toksycznych substancji seryjną jednostką na świecie.
Na tle poprzednich „911-tek” przednia sekcja nadwozia typu 993 wyróżniała się niżej poprowadzoną płaszczyzną pokrywy i błotników – a to za sprawą przejścia z okrągłych na polielipsoidalne reflektory. Kolejną innowacją w czteronapędowym 911 Turbo były pierwsze aluminiowe obręcze z ramionami wypełnionymi powietrzem (pustymi w środku). Model 911 Turbo S, z silnikiem wzmocnionym do 450 KM, powstał w liczbie zaledwie 345 egzemplarzy.