27 listopada w Los Angeles odbędzie się światowy debiut ósmej generacji Porsche 911 – 55 lat po premierze pierwszej odsłony modelu. To dobry powód, by spojrzeć wstecz i przyjrzeć się siedmiu poprzednim pokoleniom 911.
Legendarny dziś model został zaprezentowany podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego (IAA) we Frankfurcie 12 września 1963 roku. Nowy samochód sportowy, pierwotnie znany jako 901, zastępował Porsche 356, miał jednak grać w wyższej lidze: chłodzony powietrzem silnik typu bokser miał sześć zamiast czterech cylindrów i osiągał moc 130 KM.
Kiedy nowy model pojawił się na rynku w 1964 r., został nazwany „911” – co było wynikiem dyskusji o prawach do nazwy 901 (z zerem w środku) z Peugeotem. 911 błyskawicznie zyskało uznanie jako prawdziwe Porsche – kluczem były świetne osiągi.
Porsche szybko poszerzyło gamę modelową 911. W 1965 r. producent zareagował na debatę, jaka toczyła się w USA – uznano tam wówczas kabriolety za niebezpieczne. W odpowiedzi na te obawy zaprezentowano 911 Targa – pierwszy w historii "asekuracyjny kabriolet", wyposażony w masywny pałąk przeciwkapotażowy o szerokości około 20 cm, zdejmowany panel dachowy i tylny softtop, znany jako "miękkie okno".
Wkrótce potem pojawiło się panoramiczne tylne okno z podgrzewaną szybą. Nazwa otwartego wariantu – "Targa" – wywodzi się od rozgrywanego na Sycylii długodystansowego wyścigu Targa Florio, w którym Porsche triumfowało już wtedy czterokrotnie.
Jesienią 1967 r. gotowe były kolejne warianty modelu: 911 T o mocy 110 KM, który uzupełniał gamę "poniżej" 911 S oraz 911 E. Przyrostek "E" oznaczał wtrysk benzyny. Jego zastosowanie w znacznym stopniu poprawiało walory środowiskowe: w efekcie Porsche było pierwszym niemieckim producentem samochodów, który spełnił ówczesne surowe amerykańskie przepisy dotyczące emisji.
Porsche 911 Carrera RS
Kolejny kamień milowy na drodze systematycznego doskonalenia 2-miejscowego Porsche nadszedł w połowie 1968 roku: od roku modelowego 1969 rozstaw osi pierwszej generacji 911 wzrósł o 57 mm, do 2268 mm. Dzięki temu tylnosilnikowy i tylnonapędowy samochód był przede wszystkim stabilniejszy w prowadzeniu.
W 1969 r. zakończyła się era jednostek o pojemności 2 litrów: po powiększeniu średnicy cylindra o 4 mm pojemność skokowa wzrosła do 2195 ccm. Wraz z rokiem modelowym 1972 zwiększono ją po raz kolejny, do 2,4 litra, a samochód mógł pracować również na zwykłej benzynie. Moc silników wynosiła wówczas od 130 do 190 KM w przypadku 911 S.
Statusem osobnej legendy cieszy się 911 Carrera RS 2.7 z charakterystycznym tylnym spojlerem typu "kaczy ogon". Ten sportowy wóz ważył zaledwie 1000 kg, rozwijał moc 210 KM i osiągał prędkość maksymalną ponad 245 km/h. W sumie fabrykę w Zuffenhausen opuścił w 1525 egzemplarzach. Stanowił on zwieńczenie pierwszej generacji 911.
Łącznie w latach 1963-1973 zbudowano 111 995 egzemplarzy Porsche 911.