Aby uczcić 50. urodziny 911 Turbo, Porsche wprowadza na rynek wersję jubileuszową. 911 Turbo 50 Years łączy wysokie osiągi z ekskluzywnymi elementami stylistycznymi. Porsche ograniczyło produkcję 911 Turbo 50 Years, bazującym na ostatniej generacji 911 Turbo S, do 1974 egzemplarzy – na cześć roku, w którym debiutowało pierwsze 911 Turbo.
- Porsche 911 Turbo 50 Years. Nadwozie
- Porsche 911 Turbo 50 Years. Wnętrze
- Porsche 911 Turbo 50 Years. Pakiet Heritage Design
- Porsche 911 Turbo 50 Years. Dane techniczne
- Porsche 911 Turbo 50 Years. Premiera rynkowa
Porsche 911 Turbo 50 Years. Nadwozie
Debiutujące w 1974 roku Porsche 911 Turbo generacji 930 przeniosło sztandarową technikę turbo z wyścigowych maszyn 917/10 i 917/30 do seryjnego samochodu sportowego. Jubileuszowy wariant 911 Turbo 50 Years – oparty na 911 Turbo S wprowadzonym w 2019 roku – oddaje hołd tej legendzie. Standardowa winylowa grafika po bokach nawiązuje do historycznego oznaczenia Porsche 911 RSR Turbo, zaprezentowanego na salonie samochodowym we Frankfurcie w 1973 roku – prekursora późniejszego 911 Turbo.
Jubileuszowa edycja jako pierwsze 911 otrzymuje ekskluzywny dla Porsche z rodziny Turbo lakier Turbonite. Ten sam odcień mają wstawki grilla tylnej pokrywy, korek wlewu paliwa oraz herb Porsche. Służy on również jako kontrastowy kolor w oznaczeniu modelu – Turbo 50.
Porsche 911 Turbo 50 Years
Kolejnym historycznym odniesieniem są akcenty w kolorze Anthracite Grey na tylnym skrzydle, tylnym zderzaku, podstawkach lusterek zewnętrznych i wykończeniach wlotów powietrza. Emblemat na tylnej pokrywie zdobi napis „1974–2024” oraz symbol turbosprężarki. Po otwarciu drzwi LED-owe projektory prezentują ten sam symbol na nawierzchni obok samochodu. 911 Turbo 50 Years standardowo wyposażono w obręcze 911 Turbo S Exclusive Design w kolorze Turbonite.
Porsche 911 Turbo 50 Years
Porsche 911 Turbo 50 Years. Wnętrze
Również kabina 911 Turbo 50 Years czerpie inspiracje z historii Turbo. Hołd dla wczesnych modeli Porsche 911 Turbo stanowi tapicerka w kultową kratę McKenzie, które pokrywa środkowe panele foteli oraz panele drzwi. Od standardowego, seryjnego 911 Turbo S jubileuszowy wariant odróżniają też kontrastowe akcenty w kolorze Turbonite, w tym pasy bezpieczeństwa, elementy obsługi, przeszycia dekoracyjne, listwy ozdobne ze wstawkami z czarnej skóry oraz herb Porsche na sportowej kierownicy GT.
Porsche 911 Turbo 50 Years
Na nakładkach progów drzwi, wykończonych szczotkowanym aluminium w kolorze czarnym, umieszczono podświetlane logo „Turbo 50”, które – w wyhaftowanej formie – widnieje również na zagłówkach adaptacyjnych foteli sportowych Plus oraz na tylnej stronie lewego oparcia siedzenia z tyłu. Nad schowkiem na rękawiczki znajduje się specjalna aluminiowa tabliczka z logo „Turbo 50” i indywidualnym numerem limitowanej edycji samochodu. Przednie słupki, osłony przeciwsłoneczne i podsufitka są pokryte perforowanym materiałem Race-Tex, a deskę rozdzielczą zdobi analogowy zegarek Porsche Design Subsecond ze specjalnym oznaczeniem „Turbo 50”.
Porsche 911 Turbo 50 Years
Porsche 911 Turbo 50 Years. Pakiet Heritage Design
Opcjonalnie dostępny pakiet Heritage Design 50 Years Turbo wzbogaca jubileuszowy wariant o liczne ekskluzywne elementy wzornictwa i wyposażenia, które nawiązują do modeli 911 Turbo z lat 70. Bazowym lakierem pakietu jest Aventurine Green Metallic, aczkolwiek alternatywnie dostępne są również standardowe odcienie 911 oraz lakiery z programu Paint to Sample.
Pakiet Heritage Design obejmuje m.in. wysokiej jakości dekoracyjną grafikę w kolorze białym (satynowe wykończenie), składającą się z trzech elementów: indywidualnie wybieranego numeru (od 0 do 99), logo „50 years of Turbo” oraz napisu „PORSCHE”.
Porsche 911 Turbo 50 Years
Osoby preferujące minimalistyczny wygląd mogą zrezygnować z wybranych lub wszystkich elementów. Przednią pokrywę oraz osłony piast obręczy Sport Classic, lakierowanych na odcienie Brilliant Silver i biały (satynowe wykończenie), zdobi historyczny herb Porsche z 1964 roku. Z tyłu wzrok przyciągają logo „Turbo 50” oraz napis „PORSCHE” w kolorze złotym. We wnętrzu koncepcję wykończenia jubileuszowego modelu dopełniają dodatkowe elementy ze skóry oraz tkaniny w kratę. Klasyczny wzór znalazł się na elementach deski rozdzielczej i schowka na rękawiczki oraz wstawkach na oparciach foteli. Na kierownicy umieszczono historyczny herb Porsche, a schowek na konsoli środkowej wieńczy wytłoczone logo Porsche Exclusive Manufaktur. Tarcze w zestawie wskaźników i zegarka Sport Chrono w przypadku pakietu Heritage Design są wykończone na zielono.
Porsche 911 Turbo 50 Years. Dane techniczne
Od strony technicznej Porsche 911 Turbo 50 Years bazuje na 911 Turbo S produkowanym od 2019 roku. Jego 3,7-litrowy silnik typu bokser z dwiema turbosprężarkami o zmiennej geometrii turbiny (VTG) generuje moc 478 kW (650 KM) oraz 800 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Przy masie własnej wynoszącej 1640 kilogramów stosunek masy do mocy wynosi 2,52 kg/KM. Na przyspieszenie do 100 km/h 911 Turbo 50 Years potrzebuje jedynie 2,7 sekundy, a 200 km/h osiąga w zaledwie 8,9 sekundy.
Porsche 911 Turbo 50 Years
Siła napędowa trafia do kół za pośrednictwem 8-biegowej przekładni dwusprzęgłowej PDK oraz aktywnego napędu obu osi Porsche Traction Management (PTM) z całkowicie zmiennym rozdziałem momentu obrotowego oraz układem Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus) z elektronicznie sterowaną blokadą tylnego mechanizmu różnicowego. Standardowa specyfikacja obejmuje sportowy układ wydechowy z końcówkami w kolorze czarnym, sportowe zawieszenie z Porsche Active Suspension Management (PASM) i zmniejszonym o 10 mm prześwitem oraz układ podnoszenia przedniej osi, a także reflektory matrycowe LED z Porsche Dynamic Light System Plus. Zaciski hamulcowe seryjnego układu hamulcowego PCCB mają wykończenie w kolorze czarnym.
Porsche 911 Turbo 50 Years. Premiera rynkowa
Limitowany jubileuszowy wariant 911 Turbo 50 Years jest już dostępny w konfiguratorze nowych samochodów Porsche i do zamawiania; jego ceny w Polsce startują od 1 378 000 zł brutto. Dostawy rozpoczną się jesienią 2024 roku.