15 lat po premierze samochodu, który na zawsze odmienił oblicze Porsche, niemiecki producent zaprezentował trzecią generacje modelu Cayenne.
Porsche Cayenne S III
]Wygląd nowego pojazdu nie jest zaskoczeniem. W naszym serwisie publikowaliśmy już zdjęcia tego pojazdu z przedprodukcyjnych testów. Zaskoczenia nie ma również dlatego, że chociaż Cayenne III jest całkowicie nowym pojazdem, to (szczególnie z boku) wygląda jak oferowany od siedmiu lat poprzednik!
Różnice tkwią w detalach. Nowe Cayenne jest o 6,3 cm dłuższe od drugiej generacji, o 4 cm szersze i o niespełna 1 cm niższe, co wszystko daje bardziej sportowe proporcje.
Większe wymiary zewnętrzne oznaczają również większe wnętrze. Np. pojemność bagażnika wzrosła o niebagatelne 100 litrów, do 770 litrów.
Porsche Cayenne III
Mocno zmieniło się wnętrze Cayenne, które obecnie jest podobne do tego z Panamery. Na środkowej konsoli uwagę przykuwa olbrzymi ekran dotykowy, którego przekątna wynosi aż 12,3 cala. Centralne miejsce na panelu wskaźników zajmuje analogowy obrotomierz. Sąsiadują z nim dwa 7-calowe ekrany, prezentujące wszystkie istotne informacje na temat jazdy oraz dodatkowe dane, których zakres można wybierać za pomocą instrumentów na wielofunkcyjnej kierownicy.
Jednym z najważniejszych systemów jest Asystent jazdy nocnej z kamerą termowizyjną. Lista wyposażenia obejmuje również Asystentów zmiany i utrzymania pasy ruchu z funkcją rozpoznawania znaków, Asystenta jazdy w korkach oraz ParkAssist z widokiem otoczenia samochodu.
Porsche Cayenne III
]Nowe SUV Porsch eod razu debiutuje w dwóch wariantach. Pierwszy z nich, Cayenne, ma 6-cylindrowy silnik turbo o pojemności 3 litrów, mocy 340 KM i 450 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Ten bazowy model rozpędza się do 100 km/h w 6,2 s (5,9 s z pakietem Sport Chrono). Prędkość maksymalna wynosi 245 km/h.
Drugi wariant to model Cayenne S, napędzany 2,9-litrowym silnikiem V6 biturbo. I ta jednostka jest nową konstrukcją. Osiąga moc 440 KM, o 20 KM więcej niż poprzednik, oraz 550 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Od 0 do 100 km/h Cayenne S przyspiesza w 5,2 s (z pakietem Sport Chrono: 4,9 s). Prędkość maksymalna wynosi 265 km/h.
Porsche Cayenne S III
Takie osiągi to również zasługą nowej, 8-stopniowej przekładni Tiptronic S. Szybsza zmiana biegów oraz krótsze przełożenia niskich biegów zwiększają osiągi, a długie przełożenie 8. biegu zapewnia niższe zużycie paliwa.
Cayenne musi również spawdzać się w terenie. Tryby off-roadowe ułatwiają kierowcy dobór ustawień właściwych dla danych warunków drogowych. Standardowo aktywowany jest program Onroad. Dla średnio trudnych warunków terenowych przewidziano cztery dodatkowe tryby: Mud (błoto), Gravel (żwir), Sand (piach) oraz Rocks (skały). Pracę napędu, podwozia i blokad dyferencjałów można dopasować do poszczególnych warunków. Za dystrybucję siły napędowej we wszystkich modelach Cayenne odpowiada aktywny napęd na obie osie. Moc pomiędzy przednimi a tylnymi kołami rozdziela inteligentny, w pełni zmienny układ Porsche Traction Management (PTM).
Porsche Cayenne S III
Na potrzeby nowej generacji Porsche przeprojektowało pakiet Sport Chrono. Poza trybami jazdy Normal, Sport i Sport Plus kierowca ma do wyboru indywidualny program pozwalający osobno konfigurować charakterystykę poszczególnych zespołów pojazdu.
Śladem modeli 911 i Panamera nadwozie nowego Cayenne wykorzystuje połączenie lekkich stopów i stali. Karoseria została w całości wykonana z aluminium. Także podłoga kabiny, przednia sekcja nadwozia oraz niemal wszystkie elementy podwozia wykonano z lekkich stopów.
Jedną z innowacji jest wprowadzenie litowo-żelazowego akumulatora rozruchowego, który w stosunku do poprzednika pozwolił obniżyć masę własną pojazdu o 10 kg. W rezultacie Cayenne bez obciążenia waży 1985 kg, o 55 kg mniej niż dotąd – i to pomimo znacznie bogatszego wyposażenia seryjnego, obejmującego teraz moduł telefonii LTE z hotspotem WiFi, usługi Porsche Connect czy ochronę pieszych.
Trzecią generację Porsche Cayenne można już zamawiać. Ceny Cayenne rozpoczynają się od 359 120 zł, a Cayenne S – od 451 320 zł.