Porsche Panamera I generacji zostało zaprezentowano w kwietniu 2009 roku. Ideą producenta było połączenie luksusu z niezrównanymi osiągami i... wysokimi walorami praktycznymi.
Porsche 530 - czteroosobowy prototyp zbudowany na bazie modelu 356 w latach 50-tych
]Model okazał się strzałem w dziesiątkę. Porsche planował roczną produkcję na poziomie 20 tys. samochodów rocznie, faktycznie była ona nieco wyższa - w dziesięć lat sprzedano 235 tys. egzemplarzy.
Panamera ma 10 lat, ale pierwsze pomysły na czteroosobowe Porsche pojawiły się już w latach 50-tych ubiegłego wieku. Koncepcje zmaterializowały się w postaci zbudowanego na bazie Porsche 356 prototypu o nazwie 530.
Zbudowany w latach 60-tych prototyp czterodrzwiowego Porsche zbudowanego na bazie modelu 911 S
Samochód miał zwiększony rozstaw osi oraz drzwi (ale nadal tylko jedną parę) oraz podniesioną linię dachu z tyłu. Auto nigdy nie trafiło do produkcji.
W następnych latach pojawiły się kolejne pojazdy. W latach 60-tych zbudowano prototyp czterodrzwiowej wersji modelu 911, a w latach 80-tych przedłużony, czterodrzwiowy pojazd zbudowany na bazie Porsche 928.
Prototyp czterodrzwiowego Porsche zbudowany w latach 80-tych na bazie modelu 928
W 1988 roku pojawiło się całkiem zgrabne Porsche 989. Dzięki przedłużonemu, czterodrzwiowemu nadwoziu z tyłu wygospodarowano miejsce na dwa pełnoprawne fotele.
Inna niż w 911 była konfiguracja napędu - silnik znalazł się z przodu, pod maską i była to jednostka V8.
Prototyp czterodrzwiowego Porsche 989 z lat 90-tych
]Co ciekawe, niektóre elementy stylistyczne tego pojazdu znalazły później zastosowanie w... Porsche 911 typoszeregu 993.
Porsche przymierzało się do uruchomienia produkcji seryjnej modeli 989. Ostatecznie względy ekonomiczne zdecydowały, że w 1992 roku prace zostały zarzucone.
Prototyp Porsche Mirage - z tego pojazdu zrodziła się Panamera
Dopiero dekadę później analizy rynkowe przeprowadzone przez Porsche wykazały, że czterodrzwiowy pojazd ma rację bytu. W założeniach nowy model miał być czteroosobowym sportowym samochodem z atrakcyjną stylizacją, dużym bagażnikiem i mieć nadwozie typu liftback.
Powstały trzy różne prototypy o nazwach Mirage, Meteor i Phantom. Zaprezentowano w 2009 roku Panamera najwięcej miała wspólnego z Miragem, ale wykorzystano elementy wszystkich trzech prototypów.
Samą nazwę zaczerpnięto z meksykańskiego wyścigu długodystansowego "Carrera Panamericana".