Porsche poddało modernizacji Panamerę. Zmian stylistycznych jest mało, ale technicznych - sporo! Zacznijmy od najważniejszego.
Porsche Panamera
]Topowy w gamie Panamery model Turbo S nie jest hybrydą. Przypomnijmy, że hybrydowy napęd Turbo S generował 680 KM, ale baterie powodowały, że samochód ważył o 250 kg więcej niż Panamera Turbo. W efekcie auto rozpędzało się do 100 km/h w 3,4 s, a więc tylko o 0,2 s szybciej niż 550-konna Panamera Turbo.
Ale to już przeszłość. Po liftingu Panamera Turbo S będzie napędzana czysto spalinowo - jej czterolitrowy, podwójnie doładowany silnik generuje 630 KM oraz 820 Nm. To mniej niż wersja hybrydowa, ale mniejsza masa robi swoje - auto przyśpiesza do 100 km/h w 3,1 s, prędkość maksymalna to 315 km/h. To też o 80 KM i 50 Nm więcej niż generował silnik Turbo S Panamery poprzedniej generacji.
Porsche Panamera Turbo S
Zaprojektowany w Weissach i wytwarzany w Zuffenhausen znany 4-litrowy silnik V8 biturbo został gruntownie przebudowany. Trójkomorowe zawieszenie pneumatyczne, system Porsche Active Suspension Management (PASM) oraz układ stabilizacji przechyłów Porsche Dynamic Chassis Control Sport (PDCC Sport) wraz z Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus) również zostały zoptymalizowane i przystosowane do wymagań każdego konkretnego wariantu.
Zmodernizowana Panamera Turbo S udowodniła już swoje możliwości na północnej pętli Nürburgringu – najbardziej wymagającego toru wyścigowego na świecie. Kierowca testowy Lars Kern pokonał tam okrążenie o długości 20 832 m w ciągu 7:29,81 min. To nowy oficjalny rekord w klasie samochodów luksusowych. Ciężką wersją hybrydową nie dałoby się tego zrobić.
Porsche Panamera Turbo S
Zmianom poddano również Panamerę GTS. Jednostka V8 biturbo pracująca pod maską tego modelu została zoptymalizowana ze szczególnym naciskiem na sposób oddawania mocy – jej krzywa pnie się w górę aż do ogranicznika prędkości obrotowej silnika. Dzięki temu charakterystyka silnika przypomina wolnossące motory w klasycznych autach sportowych. Nowa Panamera GTS zapewnia moc o 20 KM wyższą od poprzedniczki – generuje 480 KM oraz 620 Nm (bez zmian). Ci ciekawe, dźwięk silnika ma być podkreślony przez zastosowanie nowego standardowego sportowego układu wydechowego z asymetrycznie umieszczonymi tylnymi tłumikami.
Porsche Panamera GTS Sport Turismo
Nie ma zmian technicznych w bazowych wersjach - Porsche Panamera i Panamera 4 są nadal wyposażone w znany silnik V6 biturbo o pojemności 2,9 litra. Jego parametry pozostają niezmienione – moc wynosi 330 KM, a maksymalny moment obrotowy - 450 Nm.
Oczywiście Porsche nie rezygnuje z rozwijania napędu hybrydowego. Dowodem na to jest nowa wersja - Panamera 4S E-Hybrid z akumulatorem o pojemności 17,9 kWh i zasięgiem w trybie elektrycznym do 54 km, która zastąpi wersję 4 E-Hybrid.
Porsche Panamera 4S E-Hybrid
Połączenie silnika elektrycznego o mocy 100 kW (136 KM), zintegrowanego z 8-biegową przekładnią dwusprzęgłową PDK, oraz 2,9-litrowej jednostki V6 biturbo o mocy 440 KM owocuje mocą systemową 560 KM i maksymalnym momentemy 750 Nm. Nic więc dziwnego, że osiągi są imponujące: w połączeniu ze standardowym pakietem Sport Chrono sprint od 0 do 100 km/h zajmuje 3,7 sekundy, a maksymalna prędkość wynosi 298 km/h.
W porównaniu z poprzednimi wariantami hybrydowymi, dzięki zastosowaniu zoptymalizowanych ogniw, pojemność akumulatora brutto wzrosła z 14,1 do 17,9 kWh, a tryby jazdy zostały zmodyfikowane pod kątem efektywniejszego wykorzystywania energii. W trybie elektrycznym Panamera 4S E-Hybrid ma zasięg do 54 km (zgodnie z cyklem WLTP).
Zmodernizowane Porsche Panamera – w zależności od układu napędowego dostępne nie tylko jako limuzyna, ale także jako Sport Turismo lub wariant Executive z wydłużonym rozstawem osi – jest teraz fabrycznie wyposażone w opcjonalny wcześniej przedni pas Sport Design z efektownym wypełnieniem wlotów powietrza, dużymi otworami chłodzącymi po bokach oraz jednorzędowymi modułami przedniego oświetlenia.
Porsche Panamera 4S E-Hybrid
Zupełnie nowy przód Porsche Panamera Turbo S wyróżnia się większymi bocznymi wlotami powietrza i nowo zaprojektowanymi elementami w kolorze nadwozia, które – łącząc się ze sobą w poziomie – podkreślają szerokość pojazdu. Podwójne moduły przedniego oświetlenia wersji Turbo są teraz znacznie bardziej oddalone od siebie.
Przez pokrywę bagażnika przebiega zmodernizowany tylny pas świetlny wraz z charakterystycznym konturem. Tworzy w ten sposób połączenie dwóch nowo zaprojektowanych lamp LED. Warianty GTS są standardowo wyposażone w nowe przyciemnione tylne światła Exclusive Design z dynamiczną wizualizacją funkcji oświetlenia powitalnego/pożegnalnego. Do oferty dodano trzy nowe rodzaje 20- i 21-calowych obręczy – tym samym ich gama obejmuje teraz 10 różnych wzorów.
System Porsche Communication Management (PCM) wzbogacił się o dodatkowe funkcje i cyfrowe usługi, takie jak udoskonalona obsługa głosowa, radar ryzyka z aktualnym oznakowaniem drogi i informacjami o zagrożeniach, bezprzewodową łączność Apple® CarPlay oraz wiele innych usług Connect. Porsche Panamera oferuje też szeroką gamę innowacyjnych systemów oświetlenia i wsparcia kierowcy, takich jak standardowy Asystent utrzymania pasa ruchu z systemem rozpoznawania znaków drogowych, a także Porsche InnoDrive z adaptacyjnym tempomatem, Asystent jazdy nocą, Asystent zmiany pasa ruchu, matrycowe reflektory LED z PDLS Plus, Asystent parkowania z widokiem otoczenia czy wyświetlacz przezierny (head-up).
Zmodernizowane Porsche Panamera można już zamawiać; samochody będą dostępne u dealerów w połowie października 2020 r. Ceny Porsche Panamera z napędem na tylne koła zaczynają się od 428 tys. zł.
Wszystkie pozostałe warianty wyposażono w napęd na obie osie. Ich ceny startują od 446 tys. zł w przypadku Panamera 4, od 556 tys. zł w przypadku Panamera 4S E-Hybrid, od 648 tys. zł w przypadku Panamera GTS i od 897 tys. zł w przypadku Panamera Turbo S.