Co łączy Johna Lennona, papieża Piusa XI oraz Casarza Japonii? Oni i wiele innych osobistości, głów państw i prywatnych użytkowników używało limuzyn Pullman Mercedes-Benz.
"Pullman” to oryginalna nazwa komfortowych, luksusowych wagonów sypialnych i salonowych sprzed 100 lat. Zostały one opracowanew latach 60. XIX wieku przez amerykańskiego inżyniera i przedsiębiorcę George'a Mortimera Pullmana (1831-1897). Najbardziej wymagający klienci chcieli później z taką samą ekskluzywnością podróżować samochodem –i dlatego na początku XX wieku termin „Pullman” trafił też do branży motoryzacyjnej. Model wagonu z zestawu kolejowego w MuzeumMercedes-Benz służy za przypomnienie, skąd pochodzi nazwa ekskluzywnej limuzyny Mercedes-Benz 600 Pullman (W100) z 1965 roku.
Komfortowe podróżowanie od samego początku odgrywało ważną rolę w historii Mercedes-Benz, najstarszej marki luksusowych samochodów na świecie. Na przykład dla Emila Jellinka, pioniera marki Mercedes, którego Mercedes-Simplex 60 PS z 1904 roku – ówczesny topowy model Daimlera – w 1907 roku został przerobiony na luksusową, turystyczną limuzynę.
Od około 100 lat aż do dziś "Pullman” oznacza najwyższy poziom doskonałości wśród pojazdów z gwiazdą Mercedesa. Obecnie na nowo podkreśla to Mercedes-Maybach S 650 Pullman seri W222 zaprezentowany w marcu 2018 roku.
Idea Mercedes-Benz Pullman jako symbolu najwyższej kategorii samochodowego luksusu i komfortu jest prawie tak stara jak sama marka. Linia przodków sięga od pojazdów takich jak limuzyny Mercedes-Benz "Nürburg” Pullman (W08) z 1928 roku i Mercedes-Benz 770 "Grand Mercedes” Pullman (W07) z lat 30. aż po legendarnego Mercedesa 600 Pullman (W 100), dostępnego w wersjach limuzyna i landaulet(1963-1981). Obejmuje też luksusowe wydania klasy S, począwszy od typoszeregu 140 aż po współczesną serię 222.
Każdy Mercedes-Benz Pullman wyróżnia się niemal królewską prezencją, a także niespotykaną przestrzenią, doskonałym komfortem jazdy, najwyższej klasy wyposażeniem wnętrza – zarówno pod względem techniki, jak i zastosowanych materiałów, a także umieszczonymi naprzeciw siebie tylnymi fotelami i, oczywiście, wyrafinowaną jednostką napędową o niezrównanej mocy.
Samochody Pullman z trójramienną gwiazdą już od lat 20. XX wieku były popularne wśród głów państw i monarchów, a także wśród przemysłowców, celebrytów i prywatnych klientów o najwyższych wymaganiach. Przykłady: papież Pius XI (Mercedes-Benz "Nürburg” 460 Pullman, 1930), japoński cesarz Hirohito (Mercedes-Benz 770 "Grand Mercedes” Pullman, 1935) oraz John Lennon (Mercedes-Benz 600 Pullman, 1970).
W ostatnich czasach tradycję Pullmanów "odnowił” Mercedes-Benz Klasy S z serii 140. Szlachetne pojazdy były w dużej mierze wykonywane są ręcznie. Zaczęło się w 1996 roku, od modelu S 600 Pullmanz 12-cylindrowym silnikiem o mocy (394 KM).
"Pullman” to nie tylko pojazdy dla słynnych osobistości. Na przykład pierwszy seryjny samochód osobowy z silnikiem wysokoprężnym, Mercedes-Benz 260 D (W 138), od 1936 roku również był dostępny jako przestronna limuzyna Pullman.
"Pullman” oznacza też wyjątkowy komfort w przypadku użytkowych Mercedesów. Właśnie to symbolizowała litera "P” w przypadku ciężarówki z kabiną nad silnikiem Mercedes LP 315 z 1955 roku. Do fascynujących pojazdów z tej epoki należy LP 333 zwany "stonogą”, z dwiema osiami skrętnymi z przodu.
Mercedes-Benz 600 (W 100) był dostępny w latach 1963 do 1981 roku, jako limuzyna Pullman lub Pullman Landaulet,z dwiema lub trzema parami drzwi. Indywidualność odgrywała tu wiodącą rolę: dla Johna Lennona Mercedes-Benz nie tylko zamontował wzdłużne tylne siedzenia, ale zainstalował też jeden z najlepszych samochodowych systemów hi-fi dostępnych wówczas na rynku – aby nagłośnienie również reprezentowało poziom Pullmana.