Okazuje się, że przynależność marki do globalnego koncernu nie jest jedynym sposobem na osiągnięcie sukcesu. W 2010 roku ratujący się przed bankructwem Ford sprzedał Volvo chińskiemu Geely, inkasując 1,8 mld dolarów. Wówczas wielu przewidywało nadchodzący koniec szwedzkiej marki, a jednym z argumentów był fakt, że zaledwie 11 lat wcześniej Ford kupił Volvo za... 6,4 mld dolarów.
Volvo XC90 ma podbić rynek USA
A jednak losy Volvo potoczyły się inaczej. Chińczycy wyłożyli pieniądze na inwestycje, ale nie afiszowali się ze swoją obecnością, pozwalając działać szwedzkim inżynierom i utrzymując produkcję W Szwecji.
Efekty przeszły oczekiwania. W minionym roku Volvo zanotowało wzrost sprzedaży o 8,9 proc uzyskując wynik 465 866 sprzedanych pojazdów, co jest najlepszym wynikiem w całej historii marki. Ponadto grudzień był 18. miesiącem z rzędu, w którym Volvo zanotowało wzrost sprzedaży.
Volvo V40 Cross Country
Jednocześnie Volvo cały czas rozwijało swoje technologie. W drugiej połowie zeszłego roku zaprezentowano nowe XC90, wprowadzono modularną płytę podłogową, co pozwala obniżyć koszt opracowywania nowych modeli, pojawiły się nowe jednostki napędowe, a na czele listy priorytetów wciąż znajduje się bezpieczeństwo: Volvo realizuje program, którego celem jest zmniejszenie liczby osób ginących w samochodach tej marki do zera. Co więcej, ma to być osiągnięte już w 2020 roku.
Volvo S60 R-Design
Najważniejsze europejskie rynki Volvo to Szwecja (w 2014 roku wzrost o 17,4 proc; najlepiej sprzedawały się XC60 i XC70) oraz Wielka Brytania i Niemcy (wzrost odpowiednio o 25,5 proc i 18,3 proc; najlepiej radziły sobie V40 i XC60). W sumie w Europie Zachodniej w zeszłym roku sprzedaż Volvo wzrosła o 11,4 proc.
Volvo XC70
Ważnym rynkiem staje się chiński, na który trafiło w zeszłym roku 81 221 samochodów (głównie XC60, S60L i V40), co oznacza wzrost o 32,8 proc. To jednocześnie jest najlepszy wynik jaki kiedykolwiek udało się osiągnąć w Chinach, a Państwo Środka stało się największym pojedynczym rynkiem zbytu dla Volvo.
Volvo XC60
Szwedzi (a może Chińczycy) mają również ambitne plany odzyskania znaczącej pozycji na rynku amerykańskim. W zeszłym roku uruchomiono nowy program budowania świadomości marki, głównie z myślą o USA przygotowano również nowe XC90. Póki co, sprzedaż jest niewielka - 56 371 aut to wynik o blisko 8 proc. niższy niż udało się osiągnąć w roku 2013.
W zeszłym roku największym bestsellerem Volvo było XC60 (136 993 aut, wzrost o 20,2 proc.), które wyprzedziło V40 i V40 Cross Country (łączna sprzedaż 110 528 aut (wzrost o około 10 proc). Na kolejnych miejscach znalazły się S60/S60L, V60 i XC70.
Volvo liczy na utrzymanie wzrostowej tendencji w kolejnych latach. Kluczem mają być nowe samochody, w ciągu 5 lat ma zostać odnowiona cała gama modelowa.