Europejski rynek motoryzacyjny przez długie lata podnosić się będzie po pandemii koronawirusa. W stosunku do roku 2019 sprzedaż nowych samochodów w UE zmniejszyła się już o ponad 1/4!
Z danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów (ACEA) wynika, że w listopadzie 2020 roku rejestracje nowych samochodów osobowych w Unii Europejskiej zmniejszyły się o 12,0 proc. do 897 692 sztuk. To efekt wprowadzania przez kolejne kraje nowych obostrzeń mających na celu powstrzymanie drugiej fali pandemii COVID-19.
W rezultacie cztery kluczowe rynki samochodów osobowych w UE odnotowały w ostatnim miesiącu zauważające spadki. Największe dotknęły Francję i Hiszpanię, gdzie sprzedaż nowych aut zmalała odpowiednio aż o 27 proc. i 18,7 proc. Nieco mniejsze spadki zanotowano we Włoszech (-8,3 proc.). W Niemczech, na największym pojedynczym rynku Wspólnoty spadek popytu ograniczył się do zaledwie -3,0 proc.
Podobny spadek jak we Włoszech zanotowano też nad Wisłą. W ubiegłym miesiącu w Polsce zarejestrowano dokładne 41 675 nowych samochodów osobowych, czyli o 8,2 proc. mniej niż w listopadzie 2019.
Od stycznia do listopada bieżącego roku. rynek samochodów osobowych w UE skurczył się o 25,5 proc. do około 9 milionów sztuk. To spadek o ponad 3 miliony sztuk w porównaniu z tym samym okresem roku ubiegłego. Najgłębszy spadek do tej pory odnotowała Hiszpania (-35,3 proc.), następnie Włochy (-29,0 proc.), Francja (-26,9 proc.) i Niemcy (-21,6 proc.).
Polska niemal idealnie wpisuje się europejską średnią. Skumulowany wynik po 11 miesiącach 2020 roku - 376 840 rejestracji aut osobowych – jest dokładnie o 25,1 proc. niższy niż przed rokiem.