Dane Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wskazują, że w kwietniu 2020 roku zarejestrowano w Polsce 15 241 samochodów osobowych, o 67,14 proc. (-31 140 szt.) mniej niż rok wcześniej i o 48,61 proc. (-14 417 szt.) mniej niż w marcu 2020 roku. Dane skumulowane również wykazują na duży spadek sprzedaży. W 2020 roku zarejestrowano w Polsce dotychczas 122 883 samochody osobowe, o 34,00 proc. mniej w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego (-63 302 szt.).
Po uwzględnieniu dotychczasowych szacunków dotyczących tzw. reeksportu (w kwietniu br. ok. 1 300 sztuk) sytuacja na rynku aut osobowych wygląda inaczej. Liczba zarejestrowanych w tym miesiącu aut osobowych, które pozostały w kraju to około 13,9 tys. szt. Udział reeksportu w sprzedaży samochodów osobowych w tym miesiącu wyniósł ok. 8,52 proc.
W kwietniu 2020 roku udział klientów indywidualnych w całkowitej liczbie rejestracji samochodów osobowych wyniósł 28,8%. Udział firm osiągnął poziom 71,2 proc.. W liczbach bezwzględnych oznacza to, że klienci instytucjonalni kupili 10 850 aut. Udział klientów firmowych w 2020 roku wyniósł 67,8 proc. Samar przypomina jednak, że do grona klinetów "instytucjonalnych" CEPiK wlicza m.in spólki prawa cywilnego oraz osoby fizyczne prowadzące działaność gospodarczą. Oznacza to, że w rzeczywistości liczba aut kupionych "na firmę" jest zdecydowanie większa!
Tytuł lidera rynku utrzymała Toyota. W 2020 roku klienci zarejestrowali dotychczas 18 774 auta tej marki, o 7,35 proc. mniej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. Udział Toyoty w rynku wyniósł 15,28 proc. Na pozycji wicelidera znalazła się Skoda, w przypadku której liczba zarejestrowanych aut wyniosła 17 049 szt., o 28,22 proc. mniej niż w 2019 roku. Udział marki wyniósł 13,87 proc. Na trzecim miejscu uplasował się Volkswagen. W 2020 roku klienci niemieckiego producenta zarejestrowali 10 497 samochodów, o 44,00 proc. mniej niż przed rokiem. Udział marki w polskim rynku wyniósł 8,54 proc.