Zwrot kosztu instalacji po
9000 km czyli po 6 miesiącach
Zużycie paliwa
11.6 l gazu na 100 km
Koszt przejechania 100 km
30 zł
Przyspieszenie do 100 km/h
15.1 s.
Prędkość maksymalna
159 km/h
UwagaŚredni przebieg sugerowanej jednostki napędowej wskazuje na dość znaczne wyeksploatowanie silnika. Decydując się na montaż instalacji gazowej, trzeba wybrać dobry warsztat, który tak dobierze instalację gazową by nie doszło do wypalenia gniazd zaworowych, co może się skończyć utratą kompresji w cylindrach i szybką koniecznością remontu kapitalnego.
Renault Espace III 2.0 115 KM
Renault Espace
Pierwsze Renault Espace pojawiło się na rynku w 1984 roku, jego premiera była prawdziwym szokiem. Samochód zaprojektowała niewielka firma Matra i przez kilka lat próbowała zainteresować nim któregoś z producentów. W końcu udało się jej namówić do współpracy firmę Renault. Pojazd okazał się prawdziwym strzałem w dziesiątkę. Jako pierwszy w Europie rozpoczął trwającą po dziś dzień modę na osobowe vany.
Renault Espace III
Trzecia generacja Espace trafiła do salonów w 1996 roku, z niewielkimi zmianami pojazd pozostał w ofercie Renault do 2002 roku. W samochodzie wykorzystano wiele elementów z pierwszej generacji Laguny (m.in. silniki i skrzynie biegów), co znacząco wpływa na obniżenie kosztów eksploatacji.
Espace standardowo wyposażony był w pięć osobnych foteli, za dopłatą producent dokładał jeszcze kolejne dwa. Te ostatnie były standardowym wyposażeniem przedłużonej wersji Grand, której zaletą jest również zdecydowanie większa przestrzeń bagażowa.
Do charakteru auta najbardziej pasuje niewysilone benzynowe V6 o mocy 190 KM, które charakteryzuje się dużą trwałością, świetnym przebiegiem momentu obrotowego i... dużym apetytem na paliwo. Dobrym rozwiązaniem może okazać się montaż instalacji gazowej, jednak przestrzeń bagażowa będzie mocno ograniczona (jeżeli mamy zamiar wykorzystywać wszystkie 7 miejsc).
Do typowych bolączek należą usterki instalacji elektrycznej. Podobnie jak w poprzedniku szwankować lubi dmuchawa, centralny zamek czy podnośniki szyb. Czasami przestają też działać ciekłokrystaliczne wskaźniki na desce rozdzielczej, częstym awariom ulegają również przełączniki zespolone świateł, przepalają się żaróweczki w desce rozdzielczej. Wiele egzemplarzy miewa też problemy ze sztywnością (plastikowej) karoserii - często słyszy się o opuszczających się na zawiasach drzwiach przednich. Pozytywie należy za to ocenić zawieszenie. Mimo fatalnego stanu polskich dróg potrafi ono wytrzymać nawet 100 tys km. Po tym przebiegu najczęściej poddają się łączniki stabilizatorów i drążki kierownicze. Częstą usterką jest też wybijanie się łożysk górnych mocowań kolumn McPhersona, przy większym przebiegu wymiany wymagają również łożyska kół. Podobnie, jak w poprzednim modelu trwałość elementów układu hamulcowego nie jest najwyższa - z uwagi na dużą masę szybko zużywają się klocki i tarcze hamulcowe (głównie przednie). Nadwozie auta, tak jak w przypadku poprzednika wykonane jest z tworzyw sztucznych - niezależnie od rocznika nie ma więc najmniejszych problemów z korozją.
Najgorszymi doradcami przy zakupie samochodu używanego są emocje. Dlatego właśnie w opisach modeli kładziemy nacisk na te informacje, które mogą przydać się w podjęciu ostatecznej decyzji oraz przy oględzinach auta. Staramy się ująć w opisie najczęściej występujące usterki danego modelu, a także podpowiedzieć, na jakie „przygody” powinniśmy być przygotowani po zakupie. Oczywiście nie każdy musi zgadzać się z naszymi opiniami, jednak mają one swoje podstawy we wnikliwych analizach rynku. Pamiętajcie, że nasz opis w żadnym wypadku nie ma na celu bezkrytycznego wychwalania danego modelu. To raczej surowa, chłodna ocena konkretnego auta, zachęcająca do równie pesymistycznej kalkulacji kosztów. Zawsze trzeba mieć bowiem na uwadze to, że cena zakupu używanego pojazdu jest dopiero początkiem wydatków.
Ostatnia zmiana: 2015-04-20