Rolls-Royce zaprezentował właśnie zupełnie nową, ósmą już generację, flagowego Phantoma. Chociaż na pierwszy rzut oka samochód niewiele różni się do poprzednika, poza nazwą nie ma z nim nic wspólnego.
Rolls-Royce Phantom
W kuluarach mówiło się, że Phantom bazować będzie na rozwiązaniach technicznych nowego BMW serii 7. Nic bardziej mylnego. Brytyjczycy samodzielnie opracowali od podstaw nową, aluminiową ramę przestrzenną ochrzczoną przez nich mianem „Architecture of Luxury”. Na wykonanej w całości z aluminium platformie bazować będą nowe Ghost, Wraight i Cullinan, czyli pierwszy w historii suv brytyjskiej karki. W stosunku do poprzednika nowy Phantom jest aż o 30 proc. sztywniejszy, co przekłada się nie tylko na komfort jazdy, ale i poziom hałasu w kabinie.
Rolls-Royce Phantom
Nadwozie nowego Phantoma w znacznym stopniu nawiązuje do poprzednika. Nowość stanowi m.in. osłona chłodnicy, która – pierwszy raz w historii – nie jest już idealnie pionowa, a pochyla się w stronę maski. W oczy rzucają się też nowe, laserowe światła o zasięgu – uwaga – 600 m!
Zdaniem producenta nowy Rolls-Royce Phantom to najcichszy samochód na świecie. W aucie zastosowano 130 kg mat wygłuszających i specjalne, podwójne szyby o grubości 6 mm. W efekcie, przy prędkości 100 km/h w kabinie jest aż o 10 proc. ciszej, niż w poprzedniku. Uzyskane przez Rollsa wyniki były ponoć tak dobre, że inżynierowie kilkukrotnie sprawdzać musieli prawidłowość wskazań aparatury pomiarowej! By uzyskać jak najniższy poziom szumów, z myślą o aucie powstały nawet specjalne opony, które toczą się aż o 9 db ciszej, niż w poprzedniku.
Rolls-Royce Phantom
Sporo nowości znajdziemy też we wnętrzu. Po raz pierwszy w historii Phantom wyposażony został w cyfrowe wskaźniki. Na konsoli środkowej znajdziemy też duży, ciekłokrystaliczny wyświetlacz o przekątnej 12,3 cala. Przed pasażerem zamontowano taflę hartowanego szkła, która skrywa analogowy zegarek i... „dzieło sztuki dowolnie wybranego artysty”. Lista opcji jest nieograniczona. Klienci mają do wyboru różne modele aranżacji wnętrza (np. kilka rodzajów tylnych foteli), każdy element kabiny, z którym mogą stykać się pasażerowie może być podgrzewany.
Rolls-Royce Phantom
O komfort dba m.in. wielowahaczowe, pneumatyczne zawieszenie. Komputer sterujący układem analizuje m.in. obraz z kamery analizującej przestrzeń przed pojazdem, dzięki czemu – zawczasu – może zwiększyć lub zmniejszyć stopień tłumienia każdego z kół.
Zgodnie z tradycją pod maskę trafił benzynowy silnik V12 o pojemności 6,75 l. Nie jest to jednak atmosferyczna jednostka znana z poprzenika.
Rolls-Royce Phantom
Gruntownie przeprojektowany motor otrzymał m.in. dwie turbosprężarki, co przełożyło się na dodatkowy zastrzyk mocy. Nowy Phantom osiąga 563 KM i generuje maksymalny moment obrotowy 900 Nm. Monstrualna wartość oferowana jest już przy 1700 obr./min, co zapewnia mierzącemu blisko 6,5 m kolosowi rewelacyjne osiągi. Przyspieszenie do 100 km/h trwa zaledwie 5,3 s!
Samochód napędzany jest na tylną oś za pośrednictwem automatycznej, ośmiostopniowej skrzyni biegów konstrukcji ZF. By uzyskać jak najdelikatniejszą zmianę przełożeń jej moduł sterujący korzysta m.in. z danych nawigacji satelitarnej.
Zobacz nowego Rolls-Royce'a Phantom na filmie:
Rolls-Royce Phantom. Najcichszy samochód na świecie. - GALERIA ZDJĘĆ